Problemstillinger og teoretiske perspektiver i relation til socialsygepleje

Vil du gerne opnå specialiseret viden om de socialt udsattes komplekse sociale og sundhedsmæssige problematikker, så du kan være med til at sikre et godt behandlingsforløb for disse borgere? Tag modulet i problemstillinger og teoretiske perspektiver i relation til socialsygepleje og styrk din evne til at bygge bro mellem socialt udsatte borgere og personalet. 

Sted

Aarhus

Pris

13000 kr.

Dato

03.09.2024 - 17.01.2025

Ansøgningsfrist

01.06.2024

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

13000 kr.

Dato

03.02.2025 - 27.06.2025

Ansøgningsfrist

15.11.2024

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Modul
  • Eksamensform
    Praktisk produkt og mundtlig eksamen
  • ECTS
    10
  • Modulkategori
    Valgmodul
  • Indgår i
    Den sociale diplomuddannelse

Om modulet

  • Sygepleje til socialt udsatte kræver h​​​øj faglighed og forståelse for de udfordringer, de udsatte møder i sundhedsvæsenet. Derfor vil du på dette modul få ny sundhedsfaglig og socialfaglig viden, og du vil også gå hjem med værktøjer i tasken til at håndtere aspekter i dit arbejdsliv, der har betydning for socialt udsatte borgere i sundhedssystemet. Formålet med modulet er overordnet at bidrage til at skabe lighed i sundhed og bedre sundhedstilbud til socialt udsatte.

    Når du har gennemført modulet, har du sikret dig en solid og kvalificeret tilgang til at arbejde med gruppen af socialt udsatte. Derved vil du øge dine sygeplejefaglige kompetencer til at skabe gode forløb for disse mennesker, uanset om de bor hjemme, bliver indlagt, eller kommer i rusmiddelcentre, i socialpsykiatrien, i kommunale tilbud eller på herberger.  

  • Diplommodul i socialsygepleje. Modulet indgår som en del af den socialfaglige diplomuddannelse Jf. studieordningen: Modul Vf14, Problemstillinger og teoretiske perspektiver i relation til en udvalgt målgruppe.

    På modulet får du, gennem integration af praksiserfaring og en udviklingsbaseret tilgang, indblik i individuelle, sociale, organisatoriske, kulturelle og samfundsmæssige konteksters betydning for arbejdet med udsatte borgere og patienter.

    Du bliver præsenteret for teoretiske perspektiver og problemstillinger, herunder normalitet, afvigelse, inklusion og eksklusion, magt og etik i relation til socialt udsatte. Ligesom du bliver introduceret til udvalgte metodiske tilgange på området.

    Du kommer til at arbejde med temaer som

    • Sundhedstilstanden blandt socialt udsatte
    • Stigmatisering
    • Substitutionsbehandling
    • Afmagt, forråelse og omsorgstræthed
    • Konflikthåndtering
    • Brobyggerrollen
    • Etik og borgerperspektiv
    • Den mentaliserende tilgang
  • Diplommodulet er relevant for dig, der ønsker at uddanne dig inde for sygepleje til socialt udsatte.

    Modulet er målrettet sygeplejersker, der arbejder med udsatte mennesker i kommunen, regionen, bosteder, varmestuer, rusmiddelcentre, som socialsygeplejerske, kommunalsygeplejerske eller gadesygeplejerske mv.

  • Undervisningen tager udgangspunkt i situationer fra din praksis, og kvalificerer din viden til at se nye og varierede muligheder i forløbet med mennesker, der er udsatte. Du vil opleve et godt samspil mellem teoretiske oplæg, dialog og refleksion, hvor du aktivt får mulighed for at inddrage eksempler fra din hverdag. Undervisningen har fokus på at være praktisk anvendelig – det giver dig reel mulighed for at tilegne dig nye handlemuligheder i forhold til din praksis.

    Modulet har et omfang på 10 ECTS-point, der er en angivelse af den samlede arbejdsbelastning på modulet. Arbejdsbelastningen medregner alle former for aktiviteter, der knytter sig til det enkelte modul, herunder undervisning, forberedelse, projektarbejde, skriftligt hjemmearbejde, eksaminer og andre bedømmelser. Omsat til arbejdstimer svarer 10 ECTS-point til 250-300 timer.

    Forløbet tilrettelægges som 4 moduler á to dage. Derfor vil der blive dannet læringsgrupper som bliver sat i spil efter hver den første undervisningsdag på de enkelte moduler. 

    Eksamen

    Eksamen vil være en mundtlig prøve kombineret med portfolio. En portfolio er en systematisk og målbevidst udvælgelse af skriftlige refleksioner over udvalgte faglige temaer, som er blevet præsenteret i undervisningen, samt refleksioner over egen læreproces.

    Portfolio og mundtlig præstation indgår samlet i bedømmelsen. For øvrige forhold vedrørende prøveformen henvises der til eksamensvejledningen for uddannelsen, som findes på Studienet. Bedømmelsesform - Intern censur efter 7-trinsskalaen.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse​​
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser 

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her.​​

Kontakt

hebn480x4802019.jpg

Administrativ kontakt

kbaa480x4802019.jpg

Faglig kontakt

Det siger deltager om modulet

Heidi Louise Fokdal

Heidi er blevet mere fagligt stærk og fokuseret i sit arbejde

Hør, hvad Heidi har fået ud af modulet Problemstillinger og teoretiske perspektiver i relation til socialsygepleje.

Gå til side