Sundhedspædagogik i socialfaglig praksis

​Er du optaget af trivsel, mestring og udvikling hos borgere med udviklingshandicaps? Og er du optaget af at fremme den mentale sundhed og forebygge sygdomme hos målgruppen? Så er dette modulet for dig! Her får du den nyeste viden, metoder og inspiration til at arbejde med sundhedsfremme for målgruppen på en udviklende måde med fokus på beskyttende faktorer for trivsel og mestring.

Peter Thybo - underviser på Sundhedspædagogik i socialfaglig praksis. Peter holder en model op ad hjernen i en undervisningssituation.

Fakta

Om modulet

  • ​Borgere med udviklingshandicaps dør gennemsnitligt 20 år tidligere end den øvrige befolkning. Målgruppen er præget af bl.a. livstilssygdomme og psykiske lidelser i tillæg til det primære handicap.

    Der er i særdeleshed brug for kvalificerede indsatser med fokus på sundhedsfremme, trivsel og mestring.

    På dette modul bliver du klædt på til at:

    • Arbejde trivsels- og sundhedsfremmende med udgangspunkt i borgerens selvbestemmelse.
    • Arbejde udviklende med borgerens mestring af eget liv.
    • Arbejde med et særligt fokus på de beskyttende faktorer for sundhed og trivsel.
    • Etablere et fælles sprog og forståelse om sundhed, trivsel og mestring.
    • Forebygge og opdage sundhedsproblematikker hos målgruppen.
    • Navigere mellem sundhedslov og servicelov.
    • Arbejde med modeller og metoder som ’Det Dobbelte KRAM’ og ’ABC for mental sundhed’, ligesom du bliver skærpet på observation og dokumentation.
    • Dele og inddrage dine kolleger i din viden, så I sammen kan arbejde helhedsorienteret med sundhedsfaglige indsatser i det sociale område.
  • ​Modulets studieordningsbetegnelse er Vf15: Udvalgte metoder i socialt arbejde i relation til en udvalgt målgruppe. Det vil også være denne titel fra studieordningen der vil fremgå på dit modulbevis og ikke "Sundhedspædagogik i socialfaglig praksis”.

    På modulet undervises du i:

    • Den social- og sundhedsfaglige kompleksitet for borgere med udviklingshandicaps
    • Lovgivning som metode for det sundhedsfaglige og socialfaglige arbejde
    • Det Dobbelte KRAM – om sundhed og trivsel i et salutogent perspektiv
    • ABC for mental sundhed og aktør-strukturmodel
    • Relationsdidaktik som styringsredskab for sundhedspædagogiske indsatser i praksis
    • De 12 sygeplejefaglige problemområder
    • Observation og dokumentation
    • Institutionelle og kulturelle påvirkninger af den sundhedspædagogiske praksis.
  • Modulet er for dig, der arbejder i det sociale område med borgere med udviklingshandicap. Det kan være børn, unge, voksne og ældre på aktivitets- og botilbud eller i egen bolig med bostøtte.
    Du er fx pædagog, lærer, sygeplejerske, sosu-assistent, ergo- eller fysioterapeut eller lignende.

    Se mere om optagelse på diplomuddannelse og realkompetencevurdering, hvis du fx er sosu-assistent her​.​

  • Undervisningen er en veksel mellem præsentation af teorier og metoder og din afprøvning af samme. Du skal derfor påregne deltagelse i et aktionslæringsforløb ud over undervisningen på campus.

    Aktionslæringen foregår dels i dit daglige arbejde og dels i møder i aktionsgrupper. Du skal regne med ca. 10 timers mødeaktivitet i gruppen udover undervisning og forberedelse her til. Aktionsgruppemøder ligger mellem undervisningsblokkene, mødetid for dette planlægges af jer i aktionsgruppen og du skal regne med ca. 2 timers mødetid pr. gang.

    Undervisningen varetages af:

    • Peter Thybo, sundhedsinnovator, gæstelærer på VIA og forfatter til bl.a. "Neuropædagogik - Hjerne, liv og læring", "Det Dobbelte KRAM" og "Sundhedsfremme i hverdagen".
    • Lena Nyborg Nansen, Lektor på VIA, Underviser i handicapområdet
    • Karen Bro Aaen, Lektor på VIA, Underviser i sundhedsområdet og handicapområdet.
  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse​​
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser 

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her.​​

Kontakt

hebn480x4802019.jpg

Administrativ kontakt

lenn480x4802019.jpg

Faglig kontakt