Nej, det er det ikke.
Sprogtilegnelse handler nemlig ikke kun om at høre sprog, men om at være i samspil og bruge sproget aktivt. Hvis voksne konstant beskriver alt omkring dem, kan det sprog, de bruger, gå tabt for barnet, fordi barnet ikke fokuserer på det samme som den voksne.
I værste fald kan denne konstante "sætten-ord-på" føre til en form for sproglig forvirring, hvor en ydre voksenstemme skaber et støjende miljø omkring barnet. Et støjende miljø, som forhindrer og forstyrrer, mere end det hjælper barnets sproglige udvikling.
Men hvad skal du så gøre?
”At sætte ord på” kan faktisk være en strategi, som giver god mening i sprogarbejdet. Det handler bare om, hvordan du sætter ord på.
Sådan bliver ”sæt ord på” en god sprogstrategi
Hvis du gerne vil kunne sætte ord på, så det faktisk understøtter børnenes sprogudvikling, kan du fx kigge nærmere på den forskning, som psykolog, Michael Tomasello har lavet. Han har forsket i, hvordan børn udvikler sprog, og hvordan voksne kan understøtte børnenes sprogtilegnelse på gode måder.
Ifølge Tomasello er der særligt tre ting, der skal være opfyldt:
- Du skal have din opmærksomhed rettet samme sted hen som barnet.
- Du skal have etableret en fælles forståelse med barnet omkring, hvad I er optaget af.
- Og det, du fortæller, skal give mening i forhold til det, barnet er optaget af lige nu.
Herudover er det også vigtigt, at du giver dig god ro og tid til, at barnet kan svare med fx sit blik, gestik, lyde eller ord.
Se video: Sådan kan du bruge ”at sætte ord på” som en god sprogstrategi