Sandhed eller myte? Det er god sprogpædagogik at sætte ord på ALT

Er det rigtigt, at små børn har brug for, at du som voksen hele tiden beskriver verden omkring dem og sætter ord på alt det, de gør? Eller forstyrrer det i virkeligheden mere, end det hjælper børnene i deres sprogudvikling? Deltag i webinaret her og bliv klogere på, hvad der er myte og fakta om at sætte ord på de smås verden i vuggestuen og dagplejen. 

Format

Webinar

Sted

Online

Pris fra

0 kr

Startdato

24. feb. 2026

Varighed

½ time (kl. 15.30-16)

Kom og bliv inspireret

Der er mange fortællinger om, hvordan børn tilegner sig sprog, og hvordan du som pædagog eller dagplejer bedst arbejder med sprogstimulering af de 0-2-årige børn. Ikke alle fortællinger holder vand – nogle er mere myter end sandheder.

En af de mest sejlivede sprogpædagogiske myter er, at det er vigtigt at sætte ord på ALT. Men er det rigtigt?

Det kan du blive klogere på ved at deltage i webinaret her. 

Brug 30 minutter sammen med os og få svar på:

  • Hvorfor "at sætte ord på alt" ikke nødvendigvis fremmer børnenes sprog.
  • Hvorfor modsvaret ikke er ”sæt ord på ingenting”.
  • Hvordan du kan understøtte de 0-2-åriges sprog ved at sætte ord på dét, der giver mening for børnene.

Du får med andre ord ny faglig viden, du kan tage direkte med ind i praksis – og samtidig inspiration til at se dit sprogarbejde med de mindste i et nyt lys.

Del af webinarrække om sprogpædagogiske myter 

Gennem tre gratis webinarer stiller vi skarpt på myter om sprogtilegnelse hos de 0-2-årige – og præsenterer, hvad forskningen viser. 

Det gør vi, fordi børns tidlige sprogtilegnelse har stor betydning for deltagelsesmuligheder og trivsel både på den korte og den lange bane. Og samtidig synes vi, at det er vigtigt, at du og dine kolleger ved, om de idéer om god sprogpædagogik, I møder i jeres arbejde, faktisk holder vand.

Mere information

  • Webinaret er for dig, der arbejder med de 0-2-årige i vuggestue eller dagpleje. Det er også for dig, der er sprogvejleder i fx en integreret institution, hvor du har ansvar for sprogarbejdet på hele 0-6-årsområdet. Og for dig, der på anden måde har interesse for sprogtilegnelse for de helt små. 

  • Sara Dørken Christiansen og Anne Nguyen-Quy er begge ansat som lektorer i VIA Efter- og videreuddannelse. Begge er eksperter på sprogområdet og uddanner bl.a. sprogvejledere, ligesom de underviser på forskellige andre kompetenceudviklingsforløb, hvor børns sprogtilegnelse er i centrum.

    Sara Dørken Christiansen er uddannet pædagog og kandidat i pædagogisk psykologi.

    Anne Nguyen-Quy er uddannet kandidat i sprogvidenskab.

Tilmeld dig

Sted

Online

Pris

0 kr.

Dato

24. feb. 2026

Tilmeldingsfrist

17. feb. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Kontakt

sdch
anng