Samarbejde på tværs

Vil du blive bedre til at forstå og håndtere samarbejdsudfordringer – også når det er komplekst? Forløbet giver dig indsigt i, hvad samarbejdet i organisationer handler om, både på tværs af faggrupper, afdelinger og sektorer. Du lærer at analysere og styrke samarbejdsprocesser, og du får redskaber til at udvikle samarbejdet, når det udfordrer jer.

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Som administrativ medarbejder har du mange kontaktflader ud i organisationen. Du oplever måske, at samarbejdet på tværs ikke altid fungerer optimalt. Det kan fx skyldes forskellige faglige logikker eller uklare roller og ansvar. 

På forløbet får du indsigt i, hvad der kendetegner et funktionelt samarbejde, og hvad der kan gøre det ineffektivt. Du får redskaber til at undersøge og analysere samarbejdsprocesser og dynamikker, der præger samarbejdet i din hverdag. Og du får inspiration til at handle konstruktivt, hvis samarbejdet kører skævt. 

Du vil opnå færdigheder og kompetencer til at: 

  • Forstå nødvendigheden af at samarbejde på tværs 
  • Undersøge, analysere og reflektere over hvad der skaber værdi i et samarbejde 
  • Navigere i forskellige faglige logikker, interesser og kulturer 
  • Vurdere og afprøve relevante løsningsforslag i konkrete samarbejdssituationer
  • Koordinere og facilitere samarbejdsprocesser med interne og eksterne aktører 
  • Evaluere samarbejdsforløb og forbedre egen praksis 

Gevinsten for din organisation 

Efter forløbet vender du tilbage med ny indsigt i, hvordan samarbejde fungerer, og hvordan det kan styrkes. Du får et sprog for og konkrete metoder til at undersøge og analysere samarbejdsprocesser og bidrage til tydelig koordinering og kommunikation. Din arbejdsplads får en medarbejder, der kan styrke samarbejde og sammenhængskraft – også ved komplekse opgaver.

Mere information

  • Forløbet giver dig en grundlæggende forståelse for, hvordan samarbejde fungerer i praksis – og hvorfor det nogle gange bliver udfordret. Du bliver introduceret til centrale teorier og begreber inden for kommunikation, forandring samt organisations- og samarbejdsudvikling. 

    Du arbejder løbende med observationer og refleksioner fra din egen arbejdsplads. Det kan både være samarbejder, der har fungeret godt, eller situationer hvor samarbejdet er gået i hårdknude. Dine erfaringer inddrager du aktivt i undervisningen og bruger som udgangspunkt for at undersøge og udvikle din praksis. På den måde kobles teori og praksis tæt sammen, og din nye viden, bliver direkte anvendelig i både undervisningen og din afsluttende eksamensopgave. 

    Du får indsigt i og arbejder med teorier om og værktøjer til: 

    • Samarbejdsformers betydning for at tilgå hinanden i arbejdssammenhænge 
    • Kommunikationens rolle i relationer og samarbejdsprocesser 
    • Samskabelse og borgerinddragelse 
    • Roller, positioner og magt i samarbejdet 
    • Funktioner og dysfunktioner i et samarbejde på tværs 
    • Facilitering og koordinering af samarbejdsprocesser 
    • Evaluering og læring i samarbejdsforløb 
  • Undervisningen veksler mellem oplæg, refleksionsøvelser, gruppearbejde og aktionslæring. Du arbejder aktivt med dine egne erfaringer og undersøger konkrete samarbejdssituationer fra din hverdag. 

    Allerede tidligt i forløbet skal du interviewe en kollega eller observere et møde for at få indblik i, hvordan andre oplever samarbejdet, eller hvordan samarbejdet kommer til udtryk i din organisation. Du arbejder videre med dit interview eller dine observationer i undervisningen, og du bruger dataene som grundlag for din afsluttende eksamensopgave. 

  • Du afslutter forløbet med et kort, skriftligt oplæg og en mundtlig eksamen. I opgaven tager du udgangspunkt i din egen hverdag og kobler dine erfaringer med de teoretiske perspektiver, du har arbejdet med undervejs. 

  • Forløbet er relevant for dig, der arbejder med administration i den offentlige sektor. Du ønsker at blive bedre til at forstå og styrke samarbejdet, eller at navigere mere sikkert i samarbejdssituationer, hvor forskellige fagligheder og interesser mødes. 

  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Professionsbacheloruddannelse
    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Diplomuddannelse
    • Bacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • Eller anden relevant videregående uddannelse minimum på niveau med en kort, videregående uddannelse.

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen.

    Se mere her: Realkompetencevurdering

  • I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager et kursus eller en efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m.  

    • En måde at søge tilskud er gennem en kompetencefond, som ofte er knyttet op på din overenskomst. Læs om dine muligheder for tilskud fra en kompetencefond.
    • Er du faglært, ufaglært eller har en professionsbachelor som dit højeste uddannelsesniveau, kan du hvert kalenderår søge op til 10.000 kr. hos Omstillingsfonden. Se om du opfylder betingelserne for at søge tilskud fra Omstillingsfonden.
  • Du kan tage “Samarbejde på tværs” som et enkeltstående forløb. Du kan også vælge at kombinere det med flere diplomforløb. 

    “Samarbejde på tværs” er et valgmodul på Diplomuddannelsen i offentlig forvaltning og administration.

Kontakt

sukr
gras