Program for transformationer i professioner og uddannelser

I TPU beskæftiger vi os med samtidsudfordringer og muligheder for at gribe, påvirke og udvikle disse på måder, der skaber ønskværdige fremtider for professioner og deres uddannelser med transformationer som omdrejningspunkt.

Programmets arbejde

  • I TPU arbejder vi strategisk med ekstern financiering og Frascatimidler for at sikre kontinuerlige bæredygtige forskningsmiljøer med høj kvalitet og mulighed for at bidrage til løsninger på komplekse problemstillinger (såkaldte wicked problems) indenfor professionssektoren.

    TPU har en førende national profil på flere forskningsområder med stærke internationale forskningsgrupper og netværk, samt dertilhørende projektledelse. 

    Programmets kerneværdier gennemsyrer den interne kultur såvel som vores tilgang til projekter med fokus på fællesskab i vores miljøer, autonomi for den enkelte forsker og projektet, visionærhed i vores forskning og kultur samt forandringskraft i vores arbejde med professioner og uddannelser. 

  • TPU arbejder indenfor fem tematiske områder: Entreprenørskab, Didaktik, Uddannelsesfremtider, Bæredygtighed og Forandring, der danner grundlag for programmets forskningsområder.

    • Entreprenørskabsdidaktik
    • Uddannelse for Bæredygtig Udvikling
    • Teaching Philosofies

Projekter

GreenEd Tech

GreenEdTech

Green Transition of Education and Educational Technology (GreenEdTech) er et fire-årigt nationalt projekt støttet af Innovationsfondens Grand-Solution-pulje. Projektet handler om undervisning for en bæredygtig udvikling i grundskolen i Danmark. Vores rolle er at udvikle og forske i didaktiske principper og modeller for undervisning og læring. I projektet samarbejder vi tæt med 10 skoler spredt over hele landet samt en række online-skoler, der skal afprøve den digitale platform, som vi udvikler på baggrund af den ønskede bæredygtighedsdidaktik. Forskningsmæssigt er vi interesseret i både læringsudbyttet hos elever og potentialer og udfordringer vi ser hos lærerne for at omsætte de didaktiske modeller. Vi indgår som en af kernepartnerne i projektet, der overordnet er ledet af Aalborg Universitet. Projektet løber frem til efteråret 2026.
Læs mere om projektet her
Dialogue and teaching

TEACH4SD

TEACH4SD er et fireårigt forsknings- og udviklingsprojekt, der er medfinansieret af Europa-Kommissionens Erasmus+ program, et Center of Vocational Excellence (CoVE). Vores mission er at lede udvikling, test og validering af praksis for Education for Sustainable Development (ESD), på dansk kaldet Uddannelse for Bæredygtig Udvikling, indenfor erhvervsuddannelser og videregående uddannelsesinstitutioner på tværs af Europa. 
Læs mere om projektet her
Teacher and student

Teaching Philosophies

Projektet om undervisningsfilosofier vedrører de motiver, tankegange, motivationer og overbevisninger, som uddannere i professionerne trækker på i deres undervisning. 'Teaching Philosophies'-projektet bidrager med modeller, værktøjer og viden omkring, hvordan undervisere kan arbejde systematisk og fremadrettet med at formulere, udvikle og nytænke undervisningsfilosofier.
Læs mere om projektet her

Aktuelt

SITE

SITE har fokus på forskning og udvikling og praksisnær videnproduktion med målsætning om at skabe viden om spændingsfeltet mellem dilemmaer og muligheder, når studerende og professionelle indenfor velfærdsområder som dagtilbud, folkeskole, socialt arbejde og sundhedssektoren beskæftiger sig med uddannelse og udvikling. Dette indbefatter ligeledes uddannelserne hertil.

Kontakt

Jeppe Kiel Christensen
  • Jeppe Kiel Christensen

  • Forskningsleder, Ph.d.
  • T: +45 87 55 10 14
Michael Breum
  • Michael Breum Ramsgaard

  • Lektor, Ph.d.
  • T: +45 87 55 26 25