Lighed og ulighed i professionsuddannelser

Hvilken betydning har lighed og ulighed i professionsuddannelserne? Det undersøger vi i forskellige projekter. Ulighed kan både handle om de studerendes baggrund og forudsætninger, men ulighed i uddannelse kan også handle om de normer, som fx lærere og undervisere vejleder de unge ud fra. 

Udvalgte projekter og publikationer

studerende kommer gående

Social ulighed i professionsuddannelse

Vi undersøger betydningen af professionsbachelorstuderendes sociale baggrund for de studerendes faglige og sociale trivsel, fastholdelse samt overgang til arbejde og videreuddannelse.

Læs mere om projektet her.


 



Kontaktperson:

Forskningsleder Johanne Grøndahl Glavind, jggl@via.dk

studerende taler sammen

Kønsstereotyper - og bias i lærerstuderendes vurderinger af elever

Vi forsker i, hvorvidt og hvordan kønsbias påvirker lærerstuderendes vurdering af grundskoleelevers muligheder for at tage en STEM-orienteret ungdoms-uddannelse. Lærerstuderende er vigtige normskabere for børn og unge, og projektet belyser udbredelsen af kønsstereotyper og –bias blandt lærerstuderende i Danmark, og dermed udfordringer med kønsforskelle og ulighed i STEM uddannelse og beskæftigelse.

Læs mere om projektet her.

Kontaktperson:
Forskningsleder Johanne Grøndahl  Glavind, jggl@via.dk