DataWise fik hjælp til deres markedsføring – nye kunder er i sigte

Datawise
DataWise. Foto: Arkiv
Markedsføring er der ikke altid ret meget tid til hos it-virksomheden DataWise, der leverer Business Intelligence-løsninger til erhvervslivet.

Men en VIA-studerendes praktikophold for et par år siden har alligevel skærpet opmærksomheden på, hvor vigtigt det kan være at have en markedsførings-strategi parat, så den lille virksomhed i VBI Park i Horsens kan forberede sig på vækst.

Nu har vi en plan

- Vi havde reelt ingen tanker i den retning, før vi fik kontakt til et par bulgarske praktikanter fra ingeniør- og markedsføringsøkonomuddannelsen på VIA. Vi stod og manglede arbejdskraft, da vi fik dem ind, og en af dem er såmænd fastansat som udvikler i dag, siger direktør og indehaver Claus Kirkegaard Clausen. For ham er der ingen tvivl om, at praktikophold kan give et løft til netop mindre virksomheder – DataWise beskæftiger i dag to fuldtidsansatte samt tre på deltid.

- Netop vores markedsføring er et godt eksempel. Det har været nedprioriteret, dels fordi vi har haft nogle faste og trofaste kunder, dels fordi vi ikke har haft tiden til at gøre ret meget ved det. Det var sådan en opgave, jeg typisk sad og overvejede om aftenen efter arbejdstid, og opsøgende salg kom jeg aldrig i gang med. Nu har vi en plan for markedsføring, og med den følger også nogle tanker om vækst, siger direktøren, der betegner praktikopholdene som ”en løftestang”.

Analyse og strategi

Det var Georgi Petkov, der gennem knapt et halvt år lagde nogle rammer samt lavede et analysearbejde, som kan bringe DataWise videre. En plan for, hvordan DataWise kan finde og få forbindelse til nye kunder fremover.

- DataWise stod med et konkret behov, de ikke selv kunne løse. Jeg udarbejdede en marketingsstrategi, en strategi for hvordan de kan opsøge nye kunder samt en segmentering af markedet. Altså hvilke selskaber, der kan være interessante netop for DataWise og hvilke personer, der kan være interessante at tale med, fortæller Georgi Petkov.

Han lærte undervejs, at selvom teoretisk undervisning er godt, skader det heller ikke at få praktiske erfaringer.

- Det er ikke alle problemstillinger, der er forudset i bøgerne. Marketing i en lille virksomhed med et begrænset budget på det område stiller nogle særlige krav, og det har jeg lært en masse af, siger Georgi Petkov, som nu er hjemme i Bulgarien for at lære tysk – næste skridt er forhåbentlig et job i Tyskland.

Vi holder øje!

Claus Kirkegaard Clausen er ikke i tvivl om, at DataWise vil holde et vågent øje med praktikantmulighederne i fremtiden.

- Helt sikkert. Det giver os et løft, en viden og nogle input, vi ellers ikke ville få, og de sproglige udfordringer, der måtte være, er lette at komme over. Georgis arbejde har allerede givet os kontakter og åbnet døre for os, og selvom vi ikke har landet nogle kunder direkte som følge af hans arbejde, er jeg ikke i tvivl om, at det nok skal komme. Han har været med til at skærpe vores fokus, og jeg overvejer allerede, hvornår vi skal have den næste VIA-praktikant ind, siger han.