Kunst i tre etager hos VIA i Aarhus

Billede af neon kunstværk i VIAs administrationsbygning i Aarhus
Kunstneren Gun Gordillo er kendt for sin brug af neon og hårde materialer. Det nye kunstværk i VIAs administrationsbygning hedder "Dialogue". Foto: Anders Sune Berg
Ny Carlsbergfondet har skænket VIA en lysinstallation, som kunstneren Gun Gordillo har skabt specifikt til VIAs nye administrationsbygning.

En stor kunstinstallation med blåstål, spejle, hvid og rød neon samt wires er i løbet af de seneste uger blevet monteret hos Danmarks største professionshøjskole, VIA University College med hovedafdeling i Aarhus. Der var fernisering på det nye værk hos VIA den 30. januar.

Det er den dansk-svenske kunstner Gun Gordillo, der på baggrund af en betydelig bevilling fra Ny Carlsbergfondet har skabt den stedsspecifikke installation til VIAs nye administrationsbygning i Aarhus.

VIAs nye hovedsæde blev taget i brug i august 2017 og er daglig arbejdsplads for ca. 100 medarbejdere inden for blandt andet ledelse, økonomi, HR, jura og kommunikation.

Kunst med forskellige oplevelser

”Lige fra jeg så VIAs administrationsbygning første gang, har jeg været fascineret af arkitekturen. Det er et transparent hus med meget glas, som er gennemskåret af en diagonal trappe, og hvor der i midten er kig til alle husets fire etager på grund af forskudte planer.  Visionen med mit værk har været at udnytte det frie rum i bygningen ved at skabe en kunstinstallation, der gør, at der sker noget på alle de tre etager, værket strækker sig over. Det har været en dejlig opgave,” sagde Gun Gordillo ved ferniseringen og tilføjede:

”Jeg har valgt at arbejde med lysindsatser, spejlinger, stålformer, tyngde og lethed, så der skabes forskellige dialoger. Derfor har jeg givet værket titlen ’Dialogue’. Alt efter, hvor man befinder sig i huset, får man forskellige oplevelser”.

Ifølge Gun Gordillo vil neonlyset skabe en konstant foranderlighed i spillet med dagslysets skiften.

Hun er i forvejen kendt for at skabe kunstværker, hvor neonlys i forskellige farver bliver kombineret med hårde, holdbare materialer som bly, kobber, zink og aluminium samt skrøbelige elementer som glas, akryl og plexiglas.

Kunst skal være en del af hverdagen

Morten Kyndrup, der er næstformand i Ny Carlsbergfondet og professor i Æstetik og Kultur ved Aarhus Universitet, forklarer, at det for Ny Carlsbergfondet er vigtigt at gøre kunsten til en del af hverdagen så mange steder i samfundet som muligt.

”VIAs nye bygning er i sig selv monumental og næsten smuk i sin særlige arkitektur. Men Gun Gordillos generøse installation får bygningen til at hilse os velkommen med lige det ekstra strejf af overskud, som kunstens gestus indebærer. Gun Gordillos fine værk vil uden tvivl blive til umiddelbar og daglig glæde for både husets personale og dets mange besøgende,” siger Morten Kyndrup.

VIA føler sig privilegeret

Prorektor i VIA University College, Peter Friese, er enig i, at den nye kunstinstallation vil være med til at fremme trivslen blandt de ansatte i VIAs administrationsbygning og give gode oplevelser. Han håber derfor ligesom Ny Carlsbergfondet og Gun Gordillo, at rigtig mange besøgende udefra fremover vil komme forbi i VIAs administrationsbygning for at se det nye kunstværk.

Alle VIAs bygninger er åbne for offentligheden.

”Gun Gordillos værk er meget imponerende og helt unikt. Vi føler os fantastisk privilegerede over at få udsmykket VIAs administrationsbygning med et værk, der er skræddersyet til huset og dermed matcher arkitekturen og indretningen perfekt. Og vi er dybt taknemmelige for, at Ny Carlsbergfondet har skænket os det eksklusive kunstværk,” siger Peter Friese.

Lys, farver og et imaginært spejlrum

Gun Gordillos kunstværk strækker sig som nævnt over tre etager. På fjerde etage i VIAs nye administrationsbygning består værket af laserskåret blåstål og en neonlinje – begge ophængt i wires fra loftet og med en indbyrdes dialog mellem tyngde og lethed.

I loftet på tredje etage giver værket en vandret bevægelse af lys, der strækker sig under den overliggende balkon og videre til gangarealet. Her giver tredimensionelle neonrør hvide toner af lys. Neonrørene er hængt op i wires med tredimensionelle bevægelser, forklarer Gun Gordillo.

I den anden side af tredje etage omfatter værket en uro i en lille tredimensionel form og i rød-orange neon – fastsat i en rustfri stålstang, der går ud i rummet.

Endelig er der på anden etage, hvor der er reception og indgang til VIAs administrationsbygning, skabt et imaginært spejlrum bestående af to dobbeltspejle. De er ophængt i wires under en udskudt balkon. På hver side af spejlpladerne er der vertikalt frithængende former med neon og stålrør, som spejler sig i nærmeste spejlplade. Dertil kommer en frithængende tredimensionel rød neonform, som danner en mængde reflekser.

Billede af neon kunstværket i VIAs administrationsbygning i Aarhus N.

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:

Peter Friese
Prorektor for VIA University College
T: 87 55 10 12
E: pf@via.dk

Kiri Kesby
Journalist i VIAs kommunikationsafdeling
T: 87 55 14 61
E: kike@via.dk

Fakta om Gun Gordillo

Gun Gordillo er født i Lund i Sverige i 1945 og uddannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København i 1969-1975. Hun har udstillet fast hos Galerie Denise René i Paris siden 1985 og er desuden repræsenteret af Last Resort Gallery i København.

Gun Gordillo har i mere end 40 år arbejdet med neonlys, ofte i kombination med bly, sten og metal, og ofte med akrylplader eller spejl som rumskabende elementer. Hendes værker skaber derved en dialog mellem tyngde og lethed.

Gun Gordillo står bag en lang række større stedsspecifikke kunstudsmykninger, bl.a. metrostationen Hötorget i Stockholm, Hammarby Kaj i Stockholm, Jacob Burckhardt Haus i Basel og HK-bygningen i København.

Fakta om Ny Carlsbergfondet

Ny Carlsbergfondet blev oprettet i 1902 af Carl Jacobsen og finansieres fra hans andel af Carlsberg-bryggerierne.

I dag arbejder fondet fortsat med at realisere Jacobsens vision om at gøre kunsten tilgængelig for det bredest mulige publikum.

Ny Carlsbergfondet styrker kunsten i samfundet.

Fakta om VIA University College

VIA er Danmarks største professionshøjskole med 19.000 studerende og 2.100 medarbejdere på 42 forskellige professionsbacheloruddannelser i Region Midtjylland til blandt andet ingeniør, lærer, pædagog, designer, sygeplejerske, bygningskonstruktør, filmanimator, socialrådgiver, fysioterapeut og bioanalytiker.

VIA er desuden Nordens største udbyder af kurser, diplomuddannelser og øvrige efter- og videreuddannelser.

Institutionen omfatter tillige 18 videncentre, der beskæftiger sig med praksisrettet forskning, udvikling og innovation. Aktiviteterne foregår i samarbejde med virksomheder, offentlige institutioner og organisationer

VIA har campusser med flere uddannelser under samme tag i Aarhus, Horsens, Randers, Silkeborg, Viborg, Herning og Holstebro. Dertil kommer enkelt-uddannelser i Nørre Nissum, Skive, Ikast og Grenå.