Masser af succesoplevelser for dansk-syriske Ayad

Syriske Ayad har masser af succes
Når Ayad Omar Mohamed om 1½ år er færdig med sin pædagoguddannelse, vil han gerne arbejde i en SFO eller som Røde Kors-medarbejder
Han har vundet en ærefuld talent-award, han er godt på vej mod en pædagoguddannelse, han har mange danske venner, og han er i det hele taget glad for at være blandt danskere – i Holstebro
Det var bogstavelig talt med livet som indsats, da Ayad Omar Mohamed i august 2010 tog flugten fra den kurdiske del af Syrien. Den sidste del af turen – tre dage lang – var han skjult i en lastbil.

Han måtte tage flugten, fordi han som medlem af et forbudt kurdisk parti var politisk forfulgt. 

Flugten endte mere eller mindre tilfældigt i Danmark, hvor han blev bosat i Ulfborg vest for Holstebro, og snart begyndte det at går stærkt for Ayad. Selv om han hverken kendte sprog, kultur eller mennesker, kom han i praktik i en SFO.

”Det var fantastisk. Børn er dejligt umiddelbare. De var helt uinteresseret i min baggrund, og vi blev hurtigt glade for hinanden”, fortæller Ayad. Og der var en tillægsgevinst.

”Dansk er ikke et let sprog at lære, men det hjalp mig godt på vej, at børnene talte et mere enkelt sprog, end voksne normalt gør”, forklarer Ayad på et næsten formfuldendt dansk.

Fra forberedelseskursus til pædagoguddannelse

Siden ankomsten til Danmark har den kurdiske syrer deltaget i en række uddannelsesforløb. Som andre nydanskere har han gået i sprogskole, og et højskoleophold er det også blevet til. På sprogskolen hørte han om ’FIF-kurset’ (’Forberedelseskursus for indvandrere og flygtninge’), som VIA i Holstebro tilbyder mennesker, der eventuelt har lyst til at læse videre til pædagog.

Ayad tilmeldte sig, flyttede til Holstebro og kom på hold med flygtninge og indvandrere fra blandt andet Rumænien, Bulgarien, Polen, tre afrikanske lande, Libanon, Irak, Kina og Litauen.

”Det var dejligt at mærke, at vi blev accepterede som dem, vi var. Det blev et rigtig godt år, hvor jeg lærte en masse dansk og meget om pædagogik, og jeg blev klar til at læse sammen med danske studerende på pædagoguddannelsen. Men i starten var det svært, og jeg tvivlede på, om jeg på grund af sproget var god nok. Jeg måtte tit læse en tekst ti gange med en ordbog ved hånden”, fortæller 32-årige Ayad Omar Mohamed, der fra sit hjemland har en landbrugsmaskine-uddannelse.

Efter FIF-kurset var Ayad ikke i tvivl om, at han ville fortsætte på pædagoguddannelsen, og han har nu gennemført to år af den 3½-årige uddannelse.

”Jeg ville ikke risikere at skulle sidde hjemme og modtage kontanthjælp – uden kontakt til danskere og det omgivende samfund. Jeg vil heller ikke arbejde med for eksempel rengøring, for så kommer man heller ikke i kontakt med danskere og får lært sproget. Derfor var det oplagt for mig at læse til pædagog, og det har jeg ikke et øjeblik fortrudt”, siger Ayad.

Han synes, det er en rigtig god uddannelse. Alle – både undervisere og medstuderende - er hjælpsomme, og han har fået mange danske venner. Han bliver ofte inviteret, for eksempel til grillhygge eller en fodboldkamp. Og ikke mindst er han glad for det pædagogiske arbejde med børnene, når han er i praktik.

Modtog flot hæder fra kommunen og erhvervslivet

En forårsdag i 2016 fik Ayad en uventet opringning. En kommunal medarbejder bad ham møde op 6. april i byens musikteater, hvor kommunen og erhvervslivet skulle afholde et stort show med uddeling af priser til mennesker, der har gjort en særlig indsats i byen.

”Du er nomineret til en talent-award”, lød det i telefonen. Ayad var ét stort spørgsmålstegn og troede, det måtte være en misforståelse. Men den var god nok. Nomineringen skyldes hans arbejde – som frivillig – med børn i Trekantområdet, som er et boligområde i Holstebro med mange flygtninge og indvandrere.

”Det var en stor oplevelse at være med til showet. Og jeg var nervøs”, smiler Ayad, der blev kaldt på scenen og fik overrakt prisen. Lidt senere fik han en uventet lykønskning, som han blev rigtig stolt over.

”Borgmester H.C. Østerby gav mig hånden og ønskede til lykke. Det ville aldrig være sket i Syrien, hvor almindelige mennesker aldrig kommer i nærheden af en borgmester”.

”Jeg var SÅ glad. Jeg lagde oplysningen på Facebook, og allerede første aften fik historien 300 likes og mere end 100 kommentarer”.

Kan måske bruge sine sproglige kompetencer i ny job

Når Ayad i januar 2018 har afsluttet sin pædagoguddannelse, vil han blive boende i Holstebro, som han holder meget af. Måske vil han søge et pædagogjob i en SFO. Men han har også en anden overvejelse.

”Da jeg selv boede i et Røde kors-asylcenter, mødte centermedarbejderne mig uden fordomme, og jeg blev behandlet rigtig godt. Derfor kunne jeg godt tænke mig at arbejde for Røde Kors. Ud over min pædagoguddannelse kan jeg bidrage med at kunne tale tre sprog, som er vigtige i flygtningesammenhæng: Arabisk, kurdisk og dansk”.


Kurdisk er Ayads modersmål. Den syriske stat har forbudt, at der tales kurdisk i skolerne, hvor det obligatoriske sprog er arabisk.