Ny uddannelses- og forskningschef til VIA

Portræt af uddannelseschef Lotte Møller Larsen
Lotte Møller Larsen er ny uddannelses- og forskningschef i VIA Byggeri pr. 1. november 2017. Foto: Arkiv
Lotte Møller Larsen tiltræder 1. november som chef for blandt andet bygningskonstruktøruddannelsen hos VIA University College.

VIA University College har ansat Lotte Møller Larsen som ny chef for uddannelserne og forskningen inden for VIA Byggeri fra 1. november 2017.

Stillingen har haft en intern, konstitueret chef siden oktober 2016.

Lotte Møller Larsen kommer fra en stilling som uddannelseschef ved Erhvervsakademi Midtvest, hvor hun siden 2012 har haft ansvar for uddannelser inden for det tekniske og merkantile fagområde. Desuden har hun haft ansvar for erhvervsakademiets internationale aktiviteter.

Fra 2010-2012 var Lotte Møller Larsen uddannelseschef ved Uddannelsescenter Holstebro og inden da inspektør ved Holstebro Tekniske Skole gennem ni år.

Stor erfaring med ledelse og byggebranchen

47-årige Lotte Møller Larsen er uddannet økonom (cand.oecon.agro.) fra Københavns Universitet i 1993 og har efterfølgende gennemført en master i Educational Management på CBS.

Lotte Møller Larsen har i en lang årrække arbejdet med ledelse på både operationelt, taktisk og strategisk niveau, ligesom hun er vant til at varetage personaleledelse og -udvikling og at have økonomisk ansvar.

”Lotte har 19 års erfaring med undervisning, udvikling og ledelse i uddannelsessektoren. Hun kommer dermed til VIA Byggeri med en stor og relevant erfaring – særligt inden for udviklings- og forandringsledelse. Samtidig har Lotte et godt netværk i byggebranchen, som i høj grad vil komme både medarbejderne, uddannelserne og forskningsaktiviteterne hos VIA Byggeri til gavn. Lotte vil tillige bidrage positivt til VIA Byggeris indsatser for at understøtte vækst og udvikling i byggebranchen og i øvrige dele af det private erhvervsliv. Jeg glæder mig meget over ansættelsen,” siger Konstantin Lassithiotakis, der er direktør for VIA Erhverv, der omfatter de privatrettede uddannelser ved VIA University College.

Bliver øverste chef for 100 medarbejdere og 1.200 studerende

Som uddannelses- og forskningschef for VIA byggeri får Lotte Møller Larsen ansvar for uddannelserne i Region Midtjylland til bygningskonstruktør, byggetekniker samt kort- og landmålingstekniker samt forskningsaktiviteterne i  VIA Byggeri.

Lotte Møller Larsen bliver dermed uddannelses- og forskningschef for i alt ca. 100 medarbejdere og 1.200 studerende.

Aktiviteterne i VIA Byggeri ligger på VIAs campusser i Aarhus, Horsens og Holstebro. Lotte Møller Larsen får primær arbejdsplads hos VIA University College i Holstebro, men vil også komme rigtig meget på Campus Aarhus C og Campus Horsens.

”Jeg glæder mig virkelig meget til at tiltræde mit nye job den 1. november. Jeg ser VIA Erhverv – herunder fagklyngen VIA Byggeri – som en markant, stærk og udviklingsorienteret videninstitution, der gør det rigtig godt i forhold til at uddanne fremtidens arbejdskraft og som samarbejdspartner for de virksomheder, hvor dimittenderne fra VIA Erhverv bliver ansat. Derfor ser jeg VIA Byggeri som en særdeles attraktiv arbejdsplads, og jeg glæder mig rigtig meget til at møde mine nye kolleger og de studerende,” siger Lotte Møller Larsen.

Sætter dagsorden og skaber god stemning

Hun peger på, at hun i jobbet som uddannelses- og forskningschef hos VIA Byggeri vil kunne trække på sine erfaringer inden for blandt andet ledelse, innovation og udadvendte samarbejder.

”Som chef er jeg meget optaget af at være i dialog med medarbejderne og skabe resultater som team. Jeg stræber efter at professionalisere, og vil gerne være med til at sætte dagsordenen, drifte og lede. Men jeg er meget bevidst om, at man løfter bedst i flok, og at medarbejderne skal involveres så meget som overhovedet muligt i at udvikle organisationen. For mig er det vigtigt at være lyttende og tillidsskabende og at skabe en god stemning omkring mig,” fremhæver Lotte Møller Larsen.

Hun bor privat i Vind ved Holstebro med sin mand og parrets tre børn på 14, 17 og 20 år. Fritiden går blandt andet med at rejse, slappe af i sommerhus, dyrke yoga og lufte familiens hund.

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:

Konstantin Lassithiotakis
Direktør for VIA Erhverv ved VIA University College.
T: 87 55 40 11
E: kl@via.dk

Lotte Møller Larsen
Uddannelses- og forskningschef for VIA Byggeri ved VIA University College fra 1. november 2017.
T: 87 55 41 05
E: loml@via.dk