Horsens-studerende hjælper ny brancheforening med udvikling

billede af studerende som har workshop sammen med repræsentanter fra Foreningen for Danske Fødselsfotografer
50 studerende fra Markedsføringsøkonom-uddannelsen på 2. semester mødte 11 virksomheder ved Scandinavian Growth Creators kick-off arrangement i marts 2020 på VIA i Horsens. Foto: Antoniya Doneva
EU-projektet Scandinavian Growth Creators bringer markedsføringsstuderende og Foreningen for Danske Fødselsfotografer sammen om at skabe innovation og udvikling

Hvordan fortæller man om fødselsfotografi, som ikke er særlig kendt i Danmark? Hvad er de mest effektive markedsføringsaktiviteter, når man vil skabe kendskab til en ny brancheforening? Hvordan kan man gå i gang med markedsføring uden at have budget til det?

Sådan lød spørgsmålene, som Eva Walther, formand for Foreningen for Danske Fødselsfotografer, ønskede input til gennem et samarbejde med studerende fra VIA University College i Horsens og projektet Scandinavian Growth Creators.

”Vi er en nyoprettet forening, og vi indgik i innovationssamarbejdet, fordi vi ønskede en plan med markedsføringsaktiviteter, som vi kan fokusere på. Der er så mange muligheder inden for markedsføring, og vi vidste ikke, hvad vi konkret kan starte med”, fortæller Eva Walther, som er fotograf i Horsens og som er medstifter af Foreningen for Danske Fødselsfotografer i 2019.

Samarbejdet giver netværk og erfaring

Minh Son Ngo læser Marketing Management på VIA University College i Horsens og var blandt de 10 studerende, der samarbejdede med Eva Walther om en ny markedsføringsplan til foreningen. Ved siden af den almindelig undervisning fik Minh Son og de andre studerende ekstra viden om entreprenørskabsmetoder, og deltog i tre møder med stifterne af Foreningen for Danske Fødselsfotografer.
For Minh Son Ngo har innovationssamarbejdet været en givende oplevelse:

”Jeg meldte mig til Scandinavian Growth Creators for at få mere praktisk erfaring og for at udvide mit netværk. Jeg fik mulighed for at udarbejde foreningens markedsføringsstrategi og kom med konkrete forslag til, hvordan foreningen kan udbrede kendskab i fødselsfotografi i Danmark via de sociale medier”, fortæller Minh Son Ngo, som vil være selvstændig, efter han er færdig med uddannelsen på VIA:

”Jeg starter mit eget copywriting og digital markedsføringsbureau, og den praktiske erfaring fra innovationssamarbejdet har hjulpet mig med til at udvide min portefølje”, fortæller Minh Son Ngo.

Plan for foreningens arbejde med sociale medier

Eva Walther og hendes kolleger fra Foreningen for Danske Fødselsfotografer fik mange gode idéer med sig fra samarbejdet med de studerende. Idéer som foreningen vil arbejde videre med:
”De studerende udarbejdede en plan for, hvordan vores forening kan komme på de sociale medier. Vi ved nu, hvad vores markedsføringsfokus skal være i løbet af 2020”, fortæller Eva Walther.

Fakta om fødselsfotografering og Foreningen for Danske Fødselsfotografer

Formålet med Forening for Danske Fødselsfotografer er at øge kendskabet til fødselsfotografi og at skabe et netværk for seriøse og professionelle fødselsfotografer.

Læs mere om Foreningen for Danske Fødselsfotografer her

Fakta om projektet Scandinavian Growth Creators

50 studerende fra Markedsføringsøkonom-uddannelsen på 2. semester og 11 virksomheder deltog i innovationsarrangementet fra marts til maj 2020. Innovationssamarbejdet var arrangeret af EU-projektet Scandinavian Growth Creators og VIA Studentervæksthuset for at skabe vækst i samfundet ved at bringe studerende og mikrovirksomheder sammen.

1.050 studerende og 225 virksomheder vil i løbet af projektets tre år deltage i projektet. Målet er at skabe 42 nye jobs samtidig med at udvikle studerendes kompetencer i at arbejde innovativt og entreprenørielt. Projektet Scandinavian Growth Creators er støttet af Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

Læs mere om Scandinavian Growth Creators her