Elever øver sig i at gøre skolevejen sikker

Skoleeleverne Martin R. Nielsen og Johanne Volmer fra Skolen i Midten har udviklet og programmeret en løsning, der skal advare skoleelever, når en lydløs elbil kommer kørende. Foto: Sarah Gram
Under Engineering Day 2019 skal skoleelever over hele Danmark undersøge trafikforholdene omkring deres skole og ved hjælp af programmering udtænke idéer til, hvordan man kan gøre skolevejen mere sikker. Projektet skal vise eleverne, hvad man kan bruge naturfag til i den virkelige verden. Engineering Day er en del af Engineering i skolen som VIA University College er samarbejdspartner i.

Engineering Day er også på skemaet i 7. klasse på Skolen i Midten fra Hornsyld, som i dag besøger VIAs Ingeniøruddannelser. De skal undersøge hvilke situationer, der er farlige i trafikken og samtidig prøve at finde løsninger, der kan gøre det mere trygt at færdes på skolevejen. 

Eleverne har tilbragt dagen på Inseros Engineering Lab ved VIA University College i Horsens. Her har de arbejdet med at programmere en såkaldt micro:bit - en mikrocomputer, der kan hjælpe dem i trafikken. Eleverne skal overveje, hvor og hvordan de vil bruge micro:bit til at forbedre trafiksikkerheden. 

Skoleeleverne Martin R. Nielsen og Johanne Volmer har udviklet og programmeret en løsning, der skal advare skoleelever, når en lydløs elbil kommer kørende. 

”Det har været sjovt”, kommer det prompte fra Johanne, da hun bliver spurgt om, hvordan dagen har været. ”Men også lidt svært i starten” og fortsætter, ”det var svært at få micro:bit til at virke, men vi fandt ud af det.” 

Eleverne har brugt både matematik og naturvidenskab som kreative værktøjer til at finde en løsning, der kan forbedre trafiksikkerheden. Igen i år har Engineering Day samarbejdet med DRs Ultrabit, som har delt Ultra:bit-klassesæt ud til skoler i hele landet, hvilket har givet dem erfaring med og viden om sensorer og programmering.

Det giver livsglæde og fænger børnene

Tankegangen bag Engineering Day er at lade eleverne prøve kræfter med ingeniørernes arbejdsmetode med at undersøge, få idéer, konkretisere, konstruere og forbedre. Tove Nielsen er til daglig klassens matematik lærer på Skolen i Midten, og hun er begejstret for dagen. 

”Jeg synes, det har været en god dag, for jeg kan se, at alle elever har været med og har fået noget ud af dagen. Uanset hvilke besværligheder man til dagligt har, så kan det bare noget at få lov at være kreativ og få ført idéerne ud i livet”, siger Tove Nielsen. 

Tove Nielsen matematiklærer på Skolen i Midten
Tove Nielsen er til daglig matematiklærer på Skolen i Midten. Foto: Sarah Gram

Hele 7. årgang på Skolen i Midten arbejder med Game Based Learning, og de er derfor vandt til at arbejde med problembaseret læring. Og netop den tilgang er Tove tilhænger af. 

”Det er helt tydeligt, at det øger begejstringen, at få lov til at arbejde med helt konkrete udfordringer tæt på deres egen hverdag. Også for dem der måske synes, at fagene er lidt svære. Det er måske ikke altid til at måle i en test, men der er ingen tvivl om, at det giver livsglæde, og måske endda øger begejstringen for fagene”, siger Tove. 

Ud over opgaven ’Gør Skolevejen sikker’ arbejde en gruppe elever også med opgaven ’Lyden der forsvandt’. Her skal eleverne arbejde med lydisolering af et øvelokale og bygge modeller af en lydisoleret væg.

Fakta om Engineering Day

Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College. Engineering i skolen er finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.

Ud over grundskoler, foregår Engineering Day på følgende ingeniøruddannelser og science centre: Brorfelde Observatorium, Dansk Arkitektur Center, Energimuseet, Enigma, Experimentarium, Kattegatcenteret, Mind Factory by ECCO, Naturvidenskabernes Hus, Skramloteket, Syddansk Universitet, Tycho Brahe Planetariet, Tårnby Naturskole, Universe, VIA´s Ingeniøruddannelser, Horsens og Økolariet.