Ny forskningsleder inden for innovation

Portræt af Jeppe Kiel Christensen.
Fra 1. august er Jeppe Kiel Christensen ny forskningsleder. Han kommer fra en kombinationsstilling som ph.d.-stipendiat ved både læreruddannelse i Aarhus og Aarhus Universitet. Foto: Arkiv
Jeppe Kiel Christensen bliver fra august forskningsleder i Forskningscenter for Innovation og Entreprenørskab ved VIA University College.

VIA University College har ansat Jeppe Kiel Christensen som forskningsleder i sit nyetablerede Forskningscenter for Innovation og Entreprenørskab i Aarhus. Han tiltræder i den nye stilling fra 1. august 2019.

Jeppe Kiel Christensen kommer fra en kombinationsstilling som ph.d.-stipendiat ved både læreruddannelse i Aarhus og Aarhus Universitet.

Som forskningsleder ved Forskningscenter for Innovation og Entreprenørskab tager Jeppe Kiel Christensen international erfaring med fra Columbia University og Rockefeller Foundation samt tætte koblinger til NGO- organisationer. Han sidder i bestyrelsen for organisationerne RCE-Denmark, MUNDU og det europæiske projekt Brigde47, der alle har særligt fokus på FN´s verdensmål, herunder global- og bæredygtig uddannelse.

Udover at fungere som forskningsleder med opgaver på tværs af Forskningscenter for Innovation og Entreprenørskab skal Jeppe Kiel Christensen bidrage til centrets forskningsarbejde inden for social innovation. Han vil også fortsat have fokus på sit hidtidige faglige forskningsfelt, der handler om community psykologi og fællesskabers betydning i en kompleks fremtid.

VIA University College er både i 2014, 2018 og igen her i 2019 kåret som ’Årets Entreprenante Uddannelsesinstitution’ af Fonden for Entreprenørskab, og denne position har VIAs nye Forskningscenter for Innovation og Entreprenørskab (CIE) til opgave at understøtte.

Stærk organisatorisk og innovativ profil

Helle Munkholm Davidsen, der er forskningschef ved Forskningscenter for Innovation og Entreprenørskab, ser frem til at byde Jeppe Kiel Christensen velkommen til CIE.

”Jeppe har en stærk organisatorisk og innovativ profil, og han har særlige erfaringer i at koble forskning, konsulentarbejde og praksisudvikling.  Derudover har Jeppe i sit tidligere arbejde ved VIAs læreruddannelse i Aarhus vist et særligt talent for at organisere nye initiativer, der involverer og skaber partnerskaber på tværs i organisationen,” understreger Helle Munkholm Davidsen og fortsætter:

”Jeg glæder mig til at se Jeppes energi udfolde sig i opstarten af det nye Forskningscenter for Innovation og Entreprenørskab, ligesom jeg glæder mig over at have ansat en stærk faglig forskningsprofil, der kan være med til at fortsætte VIAs vigtige arbejde inden for social innovation”.

Forskning tæt på praksis og fokus på formidling

Forskningscenter for Innovation og Entreprenørskab er målrettet VIAs strategiske mål om at skabe anvendelsesorienteret forskning, der bidrager til at løse problemer i ’den virkelige verden’.

CIE har forskningsmæssigt fokus på innovativ og entreprenant uddannelsesudvikling og på social innovation – samt samspillet mellem områderne. Forskningscentret er i en opbygningsfase, der vil forløbe resten af 2019.

”Jeg glæder mig rigtig meget til at understøtte tværfaglige miljøer, hvor de mange gode projekter i VIA kan få lov til at blomstre. Verden står over for komplekse problemstillinger, der kun kan adresseres gennem tværfaglige og kulturelle partnerskaber,” siger Jeppe Kiel Christensen.

Han forklarer, at han finder det vigtigt med alternativ formidling af de mange gode forskningsprojekter, som Forskningscenter for Innovation og Entreprenørskab er med i og at involvere både uddannelserne og de studerende i formidlingen.

”Jeg ser også frem til fortsætte udviklingen af mine nationale og internationale netværk og biddrage til at styrke VIAs engagerede forskningsprofil,” lyder det fra Jeppe Kiel Christensen.

Yderligere oplysninger fås hos:

Jeppe Kiel Christensen
Forskningsleder ved Forskningscenter for Innovation og entreprenørskab hos VIA University College i Aarhus fra 1. august 2019.
T: 87 55 10 14
E: jkcn@via.dk

Helle Munkholm Davidsen
Forskningschef ved Forskningscenter for Innovation og Entreprenørskab hos VIA University College i Aarhus.
T: 87 55 29 67
E: hmda@via.dk