Folkeskolen, pædagogik og læring

VIA har udviklet stærke faglige videnmiljøer indenfor pædagogik, didaktik og læring. Vores forsknings- og udviklingscentre er nationalt og internationalt anerkendte.

Børn med diagnoser og elever med særlige behov

Anne Marie Anker Villumsen

Anne Marie Anker Villumsen

Docent, ph.d., programkoordinator

VIA Socialrådgiveruddannelsen

Særlig viden om:

  • Udsatte børn og unge
  • Tværprofessionelt samarbejde
  • Kommunernes praksis i forhold til udsatte børn og unge
Hanne Forsberg

Hanne Forsberg

Lektor

VIA Efter- og videreuddannelse

Særlig viden om:

  • Inkluderende læringsmiljøer i skoler og institutioner
  • Samarbejde mellem almen­ og specialpædagogiske miljøer
  • Børn i komplicerede livs­ og læringssituationer
  • Handicapforståelser
Helle Svendsen

Helle Svendsen

Lektor, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Skriftsprogsvanskeligheder, herunder dysleksi
  • Undervisning af elever med skriftsprogsvanskeligheder
  • Læse- og skriveteknologi i undervisningen
  • Læse og skriveteknologi som støtte til elever med dysleksi
Helle Blunk Brandt

Helle Blunk Brandt

Lektor

VIA Efter- og videreuddannelse

Særlig viden om:

  • Talevanskeligheder hos børn, unge og voksne
  • Professionelles logopædiske arbejde med børn, unge og voksne
  • Sprogpædagogisk arbejde med børn i dagtilbud (0-6 år)
  • Tværprofessionelt samarbejde om bæredygtige logopædiske indsatser
Jeppe Kiel Christensen

Jeppe Kiel Christensen

Ph.d.-studerende

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Resiliens
  • Social resiliens
  • Community psykologi
  • Uddannelse for Bæredygtig Udvikling
Jørgen Heiberg Lyhne

Jørgen Heiberg Lyhne

Lektor, cand.psych.

VIA Efter- og videreuddannelse

Særlig viden om:

  • Inklusion i skole og dagtilbud
  • Børn med særlige behov
  • Inklusion og integration af flygtningebørn 
  • Specialpædagogik
  • Mindfulness i pædagogisk praksis
Mette Molbæk

Mette Molbæk

Lektor, ph.d., post-doc

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Inklusion i folkeskolen
  • Klasseledelse og ledelse af læring
  • Læreres arbejde med inklusion i praksis

Børns sprog, sprogudvikling, fler- og tosprogede børn

Brug af digitale medier i undervisningen

Birgitte Lund Nielsen

Birgitte Lund Nielsen

Docent, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Professionsdidaktik
  • Læreruddannelsen
  • Udviklingsaktiviteter for lærere
  • Brug af klasserumsvideo i læreruddannelsen
Christina Højlund

Christina Højlund

Adjunkt, programkoordinator

VIA Efter- og videreuddannelse

Særlig viden om:

  • Erhvervspædagogik
  • Uddannelse af erhvervsskolelærere
  • Fagligt entreprenørskab
  • Brug af it i undervisningen
  • Blended design
Erika Zimmer Brandt

Erika Zimmer Brandt

Lektor

VIA Pædagoguddannelsen

Særlig viden om:

  • Dagtilbudspædagogik
  • Mediepædagogik
  • Digitale mediers lærings- og kommunikationspotentiale
  • Børn som aktører i familiebehandling
Hanne Pedersen

Hanne Pedersen

Leder

VIA The Animation Workshop

Særlig viden om:

  • Animation som undervisningsredskab
  • Multimodal læring
  • Understøttende undervisning 
Helle Svendsen

Helle Svendsen

Lektor, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Skriftsprogsvanskeligheder, herunder dysleksi
  • Undervisning af elever med skriftsprogsvanskeligheder
  • Læse- og skriveteknologi i undervisningen
  • Læse og skriveteknologi som støtte til elever med dysleksi
Kaj Østergaard

Kaj Østergaard

Lektor, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Matematikdidaktik
  • Læreruddannelsen
  • Lektionsstudier
  • Test og prøver i folkeskolen
Lillian Buus

Lillian Buus

Ph.d., specialkonsulent

VIA Efter- og videreuddannelse

Særlig viden om:

  • Læringsdesign (metodisk og teoretisk)
  • Design og udvikling af digital medierede uddannelsesforløb
  • Online og blended læring
  • Pædagogik og didaktik
  • Stilladsering af undervisere i design og udviklingsprocesser (metodisk)
Niels Jakob Pasgaard

Niels Jakob Pasgaard

Lektor

VIA Pædagoguddannelsen

Særlig viden om:

  • It didaktik
  • E-læring
  • Didaktik
  • Læringsmål
Per Mogens Christensen

Per Mogens Christensen

Bygningsingeniør, master i IKT og læring

VIA Erhverv

Særlig viden om:

  • Videobaseret undervisning
  • BIM ­ Building Information Modelling
  • Open Course Ware (Open Educational Resources – OER)
Raffaele Brahe-Orlandi

Raffaele Brahe-Orlandi

Lektor, ph.d.-studerende

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Udvikling af børns entreprenørielle kompetencer
  • Innovation og entreprenørskab i folkeskolen
  • Sociale medier i og uden for skolen
  • It-didaktik og sociale medier i danskfaget
  • Udvikling af børns kommunikative kompetencer 
Rasmus Fink Lorentzen

Rasmus Fink Lorentzen

Lektor, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Fagligt integreret it-didaktik i folkeskolen
  • Lærerkompetenceudvikling og it
  • Digitale multimodale tekster som fx hjemmesider, spil og digitale læremidler
  • Kritisk læsning og digital dannelse
  • Litteraturdidaktik

 

Steen Lembcke

Steen Lembcke

Lektor, cand. mag.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Brug af digitale platforme i folkeskolen
  • 3D teknologier og design thinking
  • Inddragelse af elevers uformelle kompetencer
Thue Fast Jensen

Thue Fast Jensen

Adjunkt, partnerskabskonsulent

VIA Efter- og videreuddannelse

Særlig viden om:

  • Efter­- og videreuddannelse på folkeskoleområdet
  • Evaluering af læring og pædagogisk praksis
  • Datainformeret læring
  • Teknologistøttet og online læring
Tobias Kidde Skov

Tobias Kidde Skov

Adjunkt

VIA Efter- og videreuddannelse

Særlig viden om:

  • Erhvervspædagogik
  • Digitale teknologier
  • Online undervisning
  • Digital dannelse
  • Demokrati og frihed

Didaktik og læring

Christina Højlund

Christina Højlund

Adjunkt, programkoordinator

VIA Efter- og videreuddannelse

Særlig viden om:

  • Erhvervspædagogik
  • Uddannelse af erhvervsskolelærere
  • Fagligt entreprenørskab
  • Brug af it i undervisningen
  • Blended design
Else Bengaard Skibsted

Else Bengaard Skibsted

Lektor, ph.d.-studerende

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Inklusion og trivsel i folkeskolen
  • Differentieret undervisning
  • Pædagogisk vejledning
Erika Zimmer Brandt

Erika Zimmer Brandt

Lektor

VIA Pædagoguddannelsen

Særlig viden om:

  • Dagtilbudspædagogik
  • Mediepædagogik
  • Digitale mediers lærings- og kommunikationspotentiale
  • Børn som aktører i familiebehandling
Helle Svendsen

Helle Svendsen

Lektor, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Skriftsprogsvanskeligheder, herunder dysleksi
  • Undervisning af elever med skriftsprogsvanskeligheder
  • Læse- og skriveteknologi i undervisningen
  • Læse og skriveteknologi som støtte til elever med dysleksi
Henriette Skjærbæk Duch

Henriette Skjærbæk Duch

Lektor, ph.d.

VIA Efter- og videreuddannelse

Særlig viden om:

  • Erhvervsskolelæreres pædagogiske uddannelse og dennes udvikling
  • Erhvervsskolelæreres pædagogiske praksis
  • Erhvervsuddannelser og andre ungdomsuddannelser
  • Diplomuddannelser, særlig Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik
  • Sociologisk teori, herunder Bourdieu, Bernstein og professionsteorier
Kaj Østergaard

Kaj Østergaard

Lektor, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Matematikdidaktik
  • Læreruddannelsen
  • Lektionsstudier
  • Test og prøver i folkeskolen
Lillian Buus

Lillian Buus

Ph.d., specialkonsulent

VIA Efter- og videreuddannelse

Særlig viden om:

  • Læringsdesign (metodisk og teoretisk)
  • Design og udvikling af digital medierede uddannelsesforløb
  • Online og blended læring
  • Pædagogik og didaktik
  • Stilladsering af undervisere i design og udviklingsprocesser (metodisk)
Lisbeth Angela Lunde Frederiksen

Lisbeth Angela Lunde Frederiksen

Lektor, ph.d. forskningsleder

VIA Profession & Uddannelse, Center for forskning & udvikling

Særlig viden om:

  • Læreruddannelsen og lærerprofessionen
  • Læreprocesser og didaktik i skoler og daginstitutioner
  • Pædagogisk vejledning og ledelse
  • Professionsdidaktik og professionsstudier
Lise Andersen Réol

Lise Andersen Réol

Lektor, cand.psyk.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Krop, motion og bevægelse i skolen
  • Lærere og elevers relationskompetence
  • Mentalisering og empati i undervisningen
Mette Krohn

Mette Krohn

Lektor

VIA Ergoterapeutuddannelsen

Særlig viden om:

  • Ergoterapi
  • Studerendes udfordringer i forhold til samarbejde
  • Sundhedsfremme og forebyggelse
Niels Jakob Pasgaard

Niels Jakob Pasgaard

Lektor

VIA Pædagoguddannelsen

Særlig viden om:

  • It didaktik
  • E-læring
  • Didaktik
  • Læringsmål
Raffaele Brahe-Orlandi

Raffaele Brahe-Orlandi

Lektor, ph.d.-studerende

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Udvikling af børns entreprenørielle kompetencer
  • Innovation og entreprenørskab i folkeskolen
  • Sociale medier i og uden for skolen
  • It-didaktik og sociale medier i danskfaget
  • Udvikling af børns kommunikative kompetencer 
Rasmus Fink Lorentzen

Rasmus Fink Lorentzen

Lektor, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Fagligt integreret it-didaktik i folkeskolen
  • Lærerkompetenceudvikling og it
  • Digitale multimodale tekster som fx hjemmesider, spil og digitale læremidler
  • Kritisk læsning og digital dannelse
  • Litteraturdidaktik

 

Solveig Troelsen

Solveig Troelsen

Lektor, ph.d.-studerende

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Elevers skrivekompetencer
  • Skrivedidaktik i udskolingen
  • Skriftlige prøver
  • Danskundervisning
  • Dimittenders formidling af bachelorprojekter
Thomas Iskov

Thomas Iskov

Lektor, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Lærerens didaktiske hensigt med undervisningen
  • Almen didaktik, fx planlægning og udvikling 
  • Undervisning på professionsuddannelser
  • Dannelsesmål og svært målbare undervisningsformål
  • Den politiske styring af uddannelsesområdet

 

Tobias Kidde Skov

Tobias Kidde Skov

Adjunkt

VIA Efter- og videreuddannelse

Særlig viden om:

  • Erhvervspædagogik
  • Digitale teknologier
  • Online undervisning
  • Digital dannelse
  • Demokrati og frihed

Erhvervsuddannelser, gymnasiale uddannelser og videregående uddannelser

Folkeskolen, folkeskolereform og skoleledelse

Andreas Rasch-Christensen

Andreas Rasch-Christensen

Ph.d., forsknings- og udviklingschef

VIA Pædagogik & Samfund

Særlig viden om:

  • Inklusion af elever med særlige behov
  • Den danske folkeskolereform (2014) og skolereformer internationalt
  • Læringsmål i folkeskolens fag
  • Skoleledelse
  • Læreruddannelsen nationalt og internationalt
Arne Mogensen

Arne Mogensen

Lektor, ph.d., centerleder

VIA Læring & Undervisning, Center for forskning & udvikling

Særlig viden om:

  • Lektionsstudier
  • Fagteam-samarbejde
  • Evaluering
  • Dygtige elever
  • Matematikundervisning
Else Bengaard Skibsted

Else Bengaard Skibsted

Lektor, ph.d.-studerende

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Inklusion og trivsel i folkeskolen
  • Differentieret undervisning
  • Pædagogisk vejledning
Frode Boye Andersen

Frode Boye Andersen

Lektor, ph.d.

VIA Efter- og videreuddannelse

Særlig viden om:

  • Skoleledelse
  • Ledelse af ledelse
  • Fra lærer til leder
Gitte Harrits

Gitte Harrits

Forsknings- og udviklingschef, ph.d.

VIA Ledelse & Organisationsudvikling, Center for forskning & udvikling

Særlig viden om:

  • Social ulighed, inklusion/eksklusion, social klasse, køn mv.
  • Demokrati, medborgerskab og mødet mellem borgere og professionelle
  • Professionelt arbejde, det professionelle skøn og professionel autoritet
  • Implementering, organisering og ledelse af professionelt arbejde
  • Forskningsmetoder
Helle Svendsen

Helle Svendsen

Lektor, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Skriftsprogsvanskeligheder, herunder dysleksi
  • Undervisning af elever med skriftsprogsvanskeligheder
  • Læse- og skriveteknologi i undervisningen
  • Læse og skriveteknologi som støtte til elever med dysleksi
Jens-Ole Jensen

Jens-Ole Jensen

Docent, ph.d., programkoordinator

VIA Pædagogik & Samfund

Særlig viden om:

  • Idrætsundervisning
  • Pædagogiske metoder for leg og bevægelse
  • Folkeskolereformens krav om motion og bevægelse
  • Børn og unges kultur
Kaj Østergaard

Kaj Østergaard

Lektor, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Matematikdidaktik
  • Læreruddannelsen
  • Lektionsstudier
  • Test og prøver i folkeskolen
Karen Seierøe Barfod

Karen Seierøe Barfod

Ph.d., lektor, programkoordinator

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Udeskole og outdoorpædagogik
  • Undervisning uden for skolens mure, i naturen, på virksomheder, i kulturlivet
Martin Krabbe Sillasen

Martin Krabbe Sillasen

Docent, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Undervisning i naturfag, kemi og fysik
  • Matematik og naturfagsdidaktik
  • Læreres professionelle udvikling
Mette Molbæk

Mette Molbæk

Lektor, ph.d., post-doc

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Inklusion i folkeskolen
  • Klasseledelse og ledelse af læring
  • Læreres arbejde med inklusion i praksis
Raffaele Brahe-Orlandi

Raffaele Brahe-Orlandi

Lektor, ph.d.-studerende

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Udvikling af børns entreprenørielle kompetencer
  • Innovation og entreprenørskab i folkeskolen
  • Sociale medier i og uden for skolen
  • It-didaktik og sociale medier i danskfaget
  • Udvikling af børns kommunikative kompetencer 
Randi Boelskifte Skovhus

Randi Boelskifte Skovhus

Lektor, ph.d.

VIA Efter- og videreuddannelse

Særlig viden om:

  • Karrierelæring
  • Karrierevejledning
  • Oplevelse af mening
  • Social retfærdighed
  • Kollektive vejledningsformer
Solveig Troelsen

Solveig Troelsen

Lektor, ph.d.-studerende

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Elevers skrivekompetencer
  • Skrivedidaktik i udskolingen
  • Skriftlige prøver
  • Danskundervisning
  • Dimittenders formidling af bachelorprojekter
Thomas Iskov

Thomas Iskov

Lektor, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Lærerens didaktiske hensigt med undervisningen
  • Almen didaktik, fx planlægning og udvikling 
  • Undervisning på professionsuddannelser
  • Dannelsesmål og svært målbare undervisningsformål
  • Den politiske styring af uddannelsesområdet

 

Thue Fast Jensen

Thue Fast Jensen

Adjunkt, partnerskabskonsulent

VIA Efter- og videreuddannelse

Særlig viden om:

  • Efter­- og videreuddannelse på folkeskoleområdet
  • Evaluering af læring og pædagogisk praksis
  • Datainformeret læring
  • Teknologistøttet og online læring

Idræt og bevægelse

Læreruddannelsen

Andreas Rasch-Christensen

Andreas Rasch-Christensen

Ph.d., forsknings- og udviklingschef

VIA Pædagogik & Samfund

Særlig viden om:

  • Inklusion af elever med særlige behov
  • Den danske folkeskolereform (2014) og skolereformer internationalt
  • Læringsmål i folkeskolens fag
  • Skoleledelse
  • Læreruddannelsen nationalt og internationalt
Birgitte Lund Nielsen

Birgitte Lund Nielsen

Docent, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Professionsdidaktik
  • Læreruddannelsen
  • Udviklingsaktiviteter for lærere
  • Brug af klasserumsvideo i læreruddannelsen
Kaj Østergaard

Kaj Østergaard

Lektor, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Matematikdidaktik
  • Læreruddannelsen
  • Lektionsstudier
  • Test og prøver i folkeskolen
Lisbeth Angela Lunde Frederiksen

Lisbeth Angela Lunde Frederiksen

Lektor, ph.d. forskningsleder

VIA Profession & Uddannelse, Center for forskning & udvikling

Særlig viden om:

  • Læreruddannelsen og lærerprofessionen
  • Læreprocesser og didaktik i skoler og daginstitutioner
  • Pædagogisk vejledning og ledelse
  • Professionsdidaktik og professionsstudier
Martin Krabbe Sillasen

Martin Krabbe Sillasen

Docent, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Undervisning i naturfag, kemi og fysik
  • Matematik og naturfagsdidaktik
  • Læreres professionelle udvikling
Solveig Troelsen

Solveig Troelsen

Lektor, ph.d.-studerende

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Elevers skrivekompetencer
  • Skrivedidaktik i udskolingen
  • Skriftlige prøver
  • Danskundervisning
  • Dimittenders formidling af bachelorprojekter
Thomas Iskov

Thomas Iskov

Lektor, ph.d.

VIA Læreruddannelsen

Særlig viden om:

  • Lærerens didaktiske hensigt med undervisningen
  • Almen didaktik, fx planlægning og udvikling 
  • Undervisning på professionsuddannelser
  • Dannelsesmål og svært målbare undervisningsformål
  • Den politiske styring af uddannelsesområdet

 

Pædagogik og trivsel i daginstitutioner

Anette Boye Koch

Anette Boye Koch

Docent, ph.d.

VIA Pædagoguddannelsen

Særlig viden om:

  • Dagtilbudspædagogik
  • Det gode børneinstitutionsliv
  • Pædagogisk arbejde i vuggestuer og børnehaver
  • Børns trivsel
  • Børneinterviews og børneperspektiver
Erika Zimmer Brandt

Erika Zimmer Brandt

Lektor

VIA Pædagoguddannelsen

Særlig viden om:

  • Dagtilbudspædagogik
  • Mediepædagogik
  • Digitale mediers lærings- og kommunikationspotentiale
  • Børn som aktører i familiebehandling
Hanne Hede Jørgensen

Hanne Hede Jørgensen

Lektor, cand.mag.

VIA Pædagoguddannelsen

Særlig viden om:

  • Pædagogik og pædagogers faglighed
  • Leg og fortælling
  • Sprog og kultur
  • Børns institutionsliv 
  • Kulturfortællinger

 

Helle Blunk Brandt

Helle Blunk Brandt

Lektor

VIA Efter- og videreuddannelse

Særlig viden om:

  • Talevanskeligheder hos børn, unge og voksne
  • Professionelles logopædiske arbejde med børn, unge og voksne
  • Sprogpædagogisk arbejde med børn i dagtilbud (0-6 år)
  • Tværprofessionelt samarbejde om bæredygtige logopædiske indsatser
Line Togsverd

Line Togsverd

Lektor, ph.d.

VIA Pædagoguddannelsen

Særlig viden om:

  • Daginstitutionspædagogik
  • Pædagogers faglighed og viden
  • Daginstitutionspolitik og styring
  • Kvalitetsmålinger og målstyring
  • Narrativ dokumentation 

 

Lisbeth Angela Lunde Frederiksen

Lisbeth Angela Lunde Frederiksen

Lektor, ph.d. forskningsleder

VIA Profession & Uddannelse, Center for forskning & udvikling

Særlig viden om:

  • Læreruddannelsen og lærerprofessionen
  • Læreprocesser og didaktik i skoler og daginstitutioner
  • Pædagogisk vejledning og ledelse
  • Professionsdidaktik og professionsstudier