BUPL støtter ny forskning hos VIA med over to millioner

Børnefællesskaber i vuggestuer, pædagogers definition af trivsel samt børn og unges brug af sociale medier er i fokus i tre nye pædagogiske forskningsprojekter, som VIA University College netop har søsat.

Børn der leger

Hvad skal der til for at inkludere nye vuggestuebørn og børn i udsatte positioner bedst muligt i fællesskaber med andre børn i institutionen? Hvordan er definitionen på trivsel hos børn set ud fra pædagogers perspektiv? Og hvordan kan fritidspædagoger bedst arbejde med børn og unges brug af sociale medier?

Dé spørgsmål – og mange flere – vil tre nye forskningsprojekter, der alle er forankret i Forskningscenter for pædagogik og dannelse ved VIA University College, finde svar på.

To af projekterne med titlerne Børnefællesskaber i vuggestuer’ og ’Trivselsperspektiver i pædagogers profession’ bliver ledet af VIA-forskere fra Program for børns trivsel, mens forskere fra Program for hverdagsliv og fritidspædagogik står i spidsen for det tredje projekt med titlen ’Fritidspædagogisk arbejde med børn og unges brug af sociale medier’.

Tre VIA-projekter ud af otte støttede

Samlet har de tre VIA-projekter modtaget tæt på 2,2 millioner kroner fra BUPL’s forskningspulje, der i 2023-2024 er på i alt 5,7 millioner kroner.

Ifølge BUPL er målet med forskningspuljen at støtte op om den pædagogiske profession, synliggøre pædagogers professionelle ekspertise og sikre udveksling af viden mellem praksis, forskning og uddannelser på det pædagogiske område gennem støtte til professionsrettet forskning.

”BUPL’s satsning på forskning er et centralt skridt i retning af at opnå en øget anerkendelse af pædagogprofessionen,” lyder det fra BUPL.

I år er der kommet 45 ansøgninger til forskningspuljen, og BUPL’s hovedbestyrelse har valgt at tildele midler til otte af dem. Heraf er VIA ansvarlig for tre af de støttede pædagogiske forskningsprojekter.

Mangler viden om børnefællesskaber

Forskningsprojektet ’Børnefællesskaber i vuggestuer’ afdækker, hvordan pædagoger kan understøtte små børns fællesskaber. Det bliver særligt undersøgt, hvordan fx ensomme børn, børn i udsatte positioner og nye børn i vuggestuer bedst bliver inkluderet i børnefællesskaber og dermed får nære lege- og samværsrelationer med andre børn – til gavn for blandt andet trivsel, læring og udvikling.

Forskere fra VIAs Program for Børns trivsel gennemfører projektet i samarbejde med pædagoger og ledere fra vuggestuer i Herning Kommune. Ligeledes inddrages pædagogstuderende hos VIA samt forældre - for at få flest mulige perspektiver med.  

”De seneste 30-40 år er der forsket en del i betydningen af en stærk tilknytning mellem børn og pædagoger. Til gengæld er der både nationalt og internationalt en ret begrænset viden om, hvad barn-til-barn-relationen betyder for børn i alderen nul til to år, og hvordan pædagoger helt konkret kan udvikle og støtte børnefællesskaber. Det er dét, forskningsprojektet ’Børnefællesskaber i vuggestuer’ vil skabe viden om,” fortæller projektleder, lektor og ph.d. Lise Jönsson Koumaditis fra Forskningscenter for pædagogik og dannelse ved VIA University College.

I forskningen indgår også Erik Hygum, der er ph.d. og chefkonsulent i VIA og i 2022 afsluttede forskningsprojektet ’Børn for Børn’, der også havde fokus på små børns betydning for hinanden i dagtilbud.

”I det nye forskningsprojekt gennemfører vi prøvehandlinger i praksis for at blive kloge på, hvad der virker. Tanken bag projektet er, at børnefællesskaber er afgørende for trivsel, udvikling, læring og demokratisk dannelse,” fastslår Erik Hygum.

Forskningsresultaterne bliver formidlet til pædagoger landet over gennem både en række videoer og podcasts, en håndfuld arrangementer for medlemmer af BUPL, en videnskabelig artikel samt pjecer til henholdsvis forældre og personalet i vuggestuer med konkrete eksempler og anbefalinger til handlinger. 

Projektet har modtaget 715.000 kroner i støtte fra BUPL’s forskningspulje og løber til slutningen af 2024.

Lise Koumaditis og Erik HygumBørn der leger

Definerer forståelsen af trivsel

I forskningsprojektet ’Trivselsperspektiver i pædagogers profession’ vil projektleder, docent og ph.d.  Anette Boye Koch og forsker Hanne Hede Jørgensen fra VIAs Forskningsprogram for børns trivsel sammen udvikle og afprøve et såkaldt trivselskompas. Det vil ske med involvering af pædagoger fra dagtilbud, indskoling og specialklasser i Aarhus Kommune.

Trivselskompasset skal synliggøre pædagogers forståelse af trivsel blandt børn på tværs af institutionstyper og ligeledes fremhæve pædagogers ekspertise og faglighed.

”Trivsel er et pædagogisk og politisk tema, som både nævnes i lovgivningen om dagtilbud, folkeskole og socialområdet. Men det er en stor barriere for arbejdet med og samarbejdet om børns trivsel, at der er stor uklarhed om, hvordan trivsel forstås. Konsekvensen er, at arbejdet med trivsel forbliver uklart, fx hvad angår mål og indsatser. I det nye forskningsprojekt vil vi derfor få tydeliggjort pædagogers trivselsperspektiver og de forståelser af trivsel, pædagoger arbejder ud fra med afsæt i deres stærke faglighed,” forklarer Anette Boye Koch.

Hun understreger, at dét at få udviklet et trivselsbegreb og trivselskompas vil bidrage til at skabe sammenhæng og nuancere pædagogers arbejde i praksis med trivsel målrettet konkrete børn og børnegrupper – og dermed styrke og kvalificere pædagogers arbejde.

”Udover at udvikle et trivselskompas til pædagoger landet over bliver resultaterne fra forskningsprojektet ’Trivselsperspektiver i pædagogers profession’ bredt ud gennem en lærebog, en podcast, to forskningsartikler samt arrangementer for medlemmer af BUPL,” beretter Hanne Hede Jørgensen.

Projektet har modtaget 690.000 kroner i støtte fra BUPL’s forskningspulje og løber frem til efteråret 2025.

Børn der legerProjektledere Hanne Hede og Annette Boye Koch

Inspiration til fritidspædagoger

Forskningsprojektet ’Fritidspædagogisk arbejde med børn og unges brug af sociale medier’ vil generere forskningsresultater på tre områder: 1. Viden om børn og unges brug af sociale medier. 2. Viden om potentialerne ved fritidspædagogers arbejde med børn og unges brug af sociale medier. 3. Anbefalinger til fremtidige fritidspædagogiske indsatser i relation til børn og unges trivsel og brug af sociale medier.

Baggrunden for projektet er, at 32 procent af børn i 4. klasse og 46 procent af eleverne i 7. klasse bruger digitale medier det meste af dagen, når de ikke er i skole. Samtidig angiver kun to procent af børn i 4. og 7. klasse, at pædagoger i deres SFO eller klub er interesserede i, hvad de laver, når de er på internettet.

”I forskningsprojektet er vi optaget af at få nærmere indblik i de unges ’mediepraksisser’, da unges sociale liv og identitetsarbejde jo i høj grad folder sig ud på de sociale medier. Vi inddrager fritidspædagoger, ledere af fritidsinstitutioner samt børn og unge i Aarhus og København. Og vi udvikler metoder til og skaber viden om det fritidspædagogiske arbejde med børn og unges brug af sociale medier,” lyder det fra lektor, ph.d. og forskningsleder David Thore Gravesen fra VIAs Program for hverdagsliv og fritidspædagogik. Han gennemfører forskningsprojektet i samarbejde med lektor og ph.d. Sofie Sauzet fra Københavns Professionshøjskole.

”Vi ved, at det kan styrke børn og unges trivsel og venskaber at være en del af online fællesskaber. Men der er også skyggesider som fx eksklusion af dem, der ikke er online, nye former for mobning og uønsket kontakt og indhold, accelererende præstationskrav, strenge kropsidealer, m.m. Derfor er det til gavn for både SoMe-brugerne selv, den pædagogiske profession og samfundet i det hele taget, at der i forskningsprojektet blandt andet bliver udarbejdet et idékatalog med inspiration til fritidspædagogers arbejde med børn og unges brug af sociale medier,” pointerer David Thore Gravesen.

Ud over et inspirationskatalog bliver forskningsresultaterne præsenteret i en undervisningsbog, på konferencer, gennem oplæg til forskere, i artikler og på arrangementer for medlemmer af BUPL.

Projektet har modtaget 745.000 kroner i støtte fra BUPL’s forskningspulje og afsluttes i foråret 2025.

Unge mennesker på telefonen

 

Yderligere oplysninger interview vedrørende forskningsprojektet ’Børnefællesskaber i vuggestuer’ fås hos:

Lise Jönsson Koumaditis, projektleder, lektor og ph.d. ved Program for børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem i Forskningscenter for pædagogik og dannelse hos VIA University College.
T: 87 55 17 21
E: lhjo@via.dk

Yderligere oplysninger og interview vedrørende forskningsprojektet ’Trivselsperspektiver i pædagogers profession’ fås hos:

Anette Boye Koch, forskningsleder, projektleder, docent og ph.d. ved Program for børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem i Forskningscenter for pædagogik og dannelse hos VIA University College.
T: 87 55 55 09
E: abk@via.dk

Yderligere oplysninger og interview vedrørende forskningsprojektet ’Fritidspædagogisk arbejde med børn og unges brug af sociale medier’ fås hos:

David Thore Gravesen, forskningsleder, projektleder, lektor og ph.d. ved Program for hverdagsliv og fritidspædagogik i Forskningscenter for pædagogik og dannelse hos VIA University College.
T: 87 55 37 31
E: dtg@via.dk

David Thore Gravese
  • David Thore Gravesen

  • Forskningsleder, ph.d. og lektor
  • T: +45 87 55 37 31
Læs mere om David
Anette Boye Koch
  • Anette Boye Koch

  • Forsknings - og programleder, Ph.d. og docent.
  • T: +45 87 55 35 09
Læs mere om Anette
Lise Koumaditis
  • Lise Jönsson Koumaditis

  • Lektor og ph.d. ved Program for børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem
  • T: +45 87 55 17 21

Relaterede artikler