Undervisningsemner inden for salg, markedsføring og eksport

Alle undervisningsoplæg er tilpasset elever på ungdomsuddannelser og kan tilpasses en varighed på mellem 2-6 timer.

Produktchefen i krydsfeltet mellem teknologi, kommunikation, økonomi, salg og markedsføring

Produktchefen lytter og arbejder tæt sammen med ingeniører i udviklingsafdeling, sælgere, kommunikations- og markedsføringsansvarlige samt økonomiafdeling. De har alle sammen gode bud på nye tiltag til produktet med udgangspunkt i teknologi (Software-, maskin- eller klimafokus) eller kundernes behov. Produktchefen fastlægger den endelige strategi og udarbejder en forretningsplan for produktet, og der kommunikeres naturligvis både på dansk og engelsk.

Vi kigger på de forskellige faser i et produkts udvikling og levetid og dykker ned i vigtige ansvarsområder for produktchefen. Produktfokus bliver design af en software app og udarbejdelse af en forretningsplan. Der arbejdes i grupper, hvor slutproduktet bliver en poster med jeres bud på, hvordan produktchefen kan udarbejde en forretningsplan for den nye app.

Kvinde tegner på en tavle i forbindelse med gruppearbejde

Fag: Samfundsfag, matematik, sprog, markedsføring, erhvervsøkonomi, international virksomhedskommunikation, virksomhedsøkonomi, strategi og ledelse, teknologi 

Uddannelse: Global Business og Teknologi

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens og Aarhus

Kontakt: Lone Birkmose Bjerg lbb@via.dk

Hvordan styrker man en produktionsvirksomhed?

Du vil lære, hvad det vil sige at drive en virksomhed mht. salg, indkøb og produktion. Her vil vi teste din evne til at samarbejde og løse nogle små opgaver på den smarteste måde. Fx skal I finde ud af, hvordan I hurtigst kan samle et Lego-hus. 

I skal organisere opgaven i mindre operationer og effektivise arbejdsgangene. Du får sved på panden og evnen til at samarbejde bliver nøgleordet. Den helt store test bliver en øvelse, hvor din gruppe skal samle nogle Lego-produkter på en fysisk produktionslinje, hvor du og din gruppe er medarbejderne. Her vil du blive testet i den evne til at tænke ud ad boksen og finde nogle smarte løsninger til at øge din gruppes effektivitet.

To maskiningeniørstuderende

Fag: Teknologi, IT og kommunikation, Virksomhedsøkonomi, Marketing, Psykologi, Erhvervsøkonomi, Logistik

Uddannelse: Produktionsingeniør

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens

Kontakt: Lone Birkmose Bjerg lbb@via.dk

Hvordan omsætter man sin idé til forretning?

Kreativ workshop med idégenerering, hvor eleverne introduceres til de nogle grundlæggende temaer inden for entreprenørskab.

Med udgangspunkt i resultaterne fra workshoppen arbejdes der videre med elevernes egne forretningsideer med fokus på at omsætte dem i en egentlig forretningsmodel.

Studerende på uddannelsen til eksportingeniør arbejder med solceller

Fag: Innovation, Samfundsfag, afsætning, økonomi, psykologi.

Uddannelse: Global Buisness og Teknologi

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens og Aarhus

Kontakt: Lone Birkmose Bjerg lbb@via.dk

Hvordan kan international handel gøre os alle rigere?

Hvorfor handler vi med udlandet, og kan lande virkelig blive rigere ved at handle med andre end ved at lukke for den international konkurrence fx ved handelsbarrierer?

Tidligere ulande har opnået en enorm økonomisk vækst i deres BNP (f.eks. Kina og Sydkorea) ved at udvikle produktionen i forbindelse med øget international samhandel. Men hvorfor og hvordan hænger det hele sammen?

Via et spil, hvor studerende inddeles i landegrupper med forskellige ressourcer, oplever de unge på egen hånd, hvorfor det ikke kan betale sig at lukke af for handel med andre lande. Alle bliver rigere ved at handle med – og hjælpe hinanden, da alle besidder forskellige ressourcer.

Hånd på globus

Fag: International økonomi

Uddannelse: Global Buisness og Teknologi

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens og Aarhus

Kontakt: Lone Birkmose Bjerg lbb@via.dk

Bæredygtighed i tekstilbranchen og fremtidig bæredygtig business

Med udgangspunkt i bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion vil vi gennemgå udfordringer med bæredygtig business i tekstilbranchen. Vi vil både se på tekstilbranchens forsyningskæde, ressourceforbrug, logistik og enkle tiltag til en mere bæredygtig branche.
Vi vil se på planlægning af produktion med en usikker efterspørgsel i en branche fyldt med usikre forbrugsmønstre. Vi vil arbejde med bæredygtig forbrugeradfærd med udgangspunkt i tekstilbranchen.

Design og business studerende omkring et bord

Fag: Samfundsøkonomi, markedsføring og salg, international handel, logistik

Uddannelse: Value Chain Management

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens

Kontakt: Heidi Hartvig, hebh@via.dk

Hvordan optimerer vi en virksomheds forsyningskæde?

Virksomheder konkurrerer ikke kun med andre virksomheder. Nu konkurrer forsyningskæder mod andre forsyningskæder. Den internationale handel har været præget af nedlukninger af havne, hele byer og lande i Coronatiden. Suezkanalen har været blokeret, og der er krig i Europa. Dette stiller høje krav til, at virksomheder sikrer deres forsyningskæder og tænker risikostyring, logistik og fleksibilitet.
Hør om, hvor vigtigt det er at kende alle dele af en virksomhedsforsyningskæde, og hvordan den kan styrkes.
Hør også, hvordan bæredygtig business er en del af alle forsyningskæder.
Kursusforløb ruster virksomheder til grøn omstilling

Fag: Logistik, økonomi, samfundsfag, international handel

Uddannelse: Value Chain Management

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens

Kontakt: Heidi Hartvig, hebh@via.dk