Undervisningsemner inden for maskiner og konstruktioner

Alle undervisningsoplæg er tilpasset elever på ungdomsuddannelser og kan tilpasses en varighed på mellem 2-6 timer.

Hvordan designer man en god vindmølle?

.

Kan man printe en kran?

Kran i arbejde

Forudsætninger: Matematik på 3.g niveau (bestemte integraler) og Newtons love 

Fag: Matematik, fysik

Uddannelse: Maskiningeniør

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens 

Kontakt: Lone Birkmose Bjerg lbb@via.dk

Eleverne får en grundlæggende introduktion til 3D-teknologi og tegneprogrammer – og får efterfølgende selv lov til at optegne en kranarm.

Vi laver forskellige analyser og beregninger af elevernes forslag, og det bedste projekt præmieres med et 3D-print af løsningsforslaget, som sendes eller afleveres til gymnasieskolen efterfølgende.

Hvordan overfører man en model i ler til 3D-print?

3D-printer

Fag: Matematik, fysik, IT

Uddannelse: Maskiningeniør

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens 

Kontakt: Lone Birkmose Bjerg lbb@via.dk

Modellering foregår ofte i ler, voks, træ eller andet materiale. Men det er svært at omsætte organiske modeller til veldefinerede modeller. Vi flytter modelleringen over på en computer og supplerer med lidt matematik og fysik.

Elevernes egne modeller scannes, og derefter tages modellen som polygonmodel over i specialsoftware, og eleverne får en introduktion til at kunne modellere direkte på en 3D polygonmodel. Herunder gives en introduktion til ”Virtual Clay”, hvor man modellerer virtuelt i en klump ler. Det færdige resultat 3D printes efter en introduktion af 3D print teknologien og teknikker.

Hvordan fungerer en automatiseret bilvask?

Sort bil med vandstrint

Fag: Matematik, IT 

Uddannelse: Maskiningeniør

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens 

Kontakt: Lone Birkmose Bjerg lbb@via.dk

En pneumatisk aktiveret pick-and-place maskine har fire cylindre og en række sensorer. Den kan flytte et emne fra et sted til et andet.

På dagen udarbejdes der en styring til maskinen, der kan betragtes som en tilstandsmaskine. Efter dette vil eleverne for eksempel kunne se, hvordan en bilvaskemaskine er styret.