Undervisningsemner inden for vand og energi

Alle undervisningsoplæg er tilpasset elever på ungdomsuddannelser og kan tilpasses en varighed på mellem 2-6 timer.

Hvordan undersøger man, om vand kan drikkes?

Alle mennesker er afhængige af drikkevand og vil gerne have så god en vandkvalitet som muligt. Men hvad skal der til for at dokumentere, at vandkvaliteten er god? Vi tager ud på et vandværk og indhenter vandprøver, som herefter testes ved måling af E.col (fluorescens metode), bakteriers ATP (luminescens metode) samt diverse kemiske stoffer (spektrofotometrisk metode).

Pipette med blod i vand

Fag: Naturfag, kemi, bioteknologi, biologi

Uddannelse: Klimaingeniør

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens 

Kontakt: Lone Birkmose Bjerg lbb@via.dk

Hvorfor kan spildevand blive en ressource?

Hvordan sikrer vi rent vand til fremtiden? Hvordan kan vi genanvende spildevand? Det er nogle af de spørgsmål, vi stiller skarpt på, når vi går i laboratoriet og analyserer vandkvaliteten. Eleverne får indsigt i vandets indflydelse på korrosion og nedbrydning af forskellige materialer – samt det at arbejde i global skala.

Mund drikker vand

Fag: Kemi, biologi, matematik, fysik, bioteknologi

Uddannelse: Klimaingeniør

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens 

Kontakt: Lone Birkmose Bjerg lbb@via.dk

Biofilm - hvad er det?

Biofilm kan forårsage korrosion i olie- og gasbranchens rørsystemer. Men biofilm er også med til at rense vores drikkevand og er i det hele taget en aktiv medspiller i mange biologiske processer. Begrebet biofilm gennemgås og måling af biofilm i drikkevandssystemer og industriens processystemer demonstreres med praktiske øvelser i laboratoriet. 

Vanddråber

Fag: Biologi, Bioteknologi, Kemi, Fysik, Matematik, Naturfag

Uddannelse: Klimaingeniør

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens 

Kontakt: Lone Birkmose Bjerg lbb@via.dk

Hvordan kan vi lagre bæredygtig energi?

Omstilling til et bæredygtigt energisystem kræver, at vi har mulighed for at lagre den producerede energi i kortere eller længere perioder. Da en meget stor del af vores energiforbrug går til opvarmning – og i fremtiden måske også til køling – giver det god mening at se på, hvordan vi kan lagre termisk energi og samtidig fremme udbredelsen af CO2 neutrale varmesystemer. 

Solceller på græs

Fag: Biologi, bioteknologi, fysik, matematik, naturfag

Uddannelse: Klimaingeniør

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens 

Kontakt: Lone Birkmose Bjerg lbb@via.dk

Vand - verdens vigtigste ressource

Vand er på den globale dagsorden og er en betingelse for liv. Lær mere om vandets kredsløb, drikkevandskvalitet, vandbehandling og spildevandsrensning. 

I undervisningen arbejder vi med vandforbrug og det reelle behov for vand af drikkevandskvalitet. Hvordan kan forskellige vandressourcer anvendes, og hvilken behandling eller rensning er nødvendig, inden fx havvand kan anvendes som drikkevandsressource? Desuden arbejdes der med data, der viser hvor store udsving, der er i vandforbruget i forskellige dele af verden.

Vanddråbe spreder ringe

Fag: Biologi, bioteknologi, fysik, matematik, naturfag

Uddannelse: Klimaingeniør

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens 

Kontakt: Lone Birkmose Bjerg lbb@via.dk