Markedsføringsøkonom er en kort videregående uddannelse med to års undervisning primært inden for markedsføring og salg.
Uddannelsen fokuserer, ligesom erhvervslivet, på team- og projektarbejde. Du kommer til at arbejde med tværfaglige virksomhedsprojekter, der ligger tæt på virkelighedens konkrete arbejdsopgaver.
Markedsføringsøkonom er for dig, der gerne vil arbejde med digital markedsføring, professionel og praktisk kommunikation, bæredygtighed, entreprenørskab og kreativitet eller rationel beslutningsstøtte, dvs. økonomi, statistik og erhvervsret.
1. semester: Forretningsforståelse, metode og markedsforståelse
På 1. semester fokuserer vi primært på, hvilke elementer en virksomhed består af, hvordan de hænger sammen og hvordan de kan tilpasses den situation, virksomheden befinder sig i.
Fagområder: international markedsføring og salg, økonomi, markedskommunikation, organisation og ledelse, supply chain management og erhvervsret.
2. semester: Taktisk og operationel markedsføring B2C og B2B.
Samme fag som på 1. semester. Men på 2. semester dykker vi mere ned i de forskellige fagområder og arbejder med konkrete opgaver:
- Hvordan planlægger man analyser af markedet og kunder?
- Hvordan laver man markedsføringsplaner?
- Hvordan udfører man marketingkampagner i praksis?
3. semester: International markedsføring og salg samt økonomi
Vi fokuserer på, hvordan virksomheden markedsfører sig på internationale markeder? Hvad skal man være opmærksom på, når man arbejder internationalt? Hvordan sikrer virksomheden sig, at den udfører sine aktiviteter profitabelt, når den bevæger sig ud i verden?
Du kan vælge mellem flere valgfrie fag:
- Digital markedsføring
- Professionel og praktisk kommunikation
- Bæredygtighed
- Entreprenørskab og kreativitet
- Rationel beslutningsstøtte (økonomi, statistik og erhvervsret)
4. semester: Praktik og afsluttende projekt
På 4. semester er du i praktik i en virksomhed, som du selv vælger, hvorefter du skriver dit afsluttende projekt.
Praktikken varer minimum tre måneder. Du skriver typisk dit afsluttende eksamensprojekt på baggrund af praktikopholdet, dvs. med afsæt i en problemstilling du har identificeret i samarbejde med praktikvirksomheden.
Du vælger selv, om du vil tage din praktik i en dansk eller en international virksomhed.
Uddannelsen begynder med en studiestartsprøve
Senest en måned efter studiestart skal du gennemføre og bestå en test for at kunne fortsætte på uddannelsen til markedsføringsøkonom.
Formålet med studiestartsprøven er at sortere inaktive studerende fra uddannelsen.
Du kan læse mere om studiestartsprøven i studieordningen.
Tal og fakta om uddannelsen til markedsføringsøkonom
Her kan du finde studieordning og andre relevante oplysninger om uddannelsen til markedsføringsøkonom.
Se tal og fakta om uddannelsen