Print
Semesterprojekt 2 - Analytiske metoder inden for mekanik og materialer
Code
MA-SEP2
Version
3.0
Offered by
Maskiningeniør
ECTS
10
Prerequisites
Main purpose
Anvendeliggøre fagfaglige kompetencer i en problembaseret kontekst.
Løse ingeniørfaglige problemstillinger med afsæt i nuværende og tidligere semestres fag.
Udvise evne til at prioritere mellem problemstillinger og arbejde i detaljen med udvalgte problemstilling(er)
Knowledge
Faglig:
Kender til teorier, modeller og metoder fra fagfagene i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.
Proces:
Effektive teams: Kan referere til viden om egne styrker og svagheder i forbindelse med gruppearbejdet, inddrage teorier om personprofiler og personlige og interpersonelle kompetencer samt kulturforskelle.
Projektstyring: Kan identificere relevante projektstyringsmetoder, herunder planlægning, mødeledelse, risikovurdering og kvalitetssikring.
Skills
Faglig:
Kan udvælge teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er både relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven
Proces:
Effektive teams: Kan identificere og beskrive gruppens udvikling. Kan anvende gennemgåede teorier om personprofiler samt tværkulturelle aspekter i gruppesamarbejdet med henblik på at beskrive eventuelle konflikter i gruppesamarbejdet samt formulere mulige løsninger herpå.
Egen læringsproces: Kan beskrive behov i forhold til egen motivation for læring og agere derefter. Kan identificere og anvende foretrukne studieteknikker. Kan opstille og reflektere over egne læringsmål fra nuværende og forrige semester i procesrapporten med henblik på fremadrettet forbedring.
Projektramme: Kan formidle projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt. Kan anvende viden om referencer og kildehåndtering.
PBL: Kan beskrive hvilke faktorer, der influerer på den individuelle og gruppebaserede læring i PBL-forløbet. Kan arbejde med udgangspunkt i projektgruppens egen problemformulering. Kan arbejde tværfagligt.
Projektstyring: Kan anvende professionsrelaterede metoder og værktøjer i projektarbejdet. Kan anvende digitale værktøjer som office værktøjer, digital projektledelse samt digitale viden opsamlingsværktøjer og portaler.
Competences
Faglig:
Kan udvælge, kombinere og tilpasse teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er brugbar, relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven
Proces:
Effektive teams: Er i stand til at tage ansvar for samarbejdet i gruppen og aktivt bruge og videreudvikle gruppekontrakten Opstille og udvælge udviklings- og handlemuligheder i forhold til gruppens udvikling.
Egen læringsproces: Er i stand til selvstændigt at give og modtage konstruktiv feedback i forbindelse med egen og andres læringsproces
Er i stand til selvstændigt at tilpasse egen læringsproces ud fra erfaring og viden om egne præferencer.
Projektramme: Kan i projektgruppen arbejde metodisk og struktureret med semesterprojektet.
PBL: Kan tage ansvar for den studenterstyrede del af semesterprojektet
Projektstyring: Kan tage ansvar for projektarbejdets styring med løbende tilpasning mellem opgaver og ressourcer.
Topics
Teaching methods and study activities
Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning,
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.
Produkt:
Projektdokumentation i form af Hovedrapport og Procesrapport med bilag.
Projekt output i fysisk form som eksempelvis Poster – System - Prototyper etc.
Opdateret individuel Portfolie rapport
Resources
Evaluation
Examination
Indstillingskriterier:
Projektrapport og Proces rapport afleveret inden deadline.
Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusiv votering.
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.
Intern censur
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Eksaminering foregår som ordinær eksamen.
Vejledere/bedømmere beslutter om den studerende, der ikke har bestået semesterprojekt, skal aflevere en revideret projektrapport eller gennemføre et nyt projekt.
For studerende, der ikke har bestået semesterprojekt afholdes informationsmøde i slutning af forårssemestret. Her oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet, ligesom der dannes nye projektgrupper, hvor det er muligt i forhold til antallet af ikke beståede studerende på de enkelte semestre. På basis af den feedback, de studerende har modtaget efter ordinær eksamen, skal der enten udarbejdes et nyt projekt, eller det ikke beståede projekt skal revideres.
Projektet skal afleveres til aftalt deadline inden efterårssemestret. Eksaminering gennemføres omkring starten af efterårssemestret. Ved aflevering af revideret projektrapport kan vejleder også beslutte at aflevering og eksaminering i stedet gennemføres i forbindelse med den kommende reeksamensperiode.
Grading criteria
Karakter efter 7-trins-skala
Additional information
Responsible
Martin Møhl
Valid from
01-02-2022 00:00:00
Course type
Project
2. semester
Keywords
Faglig:
- Anvendelse af Ingeniørmæssige teorier og metoder med hovedvægt på indeværende semesters kurser.
- Analytiske metoder indenfor mekanik og materialer
- Dynamik
- Anvendt matematik
- Materialevalg
- Teknologivalg
- CES Edupack
- Mathcad
- Prototyper som arbejdsmetode
Proces:
- Samarbejde
- Planlægning
- Problemanalyse
- MS project