Print

Semesterprojekt 3 (BY-)

Code

BY-SEP3

Version

4.0

Offered by

Bygningsingeniør

ECTS

10

Prerequisites

Main purpose

Der gennemføres et projektarbejde, hvor der fokuseres på design, projektering og udførelse af udvalgte konstruktioner og installationer. 
Der arbejdes med in situ-støbt beton, præfabrikerede betonelementer og stål. Der skal endvidere udføres analyse af bygningens energiforbrug og indeklima-betragtninger samt dimensionering og 3D modellering af installationer.
Projektets formål er at fremme de studerendes selvstændige vidensinddragelse, kritiske tænkning samt holistiske forståelse.  

Knowledge

Professionsfaglige videnslæringsmål
Studere typisk kontorbyggeri herunder konstruktionsopbygning og bygningsinstallationer.
Viden om principper for bæredygtige løsninger i byggeriet skal studeres.
Redegøre for BIM og anvendelsen af 3D-projektering.
Viden fra semesterets kurser anvendes i udformningen af projektet.

Skills

Professionsfaglige færdighedslæringsmål:
Dokumentation for bærende konstruktioner udføres iht. metode for statisk dokumentation.
Anvende BIM og 3D-projektering, herunder demonstrere mængdeudtræk for videre bearbejdning, kollisionstjek og kvalitetssikring.

PBL-færdighedslæringsmål:
Kan søge, finde og inddrage relevant viden.
Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
Kan formidle projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.

Competences

Professionsfaglige kompetencelæringsmål
Designe og analysere efter relevante projekteringsmetoder.
Vurdere tværfaglige elementer, herunder bl.a. planlægge den fysiske udførelse/koordinering af installationer/ventilation og bygningens konstruktioner ved anvendelse af 3D-værktøjer
Implementere/vurdere udvalgte dele af byggeriet i relation til bæredygtighedscertificeringer i byggeriet, eks. kan vurdere dele af bygværkets klimaaftryk.

PBL-kompetencelæringsmål
Kan strukturere og tilpasse gruppesamarbejdet til medlemmernes præferencer og kompetencer.
Kan modtage og reflektere over vejledning og facilitering af gruppesamarbejdet.
I stand til selvstændigt at planlægge, strukturere og optimere egen læringsproces på baggrund af tidligere forløb.
Kan argumentere for valg af kilder, metoder og løsninger på baggrund af en kritisk vurdering.
​Kan inddrage en holistisk og bæredygtig tilgang til projektet med blik for sammenhænge til omverdenen.

Topics

Teaching methods and study activities

Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning.
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.
Fremstilling af produkt i form af model, prototype, program, poster eller lignende i laboratorier og værksteder. (Se Uddannelsesspecifikt produkt)
Studietur: 3-dages studietur der understøtter det faglige og sociale miljø.

Løbende evaluering og feedback i forløbet
Midtvejsevaluering af projektforløb gennemføres.

Uddannelsesspecifikt produkt
Digital modellering af bygværket i relevante digitale værktøjer.
Fysisk tegningsmappe med relevante bygningstegninger.

Resources

Evaluation

Examination

Eksamensforudsætning:
Ingen

Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse på basis af projektrapport og procesrapport afleveret inden deadline. Studerendes individuelle vægtning af faglige emner skal præciseres i procesrapporten. 
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusive votering.
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under prøven.
Ekstern bedømmelse. 

Tilladte hjælpemidler:
Alle

​Reeksamen:
Ud fra det afleverede projekt giver eksaminator den studerende vejledning om nødvendige forbedringer i forhold til at kunne bestå eksamen (eventuelt, at der bør udfærdiges et nyt projekt).
De studerende oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet. Der dannes projektgrupper, hvis det er muligt.
Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering.
Projektet bedømmes på baggrund af det opdaterede/nye projekt. Der vil ikke være mundtligt forsvar ved reeksamen.​

Grading criteria

​Karakter efter 7-trins-skala

Additional information

Responsible

Dorte N. Holm (dnho)

Valid from

01-08-2023 00:00:00

Course type

Keywords

Design, projektering og udførelse af kontorbyggeri samt Selvstændig videns inddragelse Literatursøgning, referencehåndtering, kritisk tænkning, holistisk forståelse.