Print
            
            Code
            
                
                BY-SEP3
            
            Version
            
                
                5.0
            
            Offered by
            
                
                Bygningsingeniør
            
            ECTS
            
            10
            
Prerequisites
            
                
                
            
            Main purpose
            
            Der gennemføres et projektarbejde, hvor der fokuseres på design, projektering og udførelse af udvalgte konstruktioner og installationer. 
Der arbejdes med in situ-støbt beton, præfabrikerede betonelementer og stål. Der skal endvidere udføres analyse af bygningens energiforbrug og indeklima-betragtninger samt dimensionering og 3D modellering af installationer.
Projektets formål er at fremme de studerendes selvstændige vidensinddragelse, kritiske tænkning samt holistiske forståelse.  
 
            Knowledge
            
            Professionsfaglige videnslæringsmål
Studere typisk kontorbyggeri herunder konstruktionsopbygning og bygningsinstallationer.
Viden om principper for bæredygtige løsninger i byggeriet skal studeres.
Redegøre for BIM og anvendelsen af 3D-projektering.
Viden fra semesterets kurser anvendes i udformningen af projektet.
 
            Skills
            
            Professionsfaglige færdighedslæringsmål:
Dokumentation for bærende konstruktioner udføres iht. metode for statisk dokumentation.
Anvende BIM og 3D-projektering, herunder demonstrere mængdeudtræk for videre bearbejdning, kollisionstjek og kvalitetssikring.
PBL-færdighedslæringsmål:
Kan søge, finde og inddrage relevant viden.
Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
Kan formidle projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.
 
            Competences
            
            Professionsfaglige kompetencelæringsmål
Designe og analysere efter relevante projekteringsmetoder.
Vurdere tværfaglige elementer, herunder bl.a. planlægge den fysiske udførelse/koordinering af installationer/ventilation og bygningens konstruktioner ved anvendelse af 3D-værktøjer
Implementere/vurdere udvalgte dele af byggeriet i relation til bæredygtighedscertificeringer i byggeriet, eks. kan vurdere dele af bygværkets klimaaftryk.
PBL-kompetencelæringsmål
Kan strukturere og tilpasse gruppesamarbejdet til medlemmernes præferencer og kompetencer.
Kan modtage og reflektere over vejledning og facilitering af gruppesamarbejdet.
I stand til selvstændigt at planlægge, strukturere og optimere egen læringsproces på baggrund af tidligere forløb.
Kan argumentere for valg af kilder, metoder og løsninger på baggrund af en kritisk vurdering.
Kan inddrage en holistisk og bæredygtig tilgang til projektet med blik for sammenhænge til omverdenen.
 
            Topics
            
            
            Teaching methods and study activities
            
            Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning.
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.
Fremstilling af produkt i form af model, prototype, program, poster eller lignende i laboratorier og værksteder. (Se Uddannelsesspecifikt produkt).
Løbende evaluering og feedback i forløbet
Midtvejsevaluering af projektforløb gennemføres.
Uddannelsesspecifikt produkt
Digital modellering af bygværket i relevante digitale værktøjer.
Fysisk tegningsmappe med relevante bygningstegninger.
 
            Resources
            
            
            Evaluation
            
            
            Examination
            
            Eksamensforudsætning:
Ingen
Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse på basis af projektrapport og procesrapport afleveret inden deadline og i henhold til de gældende guidelines herunder formalia-guide for VIA ingeniøruddannelser. Studerendes individuelle vægtning af faglige emner skal præciseres i procesrapporten. 
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusive votering.
Til den mundtlige eksamen forventes det, at den studerende kan demonstrere ejerskab over projektet ved at give detaljerede forklaringer og refleksioner som svar på eksaminators spørgsmål .
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under prøven.
Ekstern bedømmelse. 
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Ud fra det afleverede projekt giver eksaminator den studerende vejledning om nødvendige forbedringer i forhold til at kunne bestå eksamen (eventuelt, at der bør udfærdiges et nyt projekt).
De studerende oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet. Der dannes projektgrupper, hvis det er muligt.
Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering.
Projektet bedømmes på baggrund af det opdaterede/nye projekt. Der vil ikke være mundtligt forsvar ved reeksamen.
 
            Grading criteria
            
            Karakter efter 7-trins-skala 
 
            Additional information
            
            
            Responsible
            
                
                Dorte N. Holm (dnho)
            
            Valid from
            
                
                01-08-2025 00:00
            
            Course type
            
                
            
            Keywords
            
                
                Design, projektering og udførelse af kontorbyggeri samt Selvstændig videns inddragelse
Literatursøgning, referencehåndtering, kritisk tænkning, holistisk forståelse.