Print
            
            Code
            
                
                BY-SEP4
            
            Version
            
                
                4.0
            
            Offered by
            
                
                Bygningsingeniør
            
            ECTS
            
            10
            
Prerequisites
            
                
                
            
            Main purpose
            
            Renovering af eksisterende infrastruktur samt planlægning af nødvendig omlægning af trafik, vand, spildevand og fjernvarme. 
Formålet med PBL-delen af kurset er at fremme de studerendes kompetencer inden for tværprofessionelt samarbejde. 
Knowledge
            
            Den studerende skal opnå forståelse for andre fagligheder i planlægning af projektets gennemførelse. Den studerende skal opnå viden til at planlægge og projektere en renovering af infrastruktur i byområder.
Skills
            
            Den studerende skal opnå færdigheder til, at:
• Anvende digital samarbejdsplatform
• Demonstrere en forståelse for kompleksiteten af et infrastrukturprojekt
• Demonstrere evnen til at kommunikere projektresultatet til bygherren
• Analysere og anvende data
• Kunne forstå forskellige kommunikationsformer og kunne agere efter dette.
• Kunne gøre rede for etiske overvejelser i projektarbejdet
• Kunne reflektere over vidensdeling i projektgruppen og projektarbejdets kvalitet
PBL færdigheds-læringsmål
• Kunne anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
 
Competences
            
            Sidst på semestret skal den studerende opnå kompetencer til at:
• Anvende digital samarbejdsplatform
• Demonstrere en forståelse for kompleksiteten af et infrastrukturprojekt
• Demonstrere evnen til at kommunikere projektresultatet til bygherren
• Analysere og anvende data
• Forstå forskellige kommunikationsformer og kunne agere efter dette.
• Gøre rede for etiske overvejelser i projektarbejdet
• Reflektere over vidensdeling i projektgruppen og projektarbejdets kvalitet
PBL kompetence-læringsmål
• Kunne planlægge, strukturere og udføre effektivt tværfagligt samarbejde.
• Kunne reflektere over vidensdeling i projektgruppen og med andre 
grupper.
• Kunne formidle og argumentere for projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.
• Kunne argumentere for valg af kilder, metoder og løsninger på baggrund af en kritisk vurdering. 
• Kunne gøre rede for etiske overvejelser i projektarbejdet.
Topics
            
            
            Teaching methods and study activities
            
            Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning.
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.
Fremstilling af produkt i form af model, prototype, program, poster eller lignende i laboratorier og værksteder. 
Projektperioden løber over 15 uger, med skemalagte lektioner de første 12 uger. Herefter arbejdes der fuldtid de efterfølgende 3 uger. Arbejdsindsatsen svarer til 275 timer.
Studietur: 3-dages studietur der understøtter det faglige og sociale miljø.
Resources
            
            
            Evaluation
            
            
            Examination
            
            Eksamensforudsætning:
None
Eksamensform:
Gruppeeksamen med individuel bedømmelse på basis af projektrapport og procesrapport afleveret inden deadline. De studerendes individuelle vægtning af faglige emner skal specificeres i procesrapporten.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles evaluering med fælles diskussion og individuelle spørgerunder i ca. 20 minutter per studerende inklusiv votering.
Individuel karakter gives på basis af helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præsentation under eksamen.
Ekstern bedømmelse.
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Ud fra det afleverede projekt giver eksaminator den studerende vejledning om nødvendige forbedringer i forhold til at kunne bestå eksamen (eventuelt, at der bør udfærdiges et nyt projekt).
De studerende oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet. Der dannes projektgrupper, hvis det er muligt.
Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering.
Projektet bedømmes ved en mundtlig reeksamen på baggrund af det opdaterede/nye projekt. 
Grading criteria
            
            Karakter efter 7-trinsskala. 
Additional information
            
            
            Responsible
            
                
                Helle Rosengren (hero)
            
            Valid from
            
                
                01-02-2025 00:00
            
            Course type
            
                
            
            Keywords
            
                
                Koordinering, planlægning, projektering, vandhåndtering
Vidensdeling. Kommunikation. Etik. Tværfagligt samarbejde inden for sektor.