Print
Semesterprojekt 4 – Vedvarende energi i forretningsperespektiv
Code
MA-SEP4
Version
4.0
Offered by
Maskiningeniør
ECTS
10
Prerequisites
Main purpose
Anvendeliggøre fagfaglige kompetencer i en problembaseret kontekst og løse ingeniørfaglige problemstillinger med afsæt i nuværende og tidligere semestres fag.
Udvise evne til at prioritere mellem problemstillinger og arbejde i detaljen med udvalgte problemstilling(er)
Knowledge
Professionsfaglig
Kender til teorier, modeller og metoder fra fagfagene i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven
Proces:
PBL: Personlige egenskaber og holdninger, bevidsthed om egen personlige viden, personlige færdigheder og holdninger.
Omfanget af egne evner, ansvar for at forbedre sig selv for at overvinde personlige svagheder.
Skills
Professionsfaglig
Kan udvælge teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er både relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven.
Proces:
Egen læringsproces:
Kan opstille og reflektere over egne læringsmål fra nuværende og forrige semestre i procesrapporten med henblik på fremadrettet forbedring.
Projektramme:
Kan formidle og argumentere for projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt. Kan argumentere for
valg af kilder og referencer i forbindelse med projektarbejdet
.
PBL:
Kan gøre rede for etiske overvejelser i projektarbejdet. Kan arbejde med et holistisk blik på projektet, fagene og omverdenen.
Competences
Professionsfaglig
Kan udvælge, kombinere og tilpasse teorier, modeller og metoder fra fagfagene og bringe dem i anvendelse i en form som er brugbar, relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven
Proces:
Effektive teams:
Kan planlægge, strukturere og opnå effektivt samarbejde i grupper gennem begrundede valg af arbejdsform og tilpassede samarbejdsmetoder. Kan analysere og reflektere over sammenhænge mellem vidensdeling i projektgruppen og projektarbejdets kvalitet.
Egen læringsproces:
I stand til at analysere egne læringsbehov og selvstændigt strukturere egen læringsproces. I stand til selvstændigt og kritisk at anvende relevant og valid viden.
Projektramme: Kan selvstændigt forklare ny viden og argumentere for anvendelse i forbindelse med projektarbejdet.
PBL:
Kan i projektgruppen arbejde analytisk, metodisk og struktureret med semesterprojektet.
Projektstyring: Kan kombinere, tilpasse og optimere projektstyrings- metoder med henblik på at optimere projektforløbet. Kan gøre rede for brug af digitale værktøjer som digital projektledelse samt digitale viden opsamlingsværktøjer og portaler.
Topics
Teaching methods and study activities
Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning, Projektet skal udføres af grupper på 3-4 studerende.
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen.
Fremstilling af produkt i form af model, prototype, program, poster eller lignende i laboratorier og værksteder. (Se Uddannelsesspecifikt produkt) Opdateret individuel Portfolie rapport
Resources
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætninger
Ingen
Eksamensform:
Gruppeeksamen på basis af Projektrapport og Proces rapport afleveret inden deadline. Individuel bedømmelse.
Gruppepræsentation ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering med fælles diskussion og individuelle spørge-runder i ca. 20 minutter per studerende inklusiv votering.
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under eksamen.
Censur: Ekstern
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Den studerende reviderer det eksisterende projekt eller udarbejder et helt nyt projekt efter vejledning umiddelbart efter eksamen.
Projektet skal afleveres medio august. Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering.
Projektet evalueres ved mundtlig reeksamen inden seme-sterstart i september.
Grading criteria
Additional information
Responsible
Salwan Dihrab
Valid from
01-02-2024 00:00:00
Course type
Compulsory Course for Mechanical Engineering
4. semester
Keywords
Faglig:
Anvendelse af Ingeniørmæssige teorier og metoder med hovedvægt på indeværende semesters kurser - herunder
• Termodynamisk
• Varmeoverførsel
• Energibesparelse og genvinding af spildenergi
• FEM
• Co2 reduktion
• Omkostningsanalyse
• Praktikforberedelse
Proces:
• Samarbejde på tværs af professioner og kulturer