Dagtilbud Sønderborg City efteruddanner 285 medarbejdere og booster inklusionsarbejdet

Børnefællesskaber, børns ressourcer og deltagelsesmuligheder er kommet i fokus hos det pædagogiske personale i Sønderborg Citys dagtilbud, der har været på efteruddannelse hos VIA. Forløbet har skabt et nyt mindset hos personalet, der har fået ny viden og nye tilgange til at skabe gode læringsmiljøer, hvor alle børn kan deltage og udvikle sig.
Jeg oplever en stor forandring i den måde, vi taler om børnene på. Tidligere talte vi meget om barnets udfordringer, og nu har vi fokus på barnets ressourcer. Forløbet har givet os et fælles sprog.

<span style="font-size: 12px;">Pia Stoffer Jensen, pædagogisk leder</span>

Ønske om at løfte dagtilbuddene

Sønderborg City havde et ønske om at skabe forbedringer på dagtilbudsområdet, og dagtilbuddet tog derfor kontakt til VIA, der har udviklet et skræddersyet forløb. Forløbet har sat fokus på, hvordan personalet kan skabe inkluderende læringsmiljøer og forbedre trivsel, så alle børn får en plads i fællesskabet.

Gitte Wrang, souschef i Sønderborg Citys dagtilbud, fortæller om baggrunden for forløbet: 

”Med helhedsplanen kom målsætningen om, at flere børn skal være en del af almenområdet. Den styrkede pædagogiske læreplan satte mere fokus på børn i udsatte positioner, børnesynet og at pædagogen er leder af børnegruppen. Vi havde også behov for at forbedre trivsel. Det var startskuddet til forløbet.” 

Efteruddannelse for alle pædagogiske medarbejdere

285 pædagogiske medarbejdere fra Sønderborg Citys dagtilbud er blevet efteruddannet. I forløbet har både dagplejere, pædagoger i vuggestue og børnehave, pædagogmedhjælpere, ledere, ressourcepædagoger og inklusionspædagoger været på efteruddannelse. 

Forløbet har taget afsæt i kommunes børn- og ungepolitik, den styrkede pædagogiske læreplan samt teori om inklusion og eksklusion. Birgitte Laursen, der er en af underviserne på forløbet, fortæller: 

”I forløbet har vi haft fokus på, hvordan det pædagogiske personale kan få øje på og understøtte barnets ressourcer, og hjælpe barnet til at finde plads i fællesskabet ud fra vores viden om, at børn trives, udvikler sig, danner sig og lærer i samspil og fællesskaber med andre børn.”

”Grundforståelsen er, at et barn gerne vil sin omverden og gerne vil deltage. Men ikke alle børn har legekompetencer eller sociale kompetencer til at indgå i samspil med andre. Vi har arbejdet med det pædagogiske ansvar og organiseringen af dagens forskellige læringsmiljøer, som skal skabe deltagelsesmuligheder for alle, understøtte børnene bedst og nænsomt skubbe dem videre i deres udvikling.”

Forløb med flere spor

Forløbet har været bygget op af flere spor målrettet ledere og medarbejdere, men begge målgrupper er blevet præsenteret for de samme tematikker. 

For lederne har der været et spor med ledelsesdage og et spor med ledelsesopsamlinger. Ledelsesdagene har bl.a. bestået af introduktion til forløbet, præsentation af mindsettet for inklusion, aktionslæring, lærende fællesskaber, udvikling af pædagogisk praksis og forandringsledelse. 

På ledelsesopsamlingerne har fokus været på, hvordan dagtilbuddet kan lykkes med at implementere den nye fælles viden, fagsprog og skabe forandrende processer.

Alle pædagogiske medarbejdere og ledere har haft et spor med fyraftensmøder. Temaerne har bl.a. været inklusion og inkluderende læringsmiljøer, tilrettelæggelse af læringsmiljøer, børns deltagelsesmuligheder, pædagogisk dømmekraft, forældresamarbejde og tværfagligt samarbejde.

Undervisningsspor med video

Forløbet har bygget på aktionslæring, hvor medarbejderne har undersøgt, hvordan teorien kan bruges i hverdagen. Mellem fyraftensmøderne har der derfor kørt et spor med observationer i dagtilbuddene, hvor det pædagogiske personale har fået feedback på konkrete hverdagssituationer fra VIAs konsulenter.

Personalet har filmet konkrete hverdagssituationer med fokus på børns fællesskaber og relationer blandt børn og voksne. VIAs konsulenter har efterfølgende givet sparring på den voksnes rolle i forhold til at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn, og den voksnes arbejde med udvikling af de læringsmiljøer, der er en vigtig del af børnenes hverdag i daginstitutionen.

Susanna Magdziarz og Sabine Bennetsen, der er pædagoger i dagtilbud i Sønderborg City, fortæller om deres oplevelser med video. 

Susanna fortæller: ”Arbejdet med video gav en helt ny forståelse for, hvilke ressourcer barnet har. Det viste fx tydeligt, hvad der fungerer ude på legepladsen. Det har været en spændende periode, hvor vi har kunne prøve nogle ting af. Det gav rigtig meget, som vi stadig arbejder med i dag."

Sabine fortæller: "Det har givet rigtig god mening at få sparring på hverdagssituationer og få koblet det med teorien. Det har især givet en stor indsigt at se mig selv på video. Der er flere ting, jeg er blevet opmærksom på, så det har været et godt redskab."

Nyt syn på børnene og deres ressourcer

Igennem forløbet oplevede dagtilbuddene en løbende forandring. Det fortæller souschef i Sønderborgs dagtilbud, Gitte Wrang. Hun fortsætter: ”Forløbet har været rigtig godt og formatet med aktionslæring har været utrolig givende for personalet, der har fået afprøvet teorien i hverdagen gennem forløbet.”

Dagtilbudsleder Inge Muusman fortæller, at personalet er blevet mere optaget af at undersøge barnets perspektiv, og overvejer hvordan de skaber de bedst mulige læringsmiljøer gennem hele dagen, så det giver mere mening for barnet at deltage. Hun fortsætter:

”Vi har set en forandring i den måde, der bliver talt om og til børnene på. Der er kommet en større opmærksomhed på, at barnet gør det bedste, det kan med de ressourcer, det har. Og hvis ikke barnet kan lykkes, så skal personalet hjælpe barnet, og se efter den intention, der ligger bag ved barnets handling. Det er pædagogens opgave at finde ud af, hvad barnet kalder på, og der er blevet mere fokus på at tage det pædagogiske ansvar på sig, når man ser noget, der undrer en. Pædagogerne er også blevet mere opmærksomme på deres egen rolle, og hvad de sætter i gang.” 

Pia Stoffer Jensen, der er pædagogisk leder, fortæller:

”Relationsarbejdet er kommet meget mere i fokus. Det er blevet et fast punkt på vores møder. Vi arbejder mere med børnene i små grupper, og det er meget givende for børnene at vi arbejder på den måde – også for pædagogerne ift. nærvær, omsorg, og at være tæt på barnet og dets udvikling. Vi oplever også, at forældrene kan mærke en forskel hos børnene.”

<span style="font-size: 24px;">Det fortæller det pædagogiske personale om forløbet</span>
For mig har den store forskel været, at vi nu taler samme sprog, når vi taler inklusion. Vi har alle været afsted til fyraftensmøderne, så vi alle arbejder ud fra samme synspunkt og ved, hvad vi ønsker at opnå med det.

<span style="font-size: 12px;">Susanna Magdziarz, pædagog</span>

I vores dagtilbud er vi blevet mere opmærksomme på børnenes ressourcer, og hvilket fællesskab, vi kan lave, så matcher deres ressourcer, og de får deltagelsesmuligheder.

<span style="font-size: 12px;">Sabine Bennetsen, pædagog</span>

Kontakt underviser på forløbet

Birgitte Laursen