Dobbelt prisvinder: ”Jeg ville hellere føde 17 børn i rap……”

Ditte Matthiesen er glad for indholdet og underviserne på sin Pædagogiske Diplomuddannelse (PD) i psykologi. Afgangsprojektet trak tænder ud - men gav også ’det fedeste flow’

”Oplevelsen af at skrive afgangsprojekt... Bum bum... Der var tidspunkter, hvor jeg hellere ville føde 17 børn i rap imens jeg drømte om at blive akkordmedarbejder på den lokale fiskefabrik... Der var heldigvis også tidspunkter i det fedeste flow, hvor mit projekt og jeg nærmest smeltede sammen. Det har uden tvivl været en afsindig lærerig proces og jeg er meget glad for det færdige projekt!”

Sådan svarer lærer Ditte Matthiesen på spørgsmålet om, hvordan hun oplevede processen med at skrive afgangsprojekt på diplomuddannelsen. Hendes afgangsprojekt blev i november 2016 kåret som det tredjebedste i Danmark, og desuden modtog hun en særpris for fornem formidling.

Levede indholdet og undervisningen op til dine forventninger?

”Jeg har været glad for indholdet og underviserne på alle modulerne - de tre valgfri moduler i særdeleshed! Jeg havde ikke det store forkendskab eller forud dannede holdninger til de forskellige moduler. Og dog - jo flere moduler jeg fik afsluttet, jo mere steg forventningerne. Jeg begik den fejl, at tage de valgfrie moduler først og derfor var det ’lidt’ tungt og tørt med de to obligatoriske metode-/forskningsfag efterfølgende... På den anden side er jeg i tvivl om, hvorvidt min gejst for at starte på nye moduler ville have været lige så stor, hvis jeg var startet med de obligatoriske... Tror det ikke”.

Mødte du dygtige undervisere?

”Jeg har bestemt været tilfreds med undervisningen - jeg ønskede ofte, at der var meget mere af den. Overordnet set, har jeg kun mødt velforberedte og stærke formidlere, der netop underviser i noget, de selv brænder for. Her er Jørgen Lyhne (lektor, cand.psych., Red.) nødt til at blive fremhævet som den absolutte ubesejrede frontløber - både som modulunderviser, eksamensvejleder, koordinator og sidst, men ikke mindst, som vejleder på afgangsprojektet!”

Mødte du nogle særlige problemstillinger undervejs?

”PD'en lægger op til at vi alle har en praksis ved siden af studiet. Det har jeg ikke haft på noget tidspunkt, og det har været en ret stor hæmsko i studiearbejdet - både i undervisningstiden og især i forbindelse med eksaminerne. Da afgangsprojektet skulle laves, var jeg på bar bund i forhold til empiriindsamling og havde ikke rigtigt kendskab til noget, jeg kunne gå og undre mig over eller ønske undersøgt i dybden. Heldigvis kastede jeg mig ud på bar bund og gyngende grund og lånte en for mig fuldstændig fremmed praksis. Det var overordentligt tidskrævende at skabe mig et passende indblik i feltet, og heldigvis havde jeg den tid”.

”Det har været SÅ godt! Men altså - det eneste jeg synes at mangle er økonomien til endnu flere moduler”, tilføjer Ditte Matthiesen og sender særlige tanker til to af VIAs studiesekretærer:

”Ulla F. Kejlberg og Connie Hjortshøj er altså nogle fuldstændigt fantastiske hjælpsomme kvinder”.

FAKTA:

Modulerne på Ditte Matthiesens PD i psykologi