Mød Maiken: Jeg har fundet ud af hvilken slags leder, jeg gerne vil være

Giver det mening at starte på en lederuddannelse, allerede inden du har dit første lederjob, eller måske stadig er helt grøn som leder?
Ja. Det er det korte svar, hvis du spørger Maiken Jøker Dohn. Med en diplom i ledelse i hånden fik hun sit første lederjob i en integreret institution, hvor hun i dag er viceleder.

Maiken Jøker Dohn

Maiken fortæller her, hvad Diplomuddannelsen i ledelse har betydet for vejen til sit første lederjob og måden, hun udfylder rollen som ny leder.

Hvorfor ville du gerne læse diplomuddannelsen i ledelse?

"Det var min tidligere leder, som plantede en lederspire i mig. Hun fik mig til at overveje, om det ikke var den vej, jeg skulle gå – og efter lidt overvejelse fandt jeg ud af, at det var det helt rigtige for mig. Jeg trives rigtig godt med de opgaver, som handler om de overordnede linjer i institutionen – dér hvor jeg kan planlægge, reflektere og udvikle måden, vi arbejder på både i samarbejde med forældre og kolleger. Og det motiverede mig, at jeg med lederuddannelsen kunne udvikle mig som leder og få selvtilliden til at indtage en reel lederrolle".

Hvordan var dit uddannelsesforløb?

"Det første år læste jeg to af de obligatoriske moduler samtidig med, at jeg arbejdede normalt ved siden af. Derefter fik jeg mulighed for at gå ned i tid på mit arbejde og valgte derfor at læse både det sidste obligatoriske modul plus tre valgmoduler på samme tid. Det betød, at forløbet blev mere komprimeret og intenst, end jeg i første omgang havde tænkt. Men det gav god mening for mig". 

Hvordan har uddannelsen været med til at udvikle dig som leder? 

"Uddannelsen har uden tvivl været med til at gøre det tydeligt for mig, hvad det er for en slags leder, jeg gerne vil være. Det skyldes dels, at jeg har fået en masse viden og værktøjer, som jeg kan støtte mig op ad i mit job. Men det skyldes dels også, at jeg i trygge rammer har haft mulighed for at reflektere over konkrete og håndgribelige problemstillinger - både selv og sammen med mine medstuderende. Og det har alt sammen været med til at åbne øjnene for, hvad der er vigtigt for mig som leder".  

Hvad betød sparring med medstuderende og undervisere for dig under forløbet?

"Det betød meget, at jeg kunne sparre med andre undervejs. Jeg tror på, at det langt hen ad vejen er sammenlignelige problematikker, man slås med som leder, uanset om man som mig er i den pædagogiske verden, eller man eksempelvis er i bankverdenen, i politiet eller et helt fjerde sted. Jeg oplevede flere gange, at jeg kunne trække paralleller og hente god inspiration fra de perspektiver, de andre kom med". 

Hvad er det vigtigste, du har fået med fra uddannelsen som ny leder?

"Uddannelsen har givet mig en stor selvsikkerhed i forhold til efterfølgende at skulle søge et lederjob. Jeg havde jo ikke ret meget praktisk ledererfaring på mit CV, så diplomuddannelsen i ledelse var det boost, jeg havde brug for i forhold til at finde modet til at springe ud som leder. Nu ved jeg en masse om ledelse og jeg ved også, hvordan jeg kan og gerne vil udfylde lederrollen".

Hvis du skulle anbefale uddannelsen til andre, hvilke tre råd ville du så give andre nye ledere?

  1. Som ny i ledelse betyder det meget, at du har mulighed for at finde ud af, hvad der virker for dig. Derfor synes jeg, at det er vigtigt, at du sørger for at have et ledelsesrum på din arbejdsplads, hvor du kan få lov til at afprøve de ting, du lærer undervejs i uddannelsesforløbet. 

  2. Hvis du ligesom mig har behov for langsomt at blive fortrolig med ledelsesfeltet og tryg i lederrollen, så giver det rigtig god mening at starte med at tage de obligatoriske moduler. På modulerne får du fyldt din ledelsesrygsæk godt op med viden og værktøjer – og samtidig bliver du også tvunget til at reflektere over, hvordan du rent faktisk bruger din nye viden og dine nye værktøjer i din virkelighed.

  3. Diplomuddannelsen er tilrettelagt, så du kan tage uddannelsen, mens du arbejder. Alligevel synes jeg, det er godt at være forberedt på, at det også er benhårdt at komme tilbage på skolebænken. Sørg for at tage gode noter undervejs – og hvis du har mulighed for det, vil jeg også anbefale, at du allerede tidligt i forløbet sætter dig ind i, hvad det vil sige at lave en akademisk opgave.