Kursus for praktiklærere

​Ønsker du at være meduddanner af kommende lærere med den ny læreruddannelse 2023? Brænder du for god undervisning og rollen som vejleder for at skabe et godt fundament for nye lærerkræfter i skolen, som eleverne får gavn af?

Sted

Aarhus

Pris

5500 kr. + moms

Dato

24.09.2024 - 26.11.2024

Ansøgningsfrist

02.09.2024

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

5500 kr. + moms

Dato

30.01.2025 - 10.04.2025

Ansøgningsfrist

06.01.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Kursus

Om kurset

  • ​På kurset får du indsigt i, hvad praktik i den ny læreruddannelse vil kræve af dig som praktikvejleder eller praktiklærer. 

    De studerende skal i langt højere grad være en del af skolehverdagen over tid fra uddannelsens begyndelse, og der bliver du en vigtig meduddanner. Du vil opleve, at din vejledningspraksis bliver mere nuanceret og kan omfavne den bredde af udfordringer og undringer, den studerende møder i praksis. 

    Du vil kunne støtte og guide, når den studerende skal forholde sig alle facetter af lærerarbejdet;

    • ​Hvordan indgår man i et team? 
    • Hvad gør jeg, når jeg oplever konflikter? 
    • Hvad er mentalisering? 
    • Hvad er klasseledelse? 
    • Hvordan kan jeg udvikle mig, ved at reflektere i og over praksis? 
    • Hvordan balancerer jeg mellem at holde fokus på social trivsel og fagligt udbytte?

  • ​Kurset tager afsæt i de nye rammer for praktik med læreruddannelsen 2023. 

    Flere skal være uddannelsesskoler og I skal som praktiklærere betragte jer selv som meduddannere af de studerende. På kurset arbejder du med, hvordan man arbejder struktureret med onboarding for at få de nye studerende til at kunne indgå i en legitim rolle i skolens praksis.

    Der vil også være fokus på at udfolde de ni dimensioner af lærerrollen, du som praktiklærer skal støtte den studerende i at udvikle, blandt andet lærerens didaktiske grundbegreber, professionel autoritet og dømmekraft, samarbejdskompetence, undersøgelseskompetence og relationel kompetence i forhold til elever og kolleger. 

    Desuden beskæftiger vi os med forskellige konkrete måder at facilitere lærings- og refleksionssamtaler og vi har fokus på at komme hele vejen rundt om de faglige og organisatoriske opgaver, man møder som ny lærer og har brug for at kunne løse ud fra et professionelt ståsted.

  • Kurset er for dig, der vejleder lærerstuderende i grundskolen.

  • ​Kurset afvikles over tre kursusgange med hvert sit indholdsmæssige fokus. Undervisningen består af både oplæg, øvelser og igangsætning/opsamling på aktioner i egen praksis. 

    Den første kursusgang arbejder vi med en grundlæggende forståelse af praktikken i LU23. Vi arbejder med praktiklærerens opgaver gennem teoretiske perspektiver og praksisnære afprøvninger.

    Anden kursusgang tager afsæt i kursisternes erfaringer med lærerstuderende på skolen. Vi vil arbejde med vejledning som en central kompetence med henblik på at understøtte studerendes læring i praktik. 

    På tredje og sidste kursusgang arbejder vi videre med konkrete muligheder og udfordringer, som lærerne har oplevet i praksis. Vi arbejder desuden med vurdering af lærerstuderende i praktik, vejledningssamtaler, praktikopgaven og den mundtlige prøve i praktik. 

Kontakt

bwn480x4802019.jpg

Administrativ kontakt

480x480-Maria-Nyborg-Matthiesen-(mnym).jpg

Faglig kontakt