Kurset tager afsæt i de nye rammer for praktik med læreruddannelsen 2023.
Flere skal være uddannelsesskoler, da LU23 betyder mere praktik for den enkelte studerende, og I skal som praktiklærere betragte jer selv som meduddannere. Et begreb vi vil udfolde og dykke ned i forståelsen af i forbindelse med at gå fra at være praktikskole til uddannelsesskole. Skolen kultur og uddannelseskultur bliver sat under lup for at undersøge, hvordan I skaber gode læringsforløb for de studerende i praktik. Vi vil i forbindelse også give plads til at drøfte, hvordan læreridentitet og lærerprofession på de Frie Skoler har en betydning for det praktikforløb, de studerende vil opleve.
De ni dimensioner af lærerrollen, som de studerende skal udvikle kompetencer indenfor, er blandt andet lærerens didaktiske grundbegreber, professionel autoritet og dømmekraft, samarbejdskompetence, undersøgelseskompetence og relationel kompetence i forhold til elever og kolleger. Desuden beskæftiger vi os med forskellige konkrete måder at facilitere lærings- og refleksionssamtaler gennem de studerendes praktikforløb.
Den første kursusgang arbejder vi med en grundlæggende forståelse af praktikken i LU23. Vi arbejder med uddannelseslærerens opgaver gennem teoretiske perspektiver og praksisnære afprøvninger.
Anden kursusgang tager afsæt i vejledning som en central kompetence med henblik på at understøtte studerendes læring i praktik. Kursisternes erfaringer med lærerstuderende på skolen vil blive inddraget.
På tredje og sidste kursusgang arbejder vi med facilitering af vejledningssamtaler- og forløb, vurdering af lærerstuderende i praktik og samler op på både centrale læringspointer og erfaringer fra praksis med studerende.