Vejledning og organisatoriske læreprocesser

​Søger du inspiration til at arbejde med pædagogisk og organisatorisk udvikling? Tilmeld dig dette modul og få ny viden om projektledelse, kollegial vejledning og understøttelse af skoleudvikling.

Sted

Aarhus

Pris

13000 kr.

Dato

20.01.2025 - 06.06.2025

Ansøgningsfrist

15.11.2024

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • Når du har gennemført modulet kan du:

    • reflektere over og anvende metoder og tilgange i relation til vejlednings- og procesledelse
    • vurdere, vælge og begrunde undersøgelses- og evalueringstiltag i forhold til organisationskultur
    • arbejde praksisnært med videndelings-, lærings- og forandringsprocesser
    • indgå i samarbejde med skoleledelse, ressourcepersoner og øvrigt personale om at designe og lede pædagogiske udviklingsopgaver i organisationen
  • På modulet arbejder du med, hvordan du som vejleder eller ressourceperson kan understøtte skoleudviklingsinitiativer i samarbejde med skoleledelsen. Du beskæftiger dig med udvalgte teorier og metoder til kollegial vejledning, pædagogisk udvikling og forandringsledelse.

    Der lægges vægt på en anvendelsesorienteret tilgang, med henblik på at du som deltager vil kunne benytte din nye viden til at styrke din egen praksis. De aktuelle indsatsområder i din praksis og dine egne faglige optagetheder vil derfor komme i spil i et skoleudviklingsperspektiv.

    Du arbejder med:

    • vejledningsforståelser og vejledningsteori
    • udvikling af undersøgelsestiltag i forhold til organisationskultur og udviklingsopgaver
    • ressourcepersoners funktion i den pædagogiske praksis og i skolens PLC
    • teorier, metoder og principper i relation til udviklings- og forandringsprojekter i organisationer
  • Modulet er relevant for dig, der arbejder, eller gerne vil arbejde, som læringsvejleder, PLF-ressourceperson, faglig vejleder eller PLC-koordinator. Derudover er modulet relevant for undervisere, formidlere, konsulenter og ledere ved skoler, institutioner og virksomheder med pædagogisk sigte, som har brug for professionel kompetence inden for organisationsudvikling og vejledning, med særligt henblik på didaktisk udvikling og innovation.

    Modulet er en del af uddannelsesretningen læringsvejleder på den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul, der opkvalificerer dig fagligt.

  • Undervisningen er præget af en dynamisk vekselvirkning mellem oplæg, holddiskussion, refleksion, øvelser, projekt- og gruppearbejde. Du vil indgå i en studiegruppe, som du samarbejder med om projektarbejder og som du mødes med til en digital undervisningsdag.

    Du vil få mulighed for aktivt at inddrage eksempler og pædagogiske indsatser fra din egen hverdag i undervisningen, og du vil arbejde med at afprøve din nye viden i praksis.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse​
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​​​​​

Kontakt

480x480-Cecilie-Burgdorf-(cebu)-09-22.jpg

Administrativ kontakt