Charlotte er blevet en (endnu) bedre praktiklærer

For at blive opdateret på de nye rammer for praktik, tog Charlotte Eilert på tredages kursus i VIA. Men ud over en masse af ny viden, har Charlotte også fået udvidet sin forståelse for praktiklærerrollen, nye redskaber til sine vejledningssamtaler og konkrete idéer til at styrke praktikoplevelsen for de studerende. 

Charlotte Eilert

Charlotte har været lærer i 12 år og i de seneste 6 år har hun som del af sit lærerjob på Rønbækskolen i Hinnerup også været vejleder for praktikstuderende. Og årsagen er meget enkel:

”Jeg synes, det er spændende at have studerende i praktik. For mig er det mere en gave end en belastning. Jeg nyder virkelig, at jeg kan være med til at forberede de unge mennesker på det lærerliv, der venter dem, når de er færdige med læreruddannelsen. Det giver mig en masse energi til mit eget lærerliv – og det vil jeg ikke være foruden”.  

Nye krav kalder på opkvalificering 

I august 2023 trådte den nye læreruddannelse i kraft – og med den kom der også nye krav til de lærere, som tager imod praktikanter på skolerne. Så da skolens praktikkoordinator foreslog Charlotte og en kollega, at de skulle på praktiklærerkursus for at blive opdateret, sagde de begge ja tak. 

Og det har de ikke fortrudt. Heller ikke selvom Charlotte indrømmer, at hun startede med at være lidt skeptisk i forhold til, om der nu også var noget nyt for hende at lære. Det var der.

Øget bevidsthed om vejlederrollen

En af de ting, som Charlotte særligt fremhæver fra kurset er, at hun har fået en større forståelse og bevidsthed om sin egen vejlederrolle. 

”Jeg har jeg nok haft en tendens til lidt for hurtigt at give de studerende svarene i stedet for at lade dem selv finde frem til, hvad der virker og ikke virker. På kurset har jeg fået nogle konkrete spørgeteknikker, som jeg kan bruge til at hjælpe de studerende til selv at finde frem til de vigtige erkendelser”.

”Samtidig har jeg også fået nogle redskaber til, hvordan jeg fx kan sætte mere struktur på mine samtaler med de studerende, så vi kommer godt igennem de forskellige faser i vejledningen. Det er noget, jeg helt sikkert vil tage med mig videre”.

De svære samtaler

Noget andet som Charlotte også tager med fra de tre kursusdage er, at hun føler sig endnu bedre i stand til at håndtere de udfordringer og konflikter, som mange gange følger med, når man har studerende i praktik. 

”På kurset har vi snakket en hel del om ”den svære samtale”. Det kan være, hvis der fx er udfordringer med dynamikken i praktikgruppen, der opstår uenigheder eller en i praktikgruppen hele tiden melder sig syg. Hvordan håndterer jeg så det, som praktiklærer? Hvordan spørger jeg ind til, hvad der er på spil? Og hvordan kan jeg bedst muligt være med til at sikre, at praktikken faktisk lykkes? Alt det har være virkelig interessant at arbejde med”.

Praktik skal være en god oplevelse

Endeligt fremhæver Charlotte også, at kurset har været med til at sætte fokus på onboarding og trivsel. Den nye læreruddannelse betyder nemlig, at de lærerstuderende fysisk skal være på skolen ugentligt over en længere periode – og at de i højere grad end tidligere skal indgå i alle dele af skolens hverdag. 

”De nye rammer for praktikken betyder, at min rolle som praktiklærer ikke kun handler om, at jeg skal vejlede dem i undervisningssituationen".

Jeg skal også være med til at sikre, at de studerende føler sig velkomne på lærerværelset på lige fod med øvrige kolleger.

Charlotte Eilert

 "På kurset har vi fået nogle rigtig gode snakke om, hvordan vi gør det – fx ved at varsle kollegerne om, at nu kommer der studerende men også ved at være opmærksomme på, hvordan vi møder de studerende gennem vores kropssprog”. 

”I det hele taget har det været godt at blive rusket op i min faglighed. Vi har været en blandet gruppe af både nye og erfarne praktiklærere på kurset – og det har givet nogle rigtige gode snakke”.

Fakta om praktik på den nye læreruddannelse

  • Med den nye læreruddannelse skal lærerstuderende på første studieår i praktik ugentligt over hele året, og praktikken på første og andet studieår skal foregå på samme skole.
  • Tanken med den nye praktik er overordnet at øge sammenhængen mellem læreruddannelsen og lærerjobbet, så de lærerstuderende får et mere realistisk billede af, hvad det vil sige at være lærer, allerede mens de er under uddannelse.
  • At praktikken nu fylder langt mere i skolens hverdag, betyder også at skolens professionelle i højere grad er blevet meduddannere af nye lærere - og at skolen i højere grad skal fungere som en uddannelsesskole frem for en praktikskole.