
Når lysten til at lære nyt vokser ud af hverdagen
Efter ti år i vandforsyningsbranchen havde Anders Krogager allerede opbygget solid erfaring som drifts- og produktionschef. Alligevel kunne han mærke et behov for at udvikle sig – ikke bare som leder, men også som menneske.
”Jeg synes, det er utrolig givende at få ny viden og inspiration – ikke kun fra undervisere, som er dygtige og engagerede, men også fra andre. Det at blive udfordret, udveksle erfaringer og få nye perspektiver giver virkelig meget.”
Motivationen for at tage EBA-uddannelsen voksede gradvist – båret af inspiration fra mennesker omkring ham.
”Jeg arbejdede på det tidspunkt sammen med en meget målrettet kollega, som havde et klart fokus på sin egen udvikling. Det inspirerede mig, og jeg fik, ligesom ham, lysten til at efteruddanne mig. Så vi gik i gang med at undersøge mulighederne – heriblandt EBA’en”, fortæller Anders.
Anders havde hørt godt om EBA’en fra et par bekendte og blev særligt fanget af, at uddannelsen var målrettet ledere i den tekniske branche – det var noget, han kunne relatere til.
Et struktureret forløb, der forpligter – og gør en forskel
EBA-uddannelsen er en kompetencegivende diplomuddannelse med eksamener efter hvert modul – noget, Anders så som en klar styrke:
”Det er ikke fordi, jeg ligefrem går og samler på eksamener, men jeg synes egentlig, det er meget godt, at de er der. Det gør, at man lige strammer sig lidt an. Hvis det hele bliver for uforpligtende, mister jeg hurtig motivationen.”
Det var samtidig en udfordring, Anders tog imod med åbent sind – for det var efterhånden længe siden, han sidst havde været på skolebænken:
”Det var omkring ti år siden, jeg sidst havde siddet på skolebænken, så det krævede lidt tilvænning at finde rytmen igen. Men med en dygtig vejleder og god støtte undervejs blev det en overraskende god oplevelse.”
Netop det strukturerede format gav Anders et tydeligt afsæt for at koble uddannelsen direkte til sin egen hverdag. Hver opgave og prøve blev nemlig også en mulighed for at fordybe sig i konkrete problemstillinger fra hans arbejde i drikkevandsforsyningen.
”Jeg har hele tiden haft mulighed for at koble undervisningen og mine opgaver til konkrete situationer eller projekter. På den måde var det ikke bare teori i en bog, men noget jeg virkelig kunne bruge til noget.”
Valgfrihed og læringsglæde som drivkraft
Da Anders skulle i gang med sine valgfag blev han overrasket. Han kunne nu vælge moduler på tværs af hele VIA’s diplomportefølje.
”Jeg vidste faktisk ikke, at man også kunne vælge valgfag fra andre diplomuddannelser – for eksempel fra Diplom i projektledelse eller Diplom i ledelse. Det gør uddannelsen meget fleksibel og giver mulighed for at gå efter det, der interesserer en lige nu og her.”
Anders valgte blandt andet et valgfag i filosofi og et i projektledelse.
”Det var fedt at kunne vælge af nysgerrighed og lyst. Også fordi jeg på det tidspunkt jobmæssigt havde bevæget mig mere over i projektledelse, så jeg kunne bruge mange af de nye redskaber fra projektledelsesfaget direkte i mit arbejde.”
Plads til både studie og familieliv
For Anders har blandingen af fysisk undervisning og e-læring været en rigtig god oplevelse.
”De fysiske dage har virkelig været gode. Det at mødes, få modspil, reflektere sammen og have en underviser, der kan udfordre og forklare, har været vigtigt for mig. Mens præsentation af teori og baggrundsviden fungerer fint som kortere online sessioner – og er jo nemt at passe ind i en travl hverdag.”
Også på hjemmefronten faldt det hele på plads – ikke af sig selv, men fordi familien bakkede op og fandt en rytme sammen.
”Det har fungeret godt derhjemme, fordi vi fra start aftalte, at der ville være perioder, hvor jeg skulle have fuldt fokus på studiet. Hvis jeg fx havde tre uger med undervisning, tog jeg nogle lange dage og var så mere til stede i weekenderne. Det gav mig ro til at fordybe mig, samtidig med at familien stadig havde det godt.”
Derfor gjorde internatet på det første modul ”Fra specialist til leder” også et særligt indtryk:
”Det gjorde en kæmpe forskel at kunne trække sig lidt væk fra hverdagen og bare fordybe sig fuldstændigt i undervisningen uden at blive forstyrret i et par dage.”
Et solidt fundament og en lyst til at blive ved
Selv med mange års erfaring blev Anders overrasket over, hvor meget uddannelsen rykkede ham – både fagligt og personligt.
”Man får hele tiden lagt nye lag ovenpå. Det er som at kravle op ad en lille stige: Man tager et skridt op, nogle gange falder man lidt tilbage, men hele tiden kommer man højere op og får et bredere fundament.”
I dag er Anders projektleder hos Aarhus Vand. Her bruger han både den ledelsesindsigt, menneskeforståelse og de konkrete projektværktøjer han har fået med sig fra uddannelsen.
Og lysten til at lære stopper ikke her:
”Uddannelsen har helt sikkert givet mig lyst til at blive ved med at lære. Jeg behøver ikke tage en hel uddannelse igen, men det er fedt at vide, at jeg også bare kan tage enkeltfag og forløb, som passer til det, jeg arbejder med – eller bare noget, jeg synes er spændende. Jeg tror ikke, jeg nogensinde bliver færdig med at lære – for så står man jo stille.”
Tre indsigter Anders gerne vil give videre
Tæt kobling til virkeligheden
”Noget af det, jeg virkelig vil fremhæve, er, at uddannelsen er så tæt på virkeligheden. Det er ikke bare teori for teoriens skyld – man kan faktisk bruge det i sit arbejde med det samme. Det gør det både mere meningsfuldt og motiverende.”
Stor valgfrihed og mulighed for fordybelse
”Jeg synes, det er fedt, at der er så mange valgmuligheder. Man er ikke låst fast, men kan vælge fag, der matcher ens interesser – og det gør altså en forskel, når man kan dykke ned i noget, man virkelig synes er spændende.”
Lysten til at lære bliver vakt igen
”Jeg tror, mange glemmer, hvor sjovt det faktisk er at lære noget nyt. Det er ikke kun pligt og lektier – det giver energi at møde nye mennesker, få nye perspektiver og opdage, at man stadig kan blive klogere.”