
Heidi Flou Mikkelsen er uddannet lærer og har det meste af tiden arbejdet i den frie skoleverden. Hun har altid været glad for at være lærer, og igennem en del år har hun også fungeret som tillidsrepræsentant. Det var her den første ledelsesspire blev sået.
”Som TR var jeg med i forskellige udvalg på skolen, jeg deltog i bestyrelsesmøder og kom i det hele taget ret tæt på ledelsen. Det vækkede en nysgerrighed for andre perspektiver end dem, som min ledelse repræsenterede – og jeg begyndte så småt at have en ulmende lyst til at få mere indflydelse, end jeg på daværende tidspunkt var berettiget til”.
Lederuddannelse på ønskelisten
Efterhånden som lederdrømmen tog til, voksede Heidis sult efter at starte på en lederuddannelse.
”Jeg blev mere og mere optaget af at få lov til at arbejde med noget, der rakte længere ud end klasselokalet. Og jeg begyndte konkret at tænke på, hvad jeg ville gøre, hvis jeg havde muligheden for at ændre på noget. Det gav mig lysten til at tage en lederuddannelse, så jeg kunne dygtiggøre mig inden for ledelse”.
Heidi tog ønsket om lederuddannelse med til sin MUS – og efter flere snakke fik hun grønt lys af sin leder.
Mentorordning og internat var tungen på vægtskålen
Inden valget faldt på diplomforløbet ”Lærer til leder” brugte Heidi tid på at undersøge forskellige muligheder. Men særligt to ting, afgjorde hendes valg.
”Jeg valgte uddannelsen særligt på grund af internatformen, og at jeg har mulighed for at følge det samme hold hele vejen igennem uddannelsen. Internaterne giver mig mulighed for en anden fordybelse end, hvis jeg skulle møde ind på kursus fx en dag om ugen hen over nogle måneder. Og den intensitet, jeg oplever på internaterne, passer bare rigtig godt til mig. Samtidig er jeg ikke i tvivl om, at vi som hold kommer tættere på hinanden og opbygger en helt anden fortrolighed, end hvad der havde været muligt på et enkeltstående modul – vi følger bogstaveligt talt hinanden på vejen ”fra lærer til leder”.