
Fra arkitekt til projektleder
Ivan har de seneste tre år arbejdet for Viborg Museum. Museet har overtaget den gamle landsretsbygning, og Ivan har stået i spidsen for projektet som udstillingsleder. Siden Ivan blev færdig på Arkitektskolen i Aarhus i 2007 har han været mere eller mindre bundet til sin pen og papir. Men hans rolle har ændret sig de seneste år.
”Det er egentlig kåret for mange arkitekter, når de sidder på tegnestuer. Man slipper sin faglighed og bliver enten projektleder, byggeherrerådgiver eller teamleder på nogle projekter. Så lige så stille slipper man blyanten”, forklarer Ivan.
Ivans daglige arbejde med projektledelse er rigtig spændende. Men for at mestre rollen til fulde og føre projekterne godt i hus, har han inden for de seneste år udviklet et stærkt ønske om at udbygge værktøjskassen og kompetencerne.
”Igennem mit arbejde har jeg jo egentlig kørt projekter i mange år. Og der er opstået mange forskellige metoder og måder at gøre tingene på ud fra den pågældende praksis. Men det har ikke været funderet i teori eller metoder, og den kobling synes jeg, at jeg var begyndt at mangle. Derfor tog jeg diplomforløbet i projektledelse hos VIA.
Overvejer nu at tage en hel diplomuddannelse
Selvom det var lang tid siden, at Ivan havde været på skolebænken, synes han, at det var en rigtig god oplevelse at vende tilbage til undervisningen.
”Det er klart, at der selvfølgelig er et læsepensum, man skal igennem, og der er mange ting, der skal gå op i en højere enhed med et travlt arbejds- og familieliv. Men det at være til undervisning, modtage ny viden og selv skrive en opgave har været rigtig godt for mig”, forklarer han, hvortil han tilføjer:
”Og så gav det bare rigtig god mening at vælge det her diplomforløb hos VIA, fordi jeg så kan tage flere forløb/moduler inden for projektledelse i forlængelse af det her og hermed faktisk kan stykke en hel diplomuddannelse sammen efter helt eget valg, hvis jeg har lyst til det”.
Den store frihed og fleksibilitet, der er ved at tage en diplomuddannelse, tiltaler Ivan, og han kunne sagtens se sig selv tage en hel diplomuddannelse i fremtiden.
”Det er en utrolig lærerig proces, og jeg synes, der er mange andre af diplomforløbene under Diplomuddannelsen i projektledelse, der lyder interessante. Derfor kunne det sagtens give mening for mig at fortsætte”.
Et spændende møde med andre brancher
En af de særlige gode oplevelser for Ivan har været, at der i undervisningen deltog folk fra en helt masse forskellige brancher. Det resulterede i, at han fik et mere nuanceret billede af nogle af de problemstillinger og udfordringer, de forskellige deltagere stod overfor i deres arbejdsliv.
”Det har været rigtig spændende at få lov til at kigge ind i andres arbejdsliv og se, hvordan de gør tingene. Selvom vi kommer fra forskellige brancher, er det sjovt at se, at vi faktisk står med mange af de selvsamme udfordringer i forhold til projektledelse. Det gav en god dialog på undervisningsdagene”, forklarer Ivan.
En gave at kunne fordybe sig
Diplomforløbet afsluttes med en skriftlig opgave med mundtligt forsvar. Ivan var glad for denne model, da det gav ham mulighed for at uddybe og nuancere elementer i sin opgave og få en god dialog og diskussion om det til sit forsvar.
Ivans opgave tog udgangspunkt i en udfordring i hans virke på Viborg Museum. Her valgte han at undersøge, hvordan man i et udstillingsprojekt får koordineret alle de eksterne leverancer, der kommer ind i projektet, når der er så mange afhængigheder på tværs af leverancerne. Hvordan kan man bedst muligt håndtere de udfordringer, det bærer med sig?
”Det har faktisk været en gave at få lov til at fordybe sig i en udfordring og problemstilling fra min egen hverdag og ikke mindst få lov til at anvende de metoder og værktøjer, jeg er blevet præsenteret for i undervisningen, til at finde de gode løsninger og svar”, fortæller Ivan.
Håndgribelige værktøjer er taget i brug
Uddannelsesforløbet har givet Ivan en helt masse nye værktøjer og en solid grundforståelse for de grundlæggende principper bag projektledelse. Dette har klædt ham endnu bedre på til at lede sine projekter godt i hus.
”Til hverdag handler en stor del af mit arbejde om at koordinere og få projektet til at glide. Det er handler både om design, musik, animation og konservering af museumsgenstande. Alle de her spor kører parallelt, så en stor del af projektet for mit vedkommende er at have struktur på alle leverancer”, fortæller Ivan om jobbet.
Et af de værktøjer, Ivan lærte på forløbet, og som han bruger i sine projekter i dag, er agile sprint.
”I de enkelte leverancer kører vi sprint, så vi relativt hurtigt får nogle output, vi så kan overlevere til de andre leverancer og på den måde få effektive delleverancer og delmål på banen. På den måde oplever jeg nu, at processen kører hurtigere og mere gnidningsfrit”, forklarer han.
Et springbræt videre
For Ivan var det karrierefremmende ikke den primære årsag til, at han tilmeldte sig diplomforløbet. Det handlede mest af alt om at få nye kompetencer og værktøjer, han kunne bruge fra dag ét, og som han kunne se effekten af med det samme. Men Ivan ser generelt en stor styrke i tage efteruddannelse.
”Jeg ser Diplomuddannelsen i projektledelse som et rigtig godt springbræt, hvis man ønsker at udvikle sig løbende og hele tiden vil bygge mere ovenpå. Samtidig er diplomniveauet jo efteruddannelse af en vis standard og kvalitet, som langt de fleste arbejdsgivere kender og kan sige god for,” forklarer Ivan.
I dag står Ivan styrket som projektleder og har omsat teori til konkrete forbedringer i sit arbejde. Hans råd til andre er at engagere sig fuldt ud i undervisningen.