Viden der kan omsættes til konkret undervisning
Særligt de to forløb “Børne- og ungdomslitteratur” og “Litteratur og litteraturdidaktik” har givet Katrine inspiration til sin undervisning.
Som danskvejleder har hun blandt andet tilrettelagt et litteraturforløb med fokus på en forfatters værker, som blev afsluttet med et forfatterbesøg for eleverne.
"Det var enormt meningsfuldt, at jeg direkte kunne koble det, jeg fik med fra den enkelte undervisningsgang til noget konkret undervisning hjemme på skolen. Det var enormt let at overføre og omsætte".
Værdifuld sparring i danskvejledernetværk
Uddannelsen har også givet Katrine et fagligt netværk at sparre med.
“På de forskellig forløb var der fokus på at få os sendt godt videre. Underviserne havde øje for, at vi nogle gange kan blive lidt alene, når vi kommer tilbage på vores skoler”.
Efter opfordring fra en af underviserne har hun sammen med sine medstuderende etableret et danskvejledernetværk. Her kan de sparre med hinanden om relevante områder inden for danskfaget og det at vejlede kolleger. Netværket hjælper hende med at holde fast i refleksionerne og fortsat udvikle den viden, forløbene har givet hende.
“Det har været fedt at kunne sparre med nogle, som har noget erfaring at bygge ud fra”.
Kollegerne har taget godt imod de nye idéer
Tilbage på skolen har Katrine også mærket effekten af sin nye viden. Hendes kolleger har taget godt imod de idéer og perspektiver, hun bringer ind.
“Det er dejligt at opleve, at der er god feedback på det, jeg kommer tilbage med”.
Ønsker mere læring
Efteruddannelse har givet Katrine blod på tanden efter mere, og hun savner allerede at lære nyt. Hun er ikke i tvivl om, at efteruddannelse er vigtigt for at holde sig opdateret i et langt arbejdsliv som lærer.