Katrine har fået ny inspiration og arbejdsglæde som lærer

Efter 12 år som lærer havde Katrine Smedemark Sørensen behov for ny viden og faglig inspiration. Uddannelsen til danskvejleder har ikke bare gjort hende skarpere på sine didaktiske valg – men har også givet hende en masse ny energi til sit arbejde.

Katrine Smedemark Sørensen

Da Katrines skole havde brug for en læsevejleder i overbygningen, fik hun mulighed for at tage på efteruddannelse – et forløb, hun selv vinklede mod en kombineret læse- og danskvejlederrolle. Efter 12 år som lærer, var det også et personligt ønske for Katrine at forny sine kompetencer.

“Jeg savnede at uddanne mig og blive en dygtigere didaktiker. Jeg har altid stået et sted mellem at være praktiker og teoretiker, så det med at uddanne mig mere var ikke noget, der afskrækkede mig”.

Vejlederfunktion med fokus på både læsning og litteratur

Den vejlederfunktion, som Katrine skulle udfylde på skolen, var ny – og derfor havde hun mulighed for at forme den efter både skolens behov og sine egne ønsker. Efter at have taget nogle forløb på læsevejlederuddannelsen, rettede hun derfor sit fokus mod forløbene på danskvejlederuddannelsen.

“Jeg havde et ønske om at vinkle min vejlederfunktion, så jeg udover at uddanne mig til læsevejleder også ville have kompetencer til at udfylde en rolle som litteraturvejleder. Det har altid været den del af danskfaget, som jeg syntes har været særlig spændende”.

Har fået nyt blik på danskfaget

Katrine har ikke bare fået en masse ny viden. Hun har også fået en større faglig bevidsthed og et skarpere blik på sit fag.

“Noget af det mest interessante var, at jeg fik mulighed for at stoppe op og reflektere over danskfagets indhold og didaktik. Jeg oplever, at jeg står et andet sted i dag. Jeg har en større bevidsthed i forhold til de valg, jeg træffer”.

"I skolens hverdag er der sjældent tid til faglige drøftelser i fagteamet. Men på danskvejlederuddannelsen var der et rum til at drøfte faget mere i dybden. Det gjorde mig skarpere på mine egne didaktiske valg, både som lærer og vejleder".

Katrine Smedemark Sørensen

Viden der kan omsættes til konkret undervisning

Særligt de to forløb “Børne- og ungdomslitteratur” og “Litteratur og litteraturdidaktik” har givet Katrine inspiration til sin undervisning.

Som danskvejleder har hun blandt andet tilrettelagt et litteraturforløb med fokus på en forfatters værker, som blev afsluttet med et forfatterbesøg for eleverne.

"Det var enormt meningsfuldt, at jeg direkte kunne koble det, jeg fik med fra den enkelte undervisningsgang til noget konkret undervisning hjemme på skolen. Det var enormt let at overføre og omsætte".

Katrine Smedemark Sørensen

Værdifuld sparring i danskvejledernetværk

Uddannelsen har også givet Katrine et fagligt netværk at sparre med.

“På de forskellig forløb var der fokus på at få os sendt godt videre. Underviserne havde øje for, at vi nogle gange kan blive lidt alene, når vi kommer tilbage på vores skoler”.

Efter opfordring fra en af underviserne har hun sammen med sine medstuderende etableret et danskvejledernetværk. Her kan de sparre med hinanden om relevante områder inden for danskfaget og det at vejlede kolleger. Netværket hjælper hende med at holde fast i refleksionerne og fortsat udvikle den viden, forløbene har givet hende.

“Det har været fedt at kunne sparre med nogle, som har noget erfaring at bygge ud fra”.

Kollegerne har taget godt imod de nye idéer

Tilbage på skolen har Katrine også mærket effekten af sin nye viden. Hendes kolleger har taget godt imod de idéer og perspektiver, hun bringer ind.

“Det er dejligt at opleve, at der er god feedback på det, jeg kommer tilbage med”.

Ønsker mere læring

Efteruddannelse har givet Katrine blod på tanden efter mere, og hun savner allerede at lære nyt. Hun er ikke i tvivl om, at efteruddannelse er vigtigt for at holde sig opdateret i et langt arbejdsliv som lærer.

"Det er fedt at få lov til at dykke ned i det teoretiske rum igen, og det kan man også gøre, selvom det er lang tid siden, man har læst og taget sin uddannelse".

Katrine Smedemark Sørensen

3 gode råd fra Katrine, hvis du overvejer at tage en vejlederuddannelse

  1. Vær nysgerrig på at lære nyt – også efter mange års erfaring. Uanset om du vil blive klogere på dit eget fag eller skal træde ind i en ny rolle, giver efteruddannelse ny viden og inspiration til dit arbejdsliv.

  2. Efteruddannelse gør dit skarpere på din didaktik og giver dig værktøjer til at blive ved med at reflektere over de valg, du træffer – både som lærer og vejleder.

  3. Dyrk det netværk, du får adgang til under uddannelsen. Brug dine medstuderende som sparringspartnere, så du kan fortsætte med at udvikle og omsætte din faglige viden.