
Da Katrines skole havde brug for en læsevejleder i overbygningen, fik hun mulighed for at tage på efteruddannelse – et forløb, hun selv vinklede mod en kombineret læse- og danskvejlederrolle. Efter 12 år som lærer, var det også et personligt ønske for Katrine at forny sine kompetencer.
“Jeg savnede at uddanne mig og blive en dygtigere didaktiker. Jeg har altid stået et sted mellem at være praktiker og teoretiker, så det med at uddanne mig mere var ikke noget, der afskrækkede mig”.
Vejlederfunktion med fokus på både læsning og litteratur
Den vejlederfunktion, som Katrine skulle udfylde på skolen, var ny – og derfor havde hun mulighed for at forme den efter både skolens behov og sine egne ønsker. Efter at have taget nogle forløb på læsevejlederuddannelsen, rettede hun derfor sit fokus mod forløbene på danskvejlederuddannelsen.
“Jeg havde et ønske om at vinkle min vejlederfunktion, så jeg udover at uddanne mig til læsevejleder også ville have kompetencer til at udfylde en rolle som litteraturvejleder. Det har altid været den del af danskfaget, som jeg syntes har været særlig spændende”.
Har fået nyt blik på danskfaget
Katrine har ikke bare fået en masse ny viden. Hun har også fået en større faglig bevidsthed og et skarpere blik på sit fag.
“Noget af det mest interessante var, at jeg fik mulighed for at stoppe op og reflektere over danskfagets indhold og didaktik. Jeg oplever, at jeg står et andet sted i dag. Jeg har en større bevidsthed i forhold til de valg, jeg træffer”.