
På udkig efter nye udfordringer
Linda har arbejdet i finanssektoren i over 25 år. Med en baggrund fra Handelsgymnasiet, elev i et pengeinstitut og en toårig bankskole, har hun massevis af erfaring og et stort fokus på optimering og udvikling. Men projektledelse har altid været noget, som Linda brænder for, også selvom hun tidligere har arbejdet mere autodidaktisk med det.
”Jeg søgte noget, der kunne udfordre mig og give mig nye værktøjer, og som kunne gøre mig stærkere og mere opmærksom på flere af de områder, som jeg gerne vil arbejde med inden for projektledelse. Jeg ville have nogle helt konkrete metoder og værktøjer, som jeg var sikker på, at jeg kunne bruge i min hverdag”, forklarer Linda.
Det viste sig, at et diplomforløbet i projektledelse hos VIA var det rette match for hende.
På forløbet har Linda både beskæftiget sig med sin egen rolle som projektleder og fået en hel række praktiske værktøjer og metoder til at analysere, planlægge, styre og evaluere projekter samt håndtere komplekse og udviklingsorienterede projektledelsesopgaver. Værktøjer som hun nu bruger hver eneste dag i hendes arbejde.
Mod på nye metoder
”Jeg synes, at det har været en utrolig spændende rejse”, siger Linda om forløbet. Efteruddannelse har styrket hendes rolle som projektleder og givet hende mod på at afprøve nye metoder i hendes arbejde med projekter.
”De seneste år har vi i Sparekassen fået mere faste rammer, i forhold til hvordan projekter skal styres, beskrives og godkendes. Jeg synes egentlig, at det er gået rigtig fint med de projekter, som jeg har haft ansvaret for tidligere. Men jeg begyndte at få et stigende behov for at lære og for at blive endnu dygtigere”.
Nogle af de værktøjer, som Linda har lært på uddannelsen, og som hun gør meget brug af i dag, er blandt andet metoder og værktøjer i forhold til opfølgning og evaluering. Under uddannelsesforløbet startede hun faktisk et nyt projekt op, som hun stadig arbejder med.
”Når jeg er færdig med det her projekt, vil jeg kigge ind i nogle af de evaluerings- og effektværktøjer, jeg har fået med mig fra uddannelsen fx effektmåling. Det er noget af det, jeg ikke altid har været så god til. Men nu er jeg blevet meget mere bevidst om vigtigheden af at afsætte tid til at følge op på tingene”, forklarer Linda.
Kan jeg mon være studerende igen?
Det var bestemt ikke en nem beslutning for Linda at skulle tilbage på skolebænken. Med over 25 år på arbejdsmarkedet, er det længe siden, at Linda har været studerende.
”Der krævede faktisk en del overvejelser. Det var meget tanken om, om jeg mon nu også kunne finde ud af det. Kunne jeg være studerende? Havde jeg tid og overskud til det? Derfor overvejede jeg faktisk længe, om jeg skulle tilmelde mig”.
I dag er det en bekymring, som hun er rigtig glad, at hun overvandt. Selvom det til tider var meget teoretisk og indimellem lidt abstrakt, så er det hele en del af processen, fortæller hun. ”En proces, jeg nu kan se, gav mening at have været igennem. For jeg har lært enormt meget”.
At sætte tiden af til at lære nyt
Diplomforløbet ”Projektledelse – metoder og værktøjer”, som Linda har taget, bestod af seks undervisningsdage med en hel del gruppearbejde undervejs. Som afslutning gik Linda op til eksamen, hvor hun fik beviset på sine kvalifikationer.
”Når man ikke har været studerende i mange år, kan det godt tage lidt tid at finde tilbage til de gode rutiner. Jeg er typen, der ikke bare kan skimme læsningen. Jeg har brug for at være velforberedt, når jeg møder op. Så jeg har brugt en del timer på at læse op”, fortæller Linda.
Forløbet er også det første obligatoriske modul på Diplomuddannelsen i projektledelse, og Linda overvejer nu, om hun skal bygge mere viden ovenpå med flere diplomforløb/moduler fra uddannelsen og eventuelt på sigt tage en hel diplomuddannelse i projektledelse.
”Det er helt klart noget, jeg har overvejet og stadig overvejer. Jeg bruger jo rigtig meget tid på det, når jeg først er i gang, men jeg synes, at det har været enormt lærerigt, og jeg vil jo helst have det fulde bevis på en diplomuddannelse i projektledelse”.
Heldigvis kan man tage en diplomuddannelse i sit helt eget tempo, og den mulighed er Linda rigtig glad for. Det giver nemlig mulighed for at bygge ovenpå med flere forløb/moduler og samtidig holde hjulene kørende på arbejdspladsen og skabe balance mellem job, studie og privatliv.
Et eksamensprojekt der gav mening
Linda afsluttede Projektledelse – metoder og værktøjer med en skriftlig opgave og mundtligt forsvar.
”I min eksamensopgave beskæftigede jeg mig særligt med virtuel projektledelse, fordi jeg kører mange af mine projekter virtuelt. Vores hovedkontor ligger på Sjælland, men jeg bor og arbejder på Fyn, og mange af vores projektdeltagere er spredt rundt omkring på Fyn og Sjælland. Så fokus i opgaven var, hvordan vi får skabt sammenhørighed og et ejerskab, så der sikres fremdrift i projekterne, når det kører virtuelt”.
Men det var ikke helt nemt for Linda at finde frem til emnet og problemformuleringen for hendes opgave. Heldigvis fik hun en vejleder, der guidede hende gennem eksamensforløbet og hjalp hende til at finde det helt rette eksamensprojekt.
”Jeg var udfordret, da jeg skulle skrive problemformuleringen. Heldigvis havde jeg en super god vejleder, der hjalp mig på sporet”, forklarer Linda.
Nye inputs og spændende vinkler
”På det hold jeg gik på, kom deltagerne fra vidt forskellige virksomheder og brancher, og det synes jeg var enormt spændende. Man fik nemlig en masse nye vinkler på arbejdet med projektledelse, som man ikke selv havde forestillet sig, men som man faktisk godt kan bruge, selvom man ikke kommer fra den samme branche”.
Linda er blevet mere sikker i rollen som projektleder
Linda vil helt klart anbefale uddannelsen til andre, der har lyst til at lære mere om projektledelse og få bevis på deres kompetencer.
”Min rolle som projektleder er helt sikkert blevet styrket. Selve rollen som projektleder var jeg ikke altid god til at tydeliggøre før. Der er jeg blevet mere skarp og præcis, så ingen er i tvivl om, hvilken rolle jeg har i de projekter, jeg kører i dag”.
Et af de værktøjer, som Linda bruger allermest i sit arbejde i dag, er at tegne projektorganisationen op helt fra start af. Samtidig er hun blevet bedre til at håndtere, at projekter ikke altid udvikler sig, som man havde forventet, og at der derfor ofte er behov for at justere planen undervejs.
”Man behøver ikke være en fiasko, bare fordi planen ændrer sig undervejs. Der kunne jeg godt være lidt hård ved mig selv tidligere. Jeg blev irriteret over, hvis der var ting, jeg ikke havde forudset. Men nu har jeg lært, at min rolle som projektleder ikke er at forudse alting. Det skal jeg have nogen til at gøre for mig. Det har været en rigtig god læring”.
”Jeg synes, at det har været en meget spændende rejse. Jeg har ikke fortrudt det i ét sekund. Jeg kunne helt sikkert godt finde på at tage endnu mere efteruddannelse og måske en hel diplomuddannelse i fremtiden”.