Efteruddannelse i børns sprog har givet Pernille en ny faglig gnist

Pernille Kjeldsen er pædagog og ny sprogvejleder i en børnehave i Herning Kommune. Pernille drømmer om primært at arbejde med børns sprog. Derfor sagde hun hurtigt ja, da hun fik mulighed for at efteruddanne sig til sprogvejleder i VIA – og det har hun ikke fortrudt. Efteruddannelsen har ikke bare styrket hende fagligt – den har også givet hende lyst til at bygge endnu mere på.
”Underviserne er nogle fantastiske formidlere, og de har været rigtig gode til at gøre teorien relevant for den virkelighed, vi står i med børnene."

<span style="font-size: 12px;">Pernille Kjeldsen, sprogvejleder</span>

Interesse for sprog og læring

”Jeg brænder for læring i børnehøjde, og hvordan vi kan få læring i spil gennem hele dagen. Sproget er en vigtig faktor ind i det, men mange børn har udfordringer med sproget. Jeg synes, det er spændende, hvordan børn tilegner sig sprog, hvordan man er en god rollemodel, og hvordan man kan spotte sprogudfordringer og vejlede forældre. Det ville jeg gerne have mere viden om.”

Pernille greb derfor muligheden for at tage en efteruddannelse i børns sprog. Selvom det var længe siden, hun sidst var på skolebænken, og det var hårdt at kombinere efteruddannelse og arbejde, så har hun ikke fortrudt. Efteruddannelsen har givet hende rigtig meget.

Pernille har taget sprogvejlederuddannelsen, der består af tre moduler fra den pædagogiske diplomuddannelse: Børns sprogtilegnelse, Sprogpædagogik og sprogindsatser samt Vejledning, dokumentation og samarbejde i forhold til børns sprog.

Efteruddannelsen i børns sprog har højnet faglighed

”Jeg er ny i sprogvejlederrollen, og sprogvejlederuddannelsen har virkelig højnet min faglighed. Den største forskel er, at jeg nu ser min egen praksis med en helt anden faglig viden og med et særligt fokus på sprog – både sprogtilegnelse og sprogmiljø. Jeg har fået en ny viden jeg kan koble direkte op på den praksis, jeg er i. Jeg føler mig også mere fagligt rustet til at kunne vejlede og indgå i samarbejdet med forældre om sprog.”

”Jeg har fået en stor viden om sprog, som jeg bruger gennem hele dagen med børnene. Jeg har fokus på, at børnene møder et sprogligt læringsmiljø, der kan gøre noget for dem. Jeg er opmærksom på, hvilke signaler barnet sender, hvordan vi er i vores kommunikation sammen osv. Jeg kan virkelig mærke, at jeg har fået noget med mig.”

Sætter sproget i fokus hos kolleger

Sprogvejlederuddannelsen har ikke bare gjort en forskel for Pernille, men også for hendes kollegaer. Pernille uddyber:

”For mine kolleger har efteruddannelsen betydet, at de har en kollega, de kan spørge til råds, og som bliver ved med at sætte sproget i fokus og tænker det ind i de planlagte aktiviteter. Hvilken ramme sætter vi for børnene? Kan vi fx lægge et lag på omkring sprog, når vi laver kreative aktiviteter osv. Jeg har også fået et punkt med på personalemødet, hvor jeg kommer med et indspark om sprog.”

”En af mine kollegaer har også lige afsluttet første modul på sprogvejlederuddannelsen, og det gør en stor fordel, at vi kan sparre med hinanden og udveksle erfaringer.”

God kobling mellem teori og praksis

Undervisningen har været en kombination af undervisning, gruppearbejde og selvstudiedage, hvor sprogvejlederne bl.a. har besøgt hinanden i dagtilbuddene for at få inspiration til, hvordan man også kan arbejde med børns sprog. Pernille fortæller om undervisningen: 

”Underviserne er nogle fantastiske formidlere, og de har været rigtig gode til at gøre teorien relevant for den virkelighed, vi står i med børnene. Derfor har jeg hele tiden kunne forholde mig til det, der har været i spil i undervisningen. Det har været rigtig godt.” ”Der er stor kvalitet i undervisningen. Hver gang, jeg har været til undervisning, har jeg fået ny brugbar faglig viden. Jeg har udviklet mig gennem uddannelsesforløbet, og nu tænker jeg min nye viden ind i alle sammenhænge.”

Ønske om af få fyldt mere i den faglige rygsæk

”Jeg har været pædagog i mange år, og efteruddannelsen har gjort en stor forskel. Det er også det, der gør, jeg gerne vil bygge endnu mere viden på.” 

”Hvis vi skal blive ved med at udvikle os i dagtilbuddene og følge med tiden, så er vi også nødt til at få fyldt ny viden i rygsækken. Det er vigtigt for fagligheden og i forhold til vores ansvar. Sproget er altafgørende for børn. Den sproglige udvikling har så stor betydning på den lange bane, når man skal videre i uddannelses- og arbejdslivet.”