09.00-09.30
Tjek-ind, kaffe, the og morgenbrød
09.30-09.45
Velkommen og program for dagen
09.45-10.45
Hjernen i fritiden, del 1 v. lektor Trine Holck Grundahl, VIA Efteruddannelse
Hvordan kan vi forstå børns trivsel og adfærd gennem et neuropædagogisk blik – og hvad betyder det for SFO’ens hverdag? I oplægget her får du både ny viden og konkrete idéer til, hvordan du kan skabe en endnu mere rummelig SFO. Trine Holck Grundahl viser, hvordan fritidspædagogikken rummer unikke muligheder for at understøtte børns udvikling og trivsel – ikke kun i SFO’en, men på tværs af skole, fritid og familieliv.
10.45–11.00
Strække-ben-pause
11.00-11.45
Hjernen i fritiden, del 2 v. lektor Trine Holck Grundahl, VIA Efteruddannelse
11.45-12.45
Frokost
12.45-13.45
Mentalisering som vejen til en rummelig fritidspædagogik v. adjunkt Anette Kirkegaard Aebeloe, VIA Efteruddannelse
Oplægget sætter fokus på mentalisering som en central faglig kompetence i fritidspædagogikken. Ved at forstå bagvedliggende følelser, intentioner og perspektiver kan praksis løftes fra spontane reaktioner til fagligt begrundede handlinger, der skaber inkluderende og rummelige fællesskaber.
13.45-14.15
Kaffe, the og kage-pause
14.15-15.15
SFO i SPIL - RUM FOR LEG v. lektor Palle-Emil Stouby, VIA Efteruddannelse
Hvordan ser leg ud, når den skaber fælleshed mellem børn? Oplægget undersøger, hvordan vi kan skabe rum i SFO’en, hvor børn finder hinanden i leg og danner nye fællesskaber. Vi ser nærmere på, hvordan pædagogisk rammesætning kan åbne for legens mange muligheder og styrke relationerne børn imellem. Undervejs prøver vi selv kræfter med at skabe legemod med kroppen forrest – for det er dér, legekultur vokser frem.
15.15-15.30
Tid til spørgsmål. Farvel og på gensyn til næste år.