Et velfungerende forældresamarbejde er en afgørende del af det pædagogiske arbejde i SFO’en – og samtidig en både kompleks og udfordrende opgave i praksis.
Dette praksisnære kursus sætter fokus på, hvordan et tillidsfuldt, åbent og meningsfuldt samarbejde med forældre kan styrkes gennem bevidst kommunikation, kulturel forståelse og inddragelse.
Et centralt tema på kurset vil være interkulturel kommunikation. Når personalegrupper arbejder bevidst med at forstå og navigere i forskellige kulturelle perspektiver, styrkes muligheden for at bygge bro, forebygge misforståelse og skabe gensidig tillid. Her arbejdes med både verbal og nonverbal kommunikation, nysgerrighed og respekt som centrale redskaber.
Kurset giver desuden konkret inspiration til, hvordan forældre kan inddrages aktivt – fx gennem etablering af et forældreråd uden for skolebestyrelsesregi; et sted, hvor forældrene får mulighed for at bidrage med egne perspektiver og engagere sig i SFO’ens liv og aktiviteter.