Ressourcefokus i det pædagogiske arbejde:
Deltageren:
• kan anvende en ressourcefokuseret tilgang i det pædagogiske arbejde med henblik på at fremme
trivsel, udvikling og livskompetencer i mødet med børn, unge og voksne.
• har faglig viden om ressourcefokuserede metoder og kan anvende disse i samarbejde med barnet,
den unge og voksne.
• kan identificere ressourcer og styrkesider hos barnet, den unge og voksne - også i udfordrende
situationer og hos personer, der har det svært, og på denne baggrund inddrage målgruppen i
udvikling af nye handlemuligheder.
• kan reflektere over egne holdningers betydning for synet på barnets eller borgerens kompetencer
og handlemuligheder. Deltageren kan i samarbejde med kollegaer styrke og begrunde
ressourcefokuserede indsatser.
Kognitive indsatser i anbringelsen
Efter uddannelsen har deltageren forståelse for, hvordan kognitive indsatser kan anvendes i samarbejdet
med barnet/den unge i anbringelsen for at fremme barnet/den unges trivsel i hverdagen.
På baggrund af forståelse for centrale principper og begreber fra kognitionsteorier, kan deltageren støtte
og vejlede barnet/den unge i udviklende processer, ud fra en helhedsforståelse af barnets/den unges
situation.
Deltageren har kendskab til kognitive metoder, deres anvendelsesmuligheder og begrænsninger, i forhold
til anbragte børn og unge. Derudover har deltageren en forståelse for, hvordan simple kognitive metoder
kan anvendes på et ressourcefokuseret grundlag i samværet med barnet/den unge.
Deltageren vil efter uddannelsen have en forståelse for egen rolle i kognitive indsatser, samt kunne indgå i
et tværfagligt samarbejde, med fokus på at støtte barnet/den unge i en udviklingsproces.
Traumeindformerende indsatser
Børneperspektiver i det pædagogiske læringsmiljø
Deltageren:
• kan anvende viden om og forståelse for betydningen af at inddrage børneperspektivet i
tilrettelæggelsen af trygge og pædagogiske læringsmiljøer.
Herunder:
• har faglig viden om hvorfor børneperspektivet er vigtigt.
• kan anvende forskellige tilgange og metoder til at undersøge og inddrage børns perspektiver.
• kan reflektere over egne evner til at udvise empatisk nysgerrighed ift. barnets oplevelsesverden,
og derved udfordre egne for-forståelser i det pædagogiske arbejde med børn.
• har kendskab til hvordan arbejdet med børneperspektiver kan ses i sammenhæng med de øvrige
temaer i det pædagogiske grundlag samt de 6 læreplanstemaer i Den styrkede pædagogiske
læreplan.
Traumeindformerende indsatser:
Deltageren kan:
• arbejde traumeinformeret herunder forebygge retraumatisering gennem etablering af passende
rammer og relationsopbyggende tiltag, og inddragelse af den pågældendes oplevelse af sikkerhed
• anvende viden om traumers og belastningstilstandes kropslige og psykiske konsekvenser for den
enkelte, og de traumereaktioner, der kan forekomme
• støtte barnet/den unge eller voksne med traumereaktioner, herunder støtte ved forøget
alarmberedskab og genoplevelser
• reflektere over egen rolle med afsæt i en traumeinformeret tilgang og en rehabiliterende
arbejdsform ud fra barnet/den unges eller voksnes perspektiv