PUP 5 Ressurcefokus og kognetive indsatser

Format

AMU

Sted

Viborg

Pris fra

0 kr

Startdato

19. aug. 2025

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Ressourcefokus i det pædagogiske arbejde:
Deltageren: 
• kan anvende en ressourcefokuseret tilgang i det pædagogiske arbejde med henblik på at fremme 
  trivsel, udvikling og livskompetencer i mødet med børn, unge og voksne. 
• har faglig viden om ressourcefokuserede metoder og kan anvende disse i samarbejde med barnet, 
  den unge og voksne. 
• kan identificere ressourcer og styrkesider hos barnet, den unge og voksne - også i udfordrende 
  situationer og hos personer, der har det svært, og på denne baggrund inddrage målgruppen i 
  udvikling af nye handlemuligheder. 
• kan reflektere over egne holdningers betydning for synet på barnets eller borgerens kompetencer 
  og handlemuligheder. Deltageren kan i samarbejde med kollegaer styrke og begrunde 
  ressourcefokuserede indsatser. 

 

Kognitive indsatser i anbringelsen 

Efter uddannelsen har deltageren forståelse for, hvordan kognitive indsatser kan anvendes i samarbejdet 
med barnet/den unge i anbringelsen for at fremme barnet/den unges trivsel i hverdagen.
På baggrund af forståelse for centrale principper og begreber fra kognitionsteorier, kan deltageren støtte 
og vejlede barnet/den unge i udviklende processer, ud fra en helhedsforståelse af barnets/den unges 
situation.
Deltageren har kendskab til kognitive metoder, deres anvendelsesmuligheder og begrænsninger, i forhold 
til anbragte børn og unge. Derudover har deltageren en forståelse for, hvordan simple kognitive metoder 
kan anvendes på et ressourcefokuseret grundlag i samværet med barnet/den unge.
Deltageren vil efter uddannelsen have en forståelse for egen rolle i kognitive indsatser, samt kunne indgå i 
et tværfagligt samarbejde, med fokus på at støtte barnet/den unge i en udviklingsproces.

Traumeindformerende indsatser

 

Børneperspektiver i det pædagogiske læringsmiljø

Deltageren:
• kan anvende viden om og forståelse for betydningen af at inddrage børneperspektivet i 
  tilrettelæggelsen af trygge og pædagogiske læringsmiljøer.

Herunder:
• har faglig viden om hvorfor børneperspektivet er vigtigt.
• kan anvende forskellige tilgange og metoder til at undersøge og inddrage børns perspektiver.
• kan reflektere over egne evner til at udvise empatisk nysgerrighed ift. barnets oplevelsesverden, 
  og derved udfordre egne for-forståelser i det pædagogiske arbejde med børn.
• har kendskab til hvordan arbejdet med børneperspektiver kan ses i sammenhæng med de øvrige 
  temaer i det pædagogiske grundlag samt de 6 læreplanstemaer i Den styrkede pædagogiske 
  læreplan.

 

Traumeindformerende indsatser:

Deltageren kan:
• arbejde traumeinformeret herunder forebygge retraumatisering gennem etablering af passende 
  rammer og relationsopbyggende tiltag, og inddragelse af den pågældendes oplevelse af sikkerhed
• anvende viden om traumers og belastningstilstandes kropslige og psykiske konsekvenser for den 
  enkelte, og de traumereaktioner, der kan forekomme
• støtte barnet/den unge eller voksne med traumereaktioner, herunder støtte ved forøget 
  alarmberedskab og genoplevelser
• reflektere over egen rolle med afsæt i en traumeinformeret tilgang og en rehabiliterende 
  arbejdsform ud fra barnet/den unges eller voksnes perspektiv

Mere information

  • Ressourcefokus i det pædagogiske arbejde
    Fagkode: 49774
    Antal dage: 2 (fordelt over 3 dage)

    Efter uddannelsen kan du anvende en ressourcefokuseret tilgang i det fagprofessionelle arbejde med børn, 
    unge og voksne. Uddannelsen giver dig indblik i den ressourcefokuserede tilgangs betydning for barnet, 
    den unge og voksnes trivsel og udvikling og ressourcefokuseret arbejde som begreb. Du lærer at se bag 
    om adfærden, at være opmærksom på din egen rolle og øge din forståelse for den enkelte. 

     

    Kognitive indsatser i anbringelsen 
    Fagkode: 22045
    Antal dag: 4  (fordelt over 5 dage)

    Efter uddannelsen har du en forståelse for kognitive indsatser i arbejdet med anbragte børn og unge. Du 
    kan bruge udvalgte kognitive metoder til at fremme trivsel og udvikling i hverdagen, gennem en 
    forståelse for barnets/den unges samlede situation. Du kender centrale principper, begreber og metoder fra 
    kognitionsteorier, og har en forståelse for, hvordan du bedst kan støtte og vejlede barnet/den unge ud fra 
    et ressourcefokuseret grundlag. Efter uddannelsen har du en forståelse for din egen rolle i kognitive 
    indsatser, samt det tværfaglige samarbejde omkring barnet/den unges udviklingsproces.

     

    Traumeindformerende indsatser
    Fagkode: 22657
    Antal dage: 4 (fordelt over 5 dage)

    Efter uddannelsen kan du arbejde traumeinformeret og samarbejde tværfagligt i forhold til mennesker 
    med traumer og andre belastningstilstande. Du kan anvende viden om kroppens og psykens reaktioner 
    ved traumer, og hvordan du kan støtte den enkelte i forhold til nye handlemuligheder og forebygge 
    retraumatisering. Bemærk: uddannelsen retter sig ikke mod terapi


     

    Børneperspektiver i det pædagogiske læringsmiljø
    Fagkode: 20932 
    Antal dage: 4 dage (fordelt over 5 dage)

    Efter uddannelsen kan du arbejde med børneperspektiver i det pædagogiske læringsmiljø. Uddannelsen 
    giver dig viden om, hvilken betydning det har for barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse, og du 
    lærer, hvordan du med konkrete metoder og tilgange kan undersøge og inddrage børneperspektivet. Du 
    får indblik i, hvordan det kan ses i sammenhæng med hele Den styrkede pædagogiske læreplan.
  • Familieplejere

Tilmeld dig

Sted

Viborg

Pris

0 kr.

Dato

19. aug. 2025 - 09. dec. 2025

Ansøgningsfrist

15. jun. 2025

Ledighed

Fuldt booket

Kontakt

tibe
emc