Undersøgelser fra en gennemsnitlig dansk kommune afslører, at imellem 39 og 52 procent af børnene opleves som "børn, der er noget med". Det er et chokerende stort tal, som kurset her giver dig redskaberne til at gøre noget ved.
På kurset undersøger vi, hvordan vi forstår og handler i mødet med børn med særlige behov, og hvordan vores blikke og handlinger utilsigtet kan bidrage til eksklusion og segregering. Vi dykker ned i konkrete metoder til at arbejde systemisk og inkluderende, så vi får skabt rummelige læringsmiljøer, hvor alle børn trives og udvikler sig, uden unødigt at blive henvist til specialtilbud.
Efter dette kursus vil du:
- Få et nyt perspektiv på børn med særlige behov og din egen praksis.
- Lære at møde udfordringer med et inkluderende mindset, der fremmer fællesskaber frem for eksklusion.
- Opnå værktøjer til at forstå og arbejde med børns adfærd ud fra et systemisk og ressourceorienteret perspektiv.
- Komme hjem med konkrete prøvehandlinger og refleksioner, der kan implementeres direkte i din praksis.