Kursets i alt fem undervisningsdage vil blive opbygget som aktionslæringsforløb, så der mellem undervisningsdagene laves forskellige mindre prøvehandlinger i egen praksis.
Undervisningsdag 1 og 2: Du vil få en gennemgang af forskellige sprogteoretiske blikke på børns sprogtilegnelse for de 0-2-årige. Vi skal særligt kigge på kernebegreber som fælles kontekst, fælles opmærksomhed og intentionsaflæsning. Derudover skal vi kigge på de forskellige sproglige byggeklodser, som den 0-2-årige er i gang med at tilgene sig og sætte sammen til mere komplekst sprog.
Dag 3 og 4: Vi dykker ned i forskellige typer sprogstimulerende indsatser, og vi kigger på, hvad der gør dem sprogligt virksomme, og hvordan de kan tilpasses dagplejens og vuggestuens dagligdag. Vi skal kigge på sprogpædagogiske myter for arbejdet med sprogstimulering til de 0-2-årige, og i fællesskab vende dem til meningsfuld sprogpædagogik.
Dag 5: Vi zoomer ind på, hvordan vi sprogligt kan vurdere sproglig udvikling hos 0-2-årige, og hvordan vi kan bruge indsigt fra disse sproglige vurderinger til at planlægge og gennemføre gode sprogpædagogiske indsatser. Derudover skal vi sammen undersøge, hvordan et meningsfuldt forældresamarbejde kan se ud, når målet er den bedste sproglige udvikling for alle 0-2-årige i dagplejen og vuggestuen.