Sprogpædagogik i vuggestuen og dagplejen

Vil du med på rejse ind i de  0-2-åriges sprogtilegnelse? Vil du opbygge viden om og forståelse for det helt særlige, der kendetegner den sprogpædagogiske opgave, når du som professionel har 0-2-årige i hænderne? Så er dette kursus for dig!

Format

Kursus

Sted

Aarhus

Pris fra

8.625 kr

Startdato

16. apr. 2026

Varighed

5 dage

Udbytte for dig og din arbejdsplads

0-2-årige er i rivende udvikling på mange områder - og ikke mindst på sprogtilegnelsen. Sprogtilegnelsen kommer ikke af sig selv hos de 0-2-årige. Den kommer i særlig grad af nærværende interaktioner  med gode sproglige rollemodeller. Det er en givende men også krævende opgave at være sproglig rollemodel for 0-2-årige.

Kurset her giver dig indblik i, hvad der er på spil i sprogtilegnelsen for de 0-2-årige. Denne viden bruger vi på kurset til at undersøge, hvad der udgør gode sprogpædagogiske tilgange i den daglige praksis i vuggestuen og dagplejen. Vi skal undersøge, hvordan forældresamarbejdet kan næres, så det  understøtter barnets sprogtilegnelse, og vi skal tale om, hvordan de 0-2-åriges sprogtilegnelse løbende kan følges med forskellige greb til sproglig vurdering.

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

8.625 kr.

Dato

16. apr. 2026 - 08. sep. 2026

Ansøgningsfrist

02. mar. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Mere information

  • Kursets i alt fem undervisningsdage vil blive opbygget som aktionslæringsforløb, så der mellem undervisningsdagene laves forskellige mindre prøvehandlinger i egen praksis.

    Undervisningsdag 1 og 2: Du vil få en gennemgang af forskellige sprogteoretiske blikke på børns sprogtilegnelse for de 0-2-årige. Vi skal særligt kigge på kernebegreber som fælles kontekst, fælles opmærksomhed og intentionsaflæsning. Derudover skal vi kigge på de forskellige sproglige byggeklodser, som den 0-2-årige er i gang med at tilgene sig og sætte sammen til mere komplekst sprog. 

    Dag 3 og 4: Vi dykker ned i forskellige typer sprogstimulerende indsatser, og vi kigger på, hvad der gør dem sprogligt virksomme, og hvordan de kan tilpasses dagplejens og vuggestuens dagligdag. Vi skal kigge på sprogpædagogiske myter for arbejdet med sprogstimulering til de 0-2-årige, og i fællesskab vende dem til meningsfuld sprogpædagogik. 

    Dag 5: Vi zoomer ind på, hvordan vi sprogligt kan vurdere sproglig udvikling hos 0-2-årige, og hvordan vi kan bruge indsigt fra disse sproglige vurderinger til at planlægge og gennemføre gode sprogpædagogiske indsatser. Derudover skal vi sammen undersøge, hvordan et meningsfuldt forældresamarbejde kan se ud, når målet er den bedste sproglige udvikling for alle 0-2-årige i dagplejen og vuggestuen.

  • Undervisningen vil være en kombination af underviseroplæg, gruppedrøftelser og individuel udvikling. Mellem undervisningsdagene vil der være forventning om, at du som kursist gennemfører forskellige mindre prøvehandlinger.

  • Kurset er for dig, der arbejder med 0-2-årige i enten vuggestue eller dagpleje. Du kan både være dagplejer, medhjælper, pædagogisk assistent og pædagog. Du kan også være pædagogisk leder eller dagtilbudsleder.

Kontakt

ijs
anng