At vejlede sine fagkolleger kan være både meningsfuldt og udfordrende. Ofte kræver det noget andet end det daglige samarbejde i teamet – særligt fordi relationen ændrer karakter, når du går fra at være kollega til at indtage en mere vejledende rolle.
En af de største udfordringer er balancen mellem faglig autoritet og kollegial respekt. Det kan føles sårbart at give feedback til en kollega, især hvis du ikke føler dig helt sikker på, hvordan det bliver modtaget. Omvendt kan det også være svært at få sin vejledning til at skabe udvikling, hvis du er for forsigtig eller uklar i din kommunikation.
Derudover kan det være vanskeligt at skabe tydelige rammer for vejledningen. Hvornår taler vi som kolleger, og hvornår er det en egentlig vejledningssamtale? Hvordan sikrer du, at samtalen fører til handling og faglig forandring – uden at det opleves som kontrol eller evaluering? Og hvilken form for vejledning kalder den enkelte vejledningssituation på?
God faglig vejledning kræver også, at du kan lytte åbent, stille de rigtige spørgsmål og sætte dig ind i andres undervisningsvalg og overvejelser – også selvom de adskiller sig fra dine egne.
Endelig har du brug for, at skolen og ledelsen bakker op om din vejledning og sætter gode rammer for vejlederrollen – og det kræver, at du har indsigt i de organisatoriske processer og dagsordener.
På forløbet her bliver du klar til at håndtere udfordringerne og blive en professionel faglig vejleder.
Du lærer konkret at:
- Analysere vejledningssituationer og anvende forskellige vejledningsmetoder og procesværktøjer.
- Fremme professionel læring i samarbejde med kolleger.
- Designe, gennemføre og evaluere vejledningsforløb, så de skaber værdi for både den enkelte og organisationen.
Gevinsten for din arbejdsplads
Når du har gennemført modulet, har du kompetencer til at støtte kollegers faglige udvikling og skabe kvalificeret vejledning i hverdagen. Det betyder, at skolen får en fagperson, der kan planlægge og gennemføre vejledningsforløb – både i teams, i faggrupper og i vejledning af nyuddannede eller kolleger i nye roller. Det er med til at styrke lærernes faglige forudsætninger og samarbejdskulturen, det øger videndeling og skaber bedre sammenhæng mellem skolens mål og den pædagogiske hverdag.