Interkulturel kommunikativ kompetence og tværfaglighed i sprogfagene

​​​Underviser du i engelsk, tysk, fransk eller et andet fremmedsprog? Og vil du gerne øge elevernes interkulturelle forståelse og færdigheder? På forløbet her får du viden og redskaber til at tilføre en tværfaglig og interkulturel dimension til din og dine kollegers fremmedsprogsundervisning. 

Format

Diplom

Sted

Aarhus

Pris fra

15.000 kr

Startdato

28. aug. 2026

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Sprog og kultur hænger uløseligt sammen.

Sproget er ikke bare et neutralt redskab men også bærer af kulturelle normer og sociale spilleregler. Så når vi skal lære et fremmedsprog, skal vi ikke kun lære ordforråd og grammatik men også, hvordan sproget bruges i forskellige situationer – fx i formelle og uformelle sammenhænge, i skrift og tale, eller i relationer mellem mennesker med forskellig status.

Det stiller særlige krav til dig som lærer eller underviser i fremmedsprog. 

På forløbet her får du viden og kompetencer til at integrere den interkulturelle dimension i din sprogundervisning.

Du lærer konkret at:

  • Forstå og analysere kulturelle forskelle – herunder normer, værdier og kommunikationsformer på tværs af sprog og samfund.
  • Igangsætte sproglige og kulturelle undervisningsaktiviteter, der kan fremme interkulturel kommunikativ kompetence hos dine elever.
  • Planlægge og gennemføre undervisning, hvor du integrerer sprog og kultur gennem autentiske og aktuelle emner.
  • Arbejde tværfagligt og inddrage perspektiver fra andre fag for at skabe helhedsorienteret og meningsfuld sprogundervisning.

Gevinsten for din skole

Når du har gennemført forløbet, har du viden og kompetencer til at arbejde med kultur, forskellighed og samarbejde på tværs af fag, så eleverne ikke kun lærer sprog, men også lærer at forstå verden og hinanden bedre. Det styrker både fællesskabet og kvaliteten i undervisningen.

Mere information

  • Målet med forløbet er, at du bliver i stand til at (op)kvalificere din sprogundervisning med særligt fokus på den interkulturelle dimension.

    Det kræver en dybdegående viden om det komplekse forhold mellem kultur, samfund og sprog i relation til forskellige kultursyn, semantiske og didaktiske læremidler samt om kulturdidaktiske teorier inden for fremmedsprogsområdet. 

    Du arbejder med følgende emner: 

    • Kulturforståelse fra et dannelsesperspektiv 
      Du får overblik over forskellige modeller og definitioner og tilgange til kultur og til kulturstudier – og lærer at vurdere, hvordan de anvendes i en didaktisk kontekst.
    • Relevante begreber 
      Du arbejder fx med nationale vs. transnationale kulturtilgange, stereotyper og fordomme, etno- og eurocentrisme – samt begrebernes betydning i læremidler og for elevernes udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence på alle niveauer, fra 1. klasse til 3.g. 
    • Content and Language Integrated Learning (CLIL) med fokus på den interne og tværsproglige tværfaglighed i sprogfagene 
      Du undersøger fx, hvordan man i flere sprogfag kan samarbejde om at udvikle elevers sprogkundskaber og kulturelle forståelse. Og hvordan sprogfagene kan samarbejde med andre fag for at fremme sproglig udvikling i fagene og faglig udvikling gennem sprog. 
    • Sproglige og kulturelle grænser 
      Du undersøger, hvordan du kan facilitere frugtbare sprog- og kulturmøder i klasseværelset fx gennem digitale platforme, der understøtter kulturarbejdet på tværs af landegrænser. 
    • Autentiske tekster 
      Du arbejder med skønlitteratur og multimodale tekster – med henblik på at udvikle en kultur- og fremmedsprogsdidaktik, der er med til at fremme elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer, perspektivbevidsthed, kritiske literacy og empati. 
  • Undervisningen foregår som en god blanding af underviserstyrede oplæg og eksemplariske aktiviteter og kommunikative øvelser, der illustrerer teoretiske perspektiver og inspirerer til din egen undervisning.

    Du kommer også til at arbejde med at udvikle nye forløb og afprøve aktiviteter med dine egne elever. Det sker i aktionslæringsinspireret samarbejde med din studiegruppe og med vejledning fra dine underviser(e). 

  • Oplyses ved studiestart.

  • Forløbet er for dig, der ønsker at udvikle din fremmedsprogsundervisning, så den i endnu højere grad fremmer dine elevers kulturelle forståelse og interkulturelle kommunikative kompetencer.

    Du er fx fremmedsprogslærer i grundskolen eller underviser i fremmedsprog på en ungdomsuddannelse. 

  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Professionsbacheloruddannelse 
    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Diplomuddannelse 
    • Bacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • Eller anden relevant uddannelse minimum på niveau med en kort, videregående uddannelse. 

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen.

    Se mere her: Realkompetencevurdering

  • I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m. 

  • Du kan tage ”Interkulturel kommunikativ kompetence og tværfaglighed i sprogfagene” som et enkeltstående forløb for at kvalificere din viden og dit arbejde. 

    Du kan også tage det som en del af din uddannelse til sprogfagsvejleder, som er en uddannelsesretning på den pædagogiske diplomuddannelse. 

    Læs mere om uddannelsen til sprogfagsvejleder her 

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

15.000 kr.

Dato

28. aug. 2026 - 18. dec. 2026

Ansøgningsfrist

15. maj. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Kontakt

cebu
majg