Dette modul sætter fokus på strømninger indenfor autisme og udviklingshandicap som en neurodivers profil – hvor det enkelte barns /den unges perspektiv er et vigtigt afsæt for din fagprofessionelle læring og indsats.
Indenfor de senere år har tænkningen om autisme været i forandring, både i den psykiatriske forståelse (bl.a. med den nye diagnoseliste ICD-11) og i de sociale og pædagogiske tilgange.
Autisme og udviklingshandicap har som begreber tidligere været præget af en medicinsk videnskabsforståelse - som en “lidelse” eller “forstyrrelse”. Denne forståelse er, særligt det seneste årti, blevet udfordret af neurodiversitet som begreb i forskellige sammenhænge båret frem af personer med erfaringer med at leve med en neurodivers profil og nye faglige mere humanistiske tilgange.
Du vil lære om autisme og udviklingshandicap i den nyere forståelsesramme ud fra problemstillinger om ressourcefokus, neurodiversitet og barnets indefra-perspektiv. Du lærer om, hvilken betydning forståelsesrammen har for mødet med autisme og anden neurodiversitet og sociale indsatser til meget støttekrævende børn og unge. Det giver indsigt og praktiske strategier, mens den anerkender de udfordringer, som mennesker med autisme og personale, der arbejder på tværs af forskellige miljøer, står over for.
På holdet arbejder du med dine forestillinger om autisme og udviklingshandicap - det sprog vi bruger som fagpersoner, og hvordan du kvalificerer det i en humanistisk ressourcefokuseret ramme.
Du vil støde på nye begreber/tilgange som:
- Neurodiversitet – komorbiditet – AUDHD
- Ableisme
- Den dobbelte mentaliseringsfælde
- Det dobbelte blik
- Og meget andet
Alle de nye tanker sættes i spil i forhold til din konkrete praksis, idet du skal formulere prøvehandlinger på baggrund af det lærte, som du afprøver i din praksis.