VIAble 

VIAble er et forsknings- og udviklingslaboratorie for bæredygtig udvikling og verdensmål. Her tilbydes tværgående laboratorier for forskere og undervisere på VIA, der interesserer sig for verdensmål og bæredygtig udvikling. VIAble udfordrer, diskuterer og arbejder med nutidens og fremtidens kompleksitet set fra professionssektoren. 

Sådan arbejder vi

VIAble består af en tværgående styregruppe og tre temalaboratorier, hvor forskere og undervisere sammen handler, udvikler projekter og deler viden. Vores fokus er på den tætte relation mellem praksis og forskning, hvor vi handler sammen og ikke er bange for at fejle.

VIAble inviterer til årlige fællesmøder og konferencer for alle interesserede, hvor de tre laboratorier sætter spørgsmål og udfordringer på dagsordenen. VIAble udgiver desuden et kvartalsvist nyhedsbrev med tilbud om aktiviteter og formidling af forskning, projekter, undervisning mv.

VIAble udvikles løbende i samråd med deltagerne i laboratorierne, hvor målet er yderligere at åbne op for fast samarbejde med studerende, civilsamfund og erhverv. 

 

De tre laboratorier

Laboratorierne arbejder ud fra et mål om at gå på tværs af søjler i professionsretninger med stor respekt for de enkelte fagfagligheder. Vi søger bevidst at skabe nye brudflader og spørgsmål, der adresserer nutidens og fremtidens komplekse udfordringer. Det kræver, at vi lærer og fejler sammen. Netop via VIAable har VIA et rum til dette.

Nedenfor kan du læse mere om de tre temalaboratorier. 

Trivsel-, velfærd-, adfærd- og livsstilslaboratorie

(Wellbeing, Welfare, Behaviour & LifestyleLab)

I laboratoriet vil vi arbejde for at etablere relationer og demonstrere eksempler på samskabelser inden for en bred vifte af fx velfærdsløsninger, innovative service-designs, teknologi eller samarbejdsformer for at fremme en bæredygtig udvikling. Vi har fokus på de ”rum og steder” der etableres og handles i, både de fysiske, social og kulturelle.
people in circle

Eksempler på mulige spørgsmål

Hvordan skabes rum for pædagogisk inddragelse i institutioner pålagt mere bæredygtighed i vuggestuer? Hvad sker der med menneskelige relationer, når alvorligt syge mennesker indlægges på hospitalsstuer bygget med fokus på maksimal sterilitet?

Samskabelse internt og eksternt

Verdensmålene fordrer tværfaglige samarbejder og nytænkning, og vi har fokus på samskabelse både internt og eksternt i VIA. Det er grundpillen, når vi arbejder med bæredygtig udvikling på tværs af relationer, fagligheder og organisatoriske skel.

Samskabelse-, innovation-, design- og serviceslaboratorie

(Developing, Building, Designing Services & Co-creationLab) 

I laboratoriet fokuserer vi på design af konkrete produkter og på mennesket bag materialet. Vi ser på samskabelse og designtænkning som kilde for innovation og udvikling af konkrete bæredygtige løsninger.

people in circle

Eksempler på mulige spørgsmål

Kan man 3D-printe sin kørestol, og er det en bæredygtig forretningsmodel? Kan man designe sterile bløde tæpper til intensivafdelingen, og hvad effekt har det? Hvordan kan arkitekturen i en skole bidrage til bæredygtig ’opdragelse’?

Viden på tværs

Vi interesserer os for, hvordan vi designer, så bæredygtige løsninger fremmes med fokus på involvering og interaktion mellem mennesker, materialer og inddragelse af interessenter. Vi fokuserer på handling bag ordene og samler viden på tværs af professionerne.

Didaktik-, etik-, kultur- og æstetiklaboratorie

(Didactics, Ethics, Culture & AesteticsLab)

I laboratoriet diskuterer og kvalificerer vi undervisnings- og forskningsarbejde med bæredygtig udvikling, og drøfter FoU-perspektiver i forhold til didaktik, æstetik, kultur og etik, der vedrører bæredygtig udvikling. Her tænkes ikke kun i det didaktiske og dannelsesmæssige felt for lærer- og pædagogstuderende, men også bredere i andre brancher.

people in circle

Eksempler på mulige spørgsmål

Hvordan finder dannelse sted på en byggeplads eller i sygeplejepraksis, og hvordan kan man arbejde med bæredygtighedsdannelse ude i praksis - også som æstetiske, kulturelle og etiske dimensioner?

Fokus for arbejdet

Centralt i arbejdet med bæredygtig udvikling står spørgsmålet, om hvordan menneskers tilværelsesopfattelser og tankegange udfordres og ændres i fremtiden. Det er forbundet med didaktiske, kulturelle, æstetiske og etiske spørgsmål, og det er fokus for vores arbejde. 

Aktuelt

barn holder jordklode

Konference: Futures of Education

Konferencen Futures of Education – Learning to become 2021 finder sted den 22.-23. april 2021 i Aarhus.
Gå til konferencens side

Tilmeld nyhedsbrev

Få løbende nyheder fra VIAble i din indbakke. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev ved at skrive navn og mailadresse til nedenstående:

deai@via.dk

Styregruppe

Lillian Buus | VIA University College
Læs mere om Lillian
Torsten Sack-Nielsen
Se Torstens ekspertprofil
Thomas Østergaard, Forskningscenter for innovation og entreprenørskab
Se profil på UC Viden
anne louise bang
Se Anne Louises ekspertprofil
Simon Iversen, Forskningscenter for innovation og entreprenørskab
Birgitte Woge Nielsen
  • Birgitte Woge Nielsen

  • Lektor, fysioterapeutuddannelsen i Aarhus, koordinator ved VIA Studentervæksthus
  • T: +45 87 55 23 26
  • E:
Jeppe Kiel Christensen
Jesper Garsdal
Rune Thorbjørn Jason Clausen
Yonatan.
Sarah Bergholm.

Kontakt

Jeppe Kiel Christensen