Forskningscenter for didaktik og pædagogik

Vi udforsker og udvikler nye tilgange til undervisning og læring. Vores forskning skaber viden om didaktik og pædagogik, der udvikler praksis, styrker skolens fag og uddannelseskvaliteten.

Programmer i centeret

Æstetik og pædagogik

Program for æstetik og pædagogik

Vi forsker i æstetik og pædagogik med henblik på at indkredse og identificere relevansen for uddannelser, professioner og forskning.

Læs mere om programmet her
Læring og IT

Program for læring og IT

Vi forsker i, hvordan brugen af IT kan udvikle og påvirke læring, undervisning, kommunikation og samarbejde igennem hele uddannelsessystemet generelt. 
Læs mere om programmet her
Naturfagsdidaktik

Program for naturfagsdidaktik

Vi forsker i naturfagsdidaktik og udvikler viden til gavn for læreruddannelsen, pædagoguddannelsen og professionerne, der knytter sig hertil. 
Læs mere om programmet her
Outdoor pædagogik

Program for outdoorpædagogik

Vi arbejder bredt med betydningen af at inddrage omverdenen i pædagogiske processer og læringsaktiviteter i uderummet.
Læs mere om programmet her
Sprog og literacy

Program for sprog og literacy

Vi forsker i, hvad der sker, når børn, pædagoger, elever og lærere er sammen om at bruge sprog, lære om sprog, og når de bruger tekster i dagtilbud og skoler.
Læs mere om programmet her
Matematik didaktik

Program for matematikdidaktik

Vi arbejder med forsknings rettet mod matematikundervisning i folkeskolen, matematisk opmærksomhed i dagtilbud og børnehaveklassen og meget mere.
Læs mere om programmet her

Seneste nyheder

Lillian Buus, forskningsleder

VIA er nu med i videncentret Læremiddel.dk

Forskere fra landets to største professionshøjskoler har netop sluttet sig til det nationale videncenter for læremidler. Centret støtter lærere i hele Danmark med viden om læremidler – til gavn for elevernes undervisning, læring og motivation. 
Læs mere her
Matematik illustration

Ny forskning skal sikre bedre hjælp til børn med vanskeligheder i matematik

VIA samarbejder med VIVE i projekt, der skal finde de bedste metoder til at styrke skolernes støtte til børn, der er udfordrede af talblindhed og problemer med matematik.
Læs mere her
Teknologiforståelse

Skoler skal være med til at udvikle undervisning i teknologi-forståelse

Videnscenter for Digital Teknologiforståelse, som VIA er en del af, samarbejder med grundskoler og gymnasier om at sikre børn og unge dybere digitale kompetencer.
Læs mere her

Kontakt

Lillian Buus
  • Lillian Buus

  • Centerleder
  • T: 87 55 18 93
Læs mere om Lillian