Program for det gode liv

I programmet Det Gode Liv – Pædagogik og Social Innovation arbejder vi med opdragelse, uddannelse og sociale indsatser som værdibårne praksisser. Det handler om at gøre noget, der er godt – men det er ikke ligegyldigt, hvad det er godt for, og for hvem. Derfor er begrebet Det Gode Liv centralt for os.

Programmets arbejde

  • I programmet bringer vi idealet om det gode liv i dialog med vores samtid. 

    Vi spørger: hvordan gøres denne pædagogiske eller sociale praksis? Det gør vi ud fra to beslægtede, men alligevel forskellige vinkler. Vi undersøger, hvordan den pågældende praksis er, herunder også, hvilke værdier den fremmer eller hæmmer. Dernæst stiller vi spørgsmålet mere bredt: hvordan gøres denne praksis godt; er der (andre) kriterier for, hvordan en god praksis kunne være?  Kombinationen af disse to vinkler bidrager til viden om dilemmaer, udfordringer, muligheder og ikke mindst bæredygtige udviklingsmuligheder. I de socialinnovative projekter går vi et skridt videre, idet vi her også undersøger og følger og understøtter de forandringer i organisering, samarbejdsflader og/eller fagligt virke som aktørerne vurderer som perspektivrige i forhold til de velbegrundede værdier praksis skal fremme. 

    Når vi i vores undersøgelser står på de to ben, må vi både lave empiriske undersøgelser gennem feltarbejde og begrebsmæssige undersøgelser, der går ud på, hvordan en sådan praksis i det hele taget kan forstås.  Vi lægger også vægt på eksperimenterende og artistiske undersøgelses- og samskabelsesprocesser. Vi interesserer os for menings-, videns- og deltagelsesformer, der kan indgå i forestillinger om og i bestræbelser på at fremme det gode liv.

    Når vi tilrettelægger og gennemfører projekter i samarbejde med praksis, inddrager vi deltagere som informanter og/eller medforskere. I samarbejdet taler vi om forskningsspørgsmålets relevans, vi går i dialog om de forskellige meningstilskrivelser og vidensformer, som kommer til syne i projektet, og om, hvordan forskningsresultaterne er, eller kan bidrage til, udvikling. 
    Programmet har fast tilknyttet en række forskere, der har direkte kendskab til de felter, hvor vi laver vores undersøgelser og som samlet set har ekspertise i pædagogik, social innovation, etik, idéhistorie, i empirisk, fænomenologisk, hermeneutisk og kritisk utopisk aktionsforskning og i udviklingsarbejde.  Medarbejdere, der tilknyttes et konkret projekt, får altid sparring af denne samlede ekspertise. 


     

Udvalgte aktiviteter i udsathed

Image

The Futures of Education, Culture, and Nature (FECUN)

FECUN er et internationalt forskningsprojekt, der undersøger det dynamiske samspil mellem uddannelse, kultur og natur. Formålet er at understøtte retten til kvalitetsuddannelse for alle og at realisere uddannelsernes transformationspotentiale i retning mod vores fælles bæredygtige fremtider. FECUN organiserer en international konferenceserie, en international journal, lokale aktiviteter samt forskning.
Image

SAMmen om fællesSKAB. Nye veje til deltagelse for unge på kanten

Projektet undersøger, hvordan fællesskaber og samarbejdsprocesser i hybride organisationer kan understøtte unge i marginalisering til deltagelse og øget handlekraft i overgange til job, uddannelse og andre vigtige samfundsfællesskaber.
Image

Skoletilhør blandt børn og unge med autisme – et samarbejde med børn og unge og på tværs af skole, PPR og hjem (NUBU)

Projektet undersøger, hvordan et samarbejde med børn og unge og på tværs af skole, PPR og hjem kan  styrke skoletilhør blandt børn og unge med autisme med henblik på forebyggelse af skolefravær.

Udvalgte projekter

Image
Image

Alliance om pædagogisk grundlag i daginstitutioner

Alliancen mellem kommune, fagforeninger og uddannelse understøtter realisering af det pædagogiske grundlag. Vi undersøger forholdet mellem styring og lokal pædagogisk udvikling. 

Stort samarbejde på tværs i Aarhus, hvor flere forskellige partnere har sat sig for at finde fælles pædagogisk grundlag. 

 


Kontaktperson:
Anne Mette Buus
E: amb@via.dk

Image

Publikationer

Bøger

Pædagoger med en kandidatuddannelse i pædagogisk praksis

I "Akademisk kunnskap og pedagogisk faglighet i barnehagen" viser forskere fra Danmark og Norge, hvordan masteruddannede pædagoger anvender andre faglige kompetencer i børnehaver og institutioner.
Læs med her
Læs pressemeddelelser, artikler og debatindlæg fra VIA University College

Meningstab og menings-dannelse i lærer- og pædagoguddannelserne

I et netop afsluttet projekt, er der blevet arbejde ud fra en tese om, at der er brug for at nytænke og styrke undervisningsformer og demokratiske dannelsesrum i forlængelse af den nordiske skoletradition.
Læs mere her (pdf)

Kontakt

Astrid Kidde Larsen