Lighed og ulighed

Vi forsker i lighed og ulighed i uddannelse. I vores forskningsprojekter sætter vi sætter fokus på betydningen af bl.a. social baggrund, køn og psykiske funktionsnedsættelser. 

Projekter

Image

Social ulighed i professionsuddannelse

Gennem et litteraturstudie har vi undersøgt vi betydningen af professionsbachelorstuderendes sociale baggrund for de studerendes faglige og sociale trivsel, fastholdelse samt overgang til arbejde og videreuddannelse.
Image

Kønsstereotyper og -bias i lærerstuderendes vurderinger af elever

I et eksperimentelt mixed-methods projekt har vi undersøgt, hvorvidt og hvordan kønsbias påvirker lærerstuderendes vurdering af grundskoleelevers muligheder for at tage en STEM-orienteret ungdomsuddannelse.
Image

Studielivet for studerende med psykiske funktionsnedsættelser

Andelen af studerende med psykiske funktionsnedsættelser stiger på de videregående uddannelser. I dette projekt kortlægger vi gennem et litteraturstudie den eksisterende viden om studielivet for studerende med psykiske funktionsnedsættelser.

Image

STRIDE. Lighed og inklusion indenfor uddannelse på tværs af Europa

STRIDE er et forskningsprojekt, der arbejder for at fremme lighed og inklusion i uddannelse på tværs af Europa. Projektet fokuserer på at finde løsninger, der sikrer mere retfærdige og tilgængelige læringsmiljøer for alle.