Vi forsker i lighed og ulighed i uddannelse. I vores forskningsprojekter sætter vi sætter fokus på betydningen af bl.a. social baggrund, køn og psykiske funktionsnedsættelser.
Projekter
Social ulighed i professionsuddannelse
Gennem et litteraturstudie har vi undersøgt vi betydningen af professionsbachelorstuderendes sociale baggrund for de studerendes faglige og sociale trivsel, fastholdelse samt overgang til arbejde og videreuddannelse.
Kønsstereotyper og -bias i lærerstuderendes vurderinger af elever
I et eksperimentelt mixed-methods projekt har vi undersøgt, hvorvidt og hvordan kønsbias påvirker lærerstuderendes vurdering af grundskoleelevers muligheder for at tage en STEM-orienteret ungdomsuddannelse.
Studielivet for studerende med psykiske funktionsnedsættelser
Andelen af studerende med psykiske funktionsnedsættelser stiger på de videregående uddannelser. I dette projekt kortlægger vi gennem et litteraturstudie den eksisterende viden om studielivet for studerende med psykiske funktionsnedsættelser.
STRIDE. Lighed og inklusion indenfor uddannelse på tværs af Europa
STRIDE er et forskningsprojekt, der arbejder for at fremme lighed og inklusion i uddannelse på tværs af Europa. Projektet fokuserer på at finde løsninger, der sikrer mere retfærdige og tilgængelige læringsmiljøer for alle.