Program for viden og værdier i professionel praksis

I en tid hvor professionerne er presset af acceleration, krav om effektivitet og tilpasning til samfundets skiftende krav er der brug for et skarpt blik på de værdimæssige perspektiver. I programmet undersøger vi professionerne, professionsuddannelserne og relationerne der imellem i lyset af det videnmæssige, værdimæssige og herunder etiske grundlag. 

Programmets arbejde

  • I programmet benytter vi en bred vifte af metodiske tilgange for at indfange de komplekse og mangfoldige aspekter af professionel viden og professionernes værdigrundlag. Særligt centralt står bestræbelsen på både at forske teoretisk-begrebsligt og empirisk og praksisnært og både at forske på afstand af og i samarbejde med aktørerne i professionerne og på professionsuddannelserne. De anvendte metoder kan eksempelvis være:

    • Eksplorative tilgange for at åbne nye forskningsområder og identificere centrale problemstillinger.
    • Dokumentstudier og diskursanalyser af skriftlige kilder og visuelt materiale.
    • Etnografiske tilgange for at få dybdegående indsigt i professionelle praksisser gennem feltstudier.
    • Interviews med og observationer af aktører i det professionelle felt, deres brugere/borgere, klienter/ elever samt politiske aktører. Filosofiske og begrebslige studier for at udfolde afklare og kritisk undersøge begreber og teorier, der er centrale for professionsforskningen.
    • Aktionsforskning og Interventionsstudier, for at afprøve og evaluere nye tiltag og udvikle eksisterende praksisser i samarbejde med professionelle.
    • Samarbejde med praktikere i form af deltagende forskning, følgeforskning, forskningscirkler o. lign.
  • Centrale forskningsområder i programmet:

    • Videngrundlag og videnflow 
    • Videnformer, professionsviden og professionsfaglighed
    • Normativitet i uddannelse, undervisning og professionsudøvelse 
    • Uddannelsernes og professionernes formål og udmøntningen heraf
    • Professionsetik 
    • Dannelse og uddannelse i uddannelse i professionerne
    • Undervisning på professionsuddannelserne som pædagogisk praksis

Projekter

Image
Image
Image

Videnpraksisser i professionshøjskolerne

Projektet undersøger, hvordan professionshøjskolerne producerer viden i forskning, uddannelse og praksis, og hvordan denne viden deles. Konkret undersøger projektet, hvordan videnskredsløb forstås, understøttes og reproduceres af medarbejdere i sektoren.

Kontaktperson

Verner Larsen
vla@via.dk

Kontakt

Niels Tange
Morten Timmermann
  • Morten Timmermann Korsgård

  • Adjunkt, center for professionsstudier